Permalänk
Medlem

Lösa hårddisk/3.5" - burar.

Tjena. Planerar ett litet eget projekt där en mikrovågsugn ska konverteras till en datorlåda. Jag har letat, och letat, och letat efter något ställe där man kan köpa interna, färdiga, hårddiskburar.

Jag skulle kunna slakta ifrån en gammal låda, MEN jag skulle gärna vilja använda mig utav burar där hårddiskar/3.5"-enheter låses fast av ett enkelt slags plastlås som jag har i min nuvarande burk.
Jag tänkte försöka skona mitt nuvarande chassi, ifall projektet inte skulle gå så bra, eller om jag eventuellt skulle kunna få nån krona av att sälja det.

Någon som vet någon svensk butik(Helst online) som säljer sånt ?Kollat på dom sidor jag kan och googlat, men är rädd att jag lika gärna kanske googlar ... fel formulerat.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem

Men varför måste du ha färdiga hårddiskburar för?
I mitt mikrovågsbygge skruvades hårddisk fast med L-vinklar, i taket.
Om du inte har en gigantisk mikro eller mini-ITX så kommer du knappt få plats med speciellt mycket hårddiskar.

Mitt tips är att skippa det där och köra utan, eller helt enkelt såga loss dem från en låda som har dessa plastlås.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Kände att färdiga är lättast,inte nödvändigt dock.
Några mini-ITX är inte planerade faktiskt, en stor mikro kan jag gärna leva med
Tänkte försöka trycka in dom 3 HDDS jag har,då budgeten är knapp till övriga delar.

Även om jag skippar plastlåsen(fixar väl nån skruv med "handtag" så man slipper mejsel) kanske jag slaktar en av dom 80000 andra chassina med vanliga skruvhål. Eller så skippar jag dom o kör med L-vinklar, försöka använda alla ytor bäst som möjligt genom att sätta dom i taket.

En annan fråga BTW;
Tänkte sätta DVD-läsaren så öppningen hamnar i taket, men ligger skivan verkligen rätt i den vinkeln ? Tänkte om det kanske fanns nån... bilsterowannabeeläsare som "suger" in skivan ?(Inte lyckats googla mig till nån, men jag är kass) ^^

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem

Sålänge det är mATX så går det nog in! 3 HDDs får nog med plats, fast vill du få det snyggt kan det bli svårt att ha den lättåtkomliga i hårddiskburar, oavsett om det är skruvhål eller plastlås.

Vart hade du tänkt ha HDDs? I "matutrymmet" eller i "elektronikutrymmet" (dvs där typ magnetron osv sitter från början)?

L-vinklar i taket fungerade alldeles utmärkt för mig

CDläsaren du beskriver kallas för en slot-in-läsare, och finns att köpa i de flesta av de större svenska försäljarna.

http://www.inet.se/artikel/7100540/samsung-8x-slim-slot-in-sa...

Här är ett exempel från Inet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Faktiskt inte bestämt mig VART dom ska sitta. Inte ens fixat mikron än, men hade väl tänkt mig i själva matutrymmet(Kanske ändrar mig). Sitter o gör lite förarbete vettu

Ah, tack. En sån ska införskaffas! Blir riktigt spännande med det här. Blir roligt när det är dags för LAN, kommer jag o daskar upp en mikrovågsugn på bordet

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sonywalk:

Faktiskt inte bestämt mig VART dom ska sitta. Inte ens fixat mikron än, men hade väl tänkt mig i själva matutrymmet(Kanske ändrar mig). Sitter o gör lite förarbete vettu

Ah, tack. En sån ska införskaffas! Blir riktigt spännande med det här. Blir roligt när det är dags för LAN, kommer jag o daskar upp en mikrovågsugn på bordet

Hehe, tänk på att det kommer behövas riktigt bra med plats i matutrymmet ifall även moderkortet ska sitta där. Min mikro har 3cm kvar kanske efter att mATX-moderkortet tagit plats. Glöm inte kylning heller! Rekommenderar minst en chassifläkt! Jag har en 80mm i taket, och under drift blir det ganska varmt inuti. Ska du ha in lite bättre grejer än vad jag har (framförallt tyngre grafikkort) så skulle jag rekommendera ett insug med, för att få acceptabla temps.

Och ja, att ha en mikrovågsugn som dator ger massor med spännande reaktioner. Mycket folk som helt enkelt vägrar tro att det faktiskt är en dator, förrän de får se insidan! x)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Hehe, tänk på att det kommer behövas riktigt bra med plats i matutrymmet ifall även moderkortet ska sitta där. Min mikro har 3cm kvar kanske efter att mATX-moderkortet tagit plats. Glöm inte kylning heller! Rekommenderar minst en chassifläkt! Jag har en 80mm i taket, och under drift blir det ganska varmt inuti. Ska du ha in lite bättre grejer än vad jag har (framförallt tyngre grafikkort) så skulle jag rekommendera ett insug med, för att få acceptabla temps.

Och ja, att ha en mikrovågsugn som dator ger massor med spännande reaktioner. Mycket folk som helt enkelt vägrar tro att det faktiskt är en dator, förrän de får se insidan! x)

En fläkt?!?!
Jag planerar mer än en fläkt
Hade mer tänkt 2st 120mm insug o en 120mm utblås

Jag kollar på ett ATX kort, 30.5x21.3 cm, och i våran mikro här hemma blir det en marginal på 5 centimeter på en ledd, och drygt 15 på ena! Fast ska väl kanske fixa nån lite mindre(Går väl o ha hemma, men stor att släpa med), så ett mATX blir det nog i alla fall

Hehe, ska bli riktigt kul i vilket fall

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem

Är det meningen att mikron ska se ut så mycket som en mikro som möjligt?
Eller ska man direkt se att det är något lurt? Tänkte att det kan vara svårt att gömma dessa fläktar på ett snyggt sätt..

Vill du vara riktigt hardcore så kan du ju sätta in en skärm istället för glasfönstret Perfekta LAN-maskinen!

Kanske bara är min mikro som är väldigt liten... x)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hm... alltså, första intrycket ska ju i alla fall vara att det är en mikro, men helst ska väl fläktar,etc vara lite halvgömt i alla fall. Tänkte väl ha dom dubbla fläktarna lågt ner på ena sidan(Känns lite diskret) och ha utblåset högt på baksidan. Känns som det är lite gömt då. Får väl måla dom "mikrofärg", eller ha originalplåt som galler.

Haha, tänkt på det där med skärmen, men det känns nästan lite för mycket för min del.

Våran mikro är rätt stor Inte för stor, men stor

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

Det närmaste interna hårddiskburar jag vet om är hårddiskkylare att montera i 5.25-tumsplatserna. Du kan ta en sån och sätta i mikron vänd så fläkten suger in genom nåt väl dolt hål.

exempelvis denna
http://www.inet.se/artikel/5321092/lian-li-ex-23nb-5-25-hardd...

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av elektrofredrik:

Det närmaste interna hårddiskburar jag vet om är hårddiskkylare att montera i 5.25-tumsplatserna. Du kan ta en sån och sätta i mikron vänd så fläkten suger in genom nåt väl dolt hål.

exempelvis denna
http://www.inet.se/artikel/5321092/lian-li-ex-23nb-5-25-hardd...

Lite snyggare tycker jag, ett alternativ i alla fall;
Cooler Master 4-in-3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=390635

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektrofredrik:

Det närmaste interna hårddiskburar jag vet om är hårddiskkylare att montera i 5.25-tumsplatserna. Du kan ta en sån och sätta i mikron vänd så fläkten suger in genom nåt väl dolt hål.

exempelvis denna
http://www.inet.se/artikel/5321092/lian-li-ex-23nb-5-25-hardd...

Skrivet av Fluf:

Lite snyggare tycker jag, ett alternativ i alla fall;
Cooler Master 4-in-3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=390635

Tack för tipsen

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Va tusan...har kollat lite på andras arbete och ska nog försöka mig på att bygga en egen bur. Har tillgång till både aluminium och verktyg. Går det åt helvete får jag gå tillbaka till originalplan

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

CDläsaren du beskriver kallas för en slot-in-läsare, och finns att köpa i de flesta av de större svenska försäljarna.

http://www.inet.se/artikel/7100540/samsung-8x-slim-slot-in-sa...

Här är ett exempel från Inet.

Vill inte bli anklagad för thread necromancy men jag har kollat efter slot-in för jag tycker det är asballt. Problemet med den där är ju dock att den är "slim" och skulle man sätta in den i en 5.25 rakt av blir det ett hål ovanför eller under...

hur gör man för att det ska bli "heltäckande" på en 5.25? Vet någon?