DTS-HDMA/Dolby TrueHD via MPC-HC utan ffdshow?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002

DTS-HDMA/Dolby TrueHD via MPC-HC utan ffdshow?

Nischad fråga, men går det att få MPC-HC att skicka desa format bitstreamat utan ffdshow tryouts? Jag lyckas skicka DTS/AC3 bitstreamat men när det kommer till HD-formaten så får jag ingen ordning på det. Använder jag däremot ffdshow via MPC-HC och kör passthrough lyser DTS HD MSTR upp i Onkyon på en gång.

Bran och ni andra insatta, ni bör väl ha suttit och fipplat med det här en hel del? Hade varit skönt med en kock mindre i inställningskaoset och kunna skippa ffdshow. Har även XBMC som frontend och använder alltså MPC-HC som spelare (tills Audioengine eller Dscodec klarar rubbet)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2003

LAV Filter

Häppåre!

Det har kommit ett nytt filter vid namn LAV filter, som tydligen ska vara smutt! Hade själv tänkt ominstallera HTPCn imorrn och då slänga ut ffdshow till förmån för detta. Har inte prövat själv än dock.

http://forum.doom9.org/showthread.php?t=156191

Det går icke i "vanilla" MPC-HC. Blir sweet när den här byggs in i XBMC, vill man testa kan man ju redan nu köra nightly buil av den branchen.

Skrivet av KniFF:

Nischad fråga, men går det att få MPC-HC att skicka desa format bitstreamat utan ffdshow tryouts? Jag lyckas skicka DTS/AC3 bitstreamat men när det kommer till HD-formaten så får jag ingen ordning på det. Använder jag däremot ffdshow via MPC-HC och kör passthrough lyser DTS HD MSTR upp i Onkyon på en gång.

Bran och ni andra insatta, ni bör väl ha suttit och fipplat med det här en hel del? Hade varit skönt med en kock mindre i inställningskaoset och kunna skippa ffdshow. Har även XBMC som frontend och använder alltså MPC-HC som spelare (tills Audioengine eller Dscodec klarar rubbet)

4930K | 32GB @ 2400Mhz | GTX980Ti SLI | LG 34UM95 | Hifiman HE560, Pre Box S2 Digital & Arcam rHead
Sonus Faber Venere 3.0 | 2*XTZ 10.17 | RX-A2070 | Emotiva XPA3 3*200W | Samsung JS9505 65" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av bran:

Häppåre!

Det har kommit ett nytt filter vid namn LAV filter, som tydligen ska vara smutt! Hade själv tänkt ominstallera HTPCn imorrn och då slänga ut ffdshow till förmån för detta. Har inte prövat själv än dock.

Det går icke i "vanilla" MPC-HC. Blir sweet när den här byggs in i XBMC, vill man testa kan man ju redan nu köra nightly buil av den branchen.

Intressant! Ska ta en titt. Läste även i tråden att det fanns snack om en egen spelare för hans projekt i framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Vilka problem skapar ffdshow menar du? Förstår din tanke gång med färre filter men förstår samtidigt inte riktigt vad det ställer till för problem?

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av 2000+:

Vilka problem skapar ffdshow menar du? Förstår din tanke gång med färre filter men förstår samtidigt inte riktigt vad det ställer till för problem?

Inga problem Blir att köra med det, hade bara varit skönt om man hade en spelare som klarade allt internt.

EDIT, såg att det kommit en ny 'officiell' version av LAV - ska testa vid tillfälle.

LAV Filters 0.25

Citat:

Code:
LAV Splitter
- Added the ability to filter Blu-ray PGS subtitles, so only frames flagged as "forced" are delivered
- Either through a new "Forced Subtitles" stream (default)
- Or, filtering for every PGS stream (configurable)
- Improved support for H264 in AVI
- Improved timings for TrueHD in MKV
- m2ts files directly openend inside a Blu-ray structure should now properly display stream languages
- Alot of fixes and enhancements for format compatibility (especially MPEG-TS)
- Support using the ArcSoft HD Audio Decoder for E-AC3

LAV Audio
- Audio bitstreaming (pass-through) for HDMI and S/PDIF
- Support for AC3, E-AC3, TrueHD, DTS and DTS-HD

- Use the float decoders for mp1/mp2
- Added official support for WMAv1, WMAv2 and WMA Pro
- Fixed an issue that caused sync issues with FLAC audio, and FLAC is once again enabled by default

x86/x64 = http://files.1f0.de/lavf/LAVFilters-0.25.exe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002

Kan varmt rekommendera Lav Filters! Nu kan man t om decoda DTS-HDMA om man har en viss fil från ett annat program Inget för oss som bitstreamar men ändå imponerande!

0.26 - 2011/05/15 - Release Notes

Citat:

Code:
General
- The VC2010 runtime is no longer required to be installed

LAV Splitter
- Further VC-1 in MKV improvements
- Added a separate "mpegvideo" (m2v files) option to the Format section
- Added a flag for secondary audio streams
- Changed the default DTS media type (better compatibility)

LAV Audio
- Added the ability to use the ArcSoft DTS decoder directly through LAV Audio
- Added an automatic algorithm to keep A/V sync stable
- Improved Bitstreaming with splitters other then LAV Splitter
- Improved timestamp generation when bitstreaming
- Fixed LPCM 24-bit Media Types

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Kul med nya filter men vad kan detta som ffdshow inte redan kan, varför behövs det?

Är det detta som kommer integreras i XBMC? Det däremot kommer bli riktigt soft så man slipper köra ett annat program för blu-ray.

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av 2000+:

Kul med nya filter men vad kan detta som ffdshow inte redan kan, varför behövs det?

Är det detta som kommer integreras i XBMC? Det däremot kommer bli riktigt soft så man slipper köra ett annat program för blu-ray.

Bra fråga egentligen! Jag kände väl att jag dels ville testa något annat, sen att killen är extremt aktiv medför att jag vill se vart det slutar. En hel del kommer nog gå över till LAV pga stödet för decoding av HD-ljudformaten som t ex inte FFdshow klarar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Aha, ffdshow kan inte dekoda HD-ljudformaten... Inget man är intesserad av dock, det ska bitstreamas Du har också rätt i att killen verkar väldigt hängiven.

Nu har jag testat LAV filters och det fungerar ju alldeles utmärkt. DTS HDMA och DTS HD High Resolution Audio är testat hittils, någon film med TrueHD hade jag inte.

Jag testade EVR Sync för första gången, den renderaren är ny för mig. Verkade fungera bättre än den vanliga faktiskt. Någon som vet när & varför den kom till?