Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004

Fylla ut hela bilden

Har invigt min Htpc och det funkar toppen, men i dag när jag skulle kolla på en film så saknas det bild ca 2 cm runt om på tvn, själva skrivbordet är alltså mindre.
Kör med Fusion och har gått efter XBMC inställningarna här i forumet, receivern är en Marantz 8002, tv är en Panasonic TH-50PZ70e.

Eftersom det var bra i går men inte i dag blir jag lite fundersam.
Hur gör man för att sträcka skrivbordet, kan inte hitta nått i CCC eller kan det vara nått i receivern som bråkar, borde inte vara det eftersom jag enbart har stängt av allt i går efter film tittande.
Spontanförminskning?

SKärminst. är 1080p 50hz, försökte med 24 men då blir bilden "stirrig".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Stäng av overscan i CCC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jun 2002
Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det kan även vara overscanintällningar i tvn.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004

tackar, fixat nu, men fick ha den på 5% istället för 10% som den var inställd på, annars försvann för mycket av skrivbordet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av ronna:

tackar, fixat nu, men fick ha den på 5% istället för 10% som den var inställd på, annars försvann för mycket av skrivbordet.

Fast isåfall kör du inte pixelmappat vilket är en nackdel. Kolla om du kan ställa in det på TV:n.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Sep 2008

har samma problem med GTX 460 direkt via HDMI till TVn =/

Jag har en Dator, och den är snabb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Gramner:

Fast isåfall kör du inte pixelmappat vilket är en nackdel. Kolla om du kan ställa in det på TV:n.

Det ska tydligen gå, men jag hittar inte det i menyn, fortsätter att söka och återkommer när /om jag hittar det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004

Så där, hittade det till slut.

Men nu såg jag att jag har svarta kanter runt om på skärmen i Xbmc när jag startar film eller tvserie men kör jag nått på Powerdvd eller Mpc så fylls bilden ut i sidorna.

Lekte lite med inst i Xbmc när filmen rullade, tex zoom å annat som man kan ändra, då är det bara filmens bild som ändras inte kanterna i sidorna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Nov 2004

Du måste ändra overscan för alla upplösningarna om du inte gjort det. Ändrar du bara för 1920x1080 och du startar något som är 1280x720 kommer du få svarta ramar runt om.

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av sirk:

Du måste ändra overscan för alla upplösningarna om du inte gjort det. Ändrar du bara för 1920x1080 och du startar något som är 1280x720 kommer du få svarta ramar runt om.

Det kan inte stämma, jag kollade ett klipp på Avatar och den är inte i 720p, svarta kanter runt om i Xbmc.

Men var/hur ändrar man i ALLA upplösningar annars, ska man ställa om i CCC för varje som finns?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Nov 2004

Du måste ändra för olika Hz, också Avatar klippet du startade var förmodligen 24P vilket gör att du måste ändra 1920x1080 24Hz Overscan inställningen också.

Detta var iaf vad jag behövde göra i inställningarna med mitt HD6950.

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av sirk:

Du måste ändra för olika Hz, också Avatar klippet du startade var förmodligen 24P vilket gör att du måste ändra 1920x1080 24Hz Overscan inställningen också.

Detta var iaf vad jag behövde göra i inställningarna med mitt HD6950.

Ok, du ändrade det i CCC då, en och en.
För tvn kan du ju bara ändra av eller på med overscan.
Mina skärminst. är 1080p 50hz, inte 24, men det kanske inte spelar roll då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004

Då funkade det.
Tack för tipsen

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2006

En fråga, den inställning som måste göras för att lösa detta problem, är grått för mig. jag kan kryssa i rutan men slidern är grå. får svarta kanter när jag kör 1080p, men inte när jag kör 1360x768. Idéer?