Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Det faktum att nästan alla nya PC-spel även släpps till Playstation 3 och Xbox 360 får gamers att fundera på var slantarna gör mest nytta. I veckans helgsnack är det upplagt för formatkrig.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är värt om du vill använda datorn till andra saker också eller om du vill köra med mus och tangentbord istället för kontroll annars är det inte så mycket värt att skaffa en speldator för att alla nya spel görs främst åt konsollerna och det finns vissa spel som inte ens släpps till PC.

Permalänk
Medlem

Ja det tycker jag för det enda man gör på en konsol är just att spela. Men på en dator gör man så mycket mer än att just ''bara'' spela. En konsol behöver man ju inte uppgradera och förnya på samma sätt som en dator men jag tycker att man förlorar mycket när man spelar på konsol och inte dator.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Jag har hört att crysis 2 laggar på xbox360..? jag har en kompis som har ett ps3 slim och när man spelar mw2 på det är det typ en sekund fördröjning från att du gör något på kontrollen tills att det händer på skärmen. inte kul :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av H.L:

Ja det tycker jag för det enda man gör på en konsol är just att spela. Men på en dator gör man så mycket mer än att just ''bara'' spela. En konsol behöver man ju inte uppgradera och förnya på samma sätt som en dator men jag tycker att man förlorar mycket när man spelar på konsol och inte dator.

Tycker spel på dator slår ps/xbox alla dagar i veckan. Men jag tycker inte man bör lägga ut 15k+ på en speldator för att kombinera det med vardagliga sysslor. Räcker med 7k~ plus/minus någon tusing för att få ut ok prestanda till de spel som faktiskt finns/kommer till pc.

Halvbillig spelburk för dagligt bruk + en xbox kanske?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
*En dator är mer personlig än en konsol.
*Man spelar inte alltid på en PC, man kan snabbt gå ut i webben och surfa lite.
*En dator kan utnyttja DX10/11.
*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).
*En dator ger mer status.
*Lättare att rengöra en dator från damm.
*Roligare att jobba med en dator.

*Enligt mig så är det värt att lägga ca 3000:- på en dator som klarar av dom flesta spel på high med dx11 i 1280*1024 upplösning köp en begagnad skärm för 500:- eller nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beroende på spelet kan jag tycka att det ena är bättre än det andra. Dock tycker jag inte det är speciellt roligt att köpa nya spel till konsolerna som är 200 kr dyrare än nya spel till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det faktum att nästan alla nya PC-spel även släpps till Playstation 3 och Xbox 360 får gamers att fundera på var slantarna gör mest nytta. I veckans helgsnack är det upplagt för formatkrig.

Läs artikeln

Värt pengarna det vet bara du . Du får en bättre spelupplevelse på pc om du frågar mig , då du garanterat kan slippa dålig framerate. Medans på konsol är de ofta vsyncat till 30 och dropar ofta. Dessutom är det bättre grafik på pc men är det inte de man bryr sig om visst gå för konsol...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

En annan ekonomisk aspekt är ju kostnaden för spelen. Det lilla jag följt priserna för konsolspel så kostar nysläpp ett par hundralappar extra på konsol gentemot PC, så om man köper många nya spel lönar sig den extra hårdvarukostnaden för en PC.
(Dessutom har jag svårt att tänka mig spela text-adventures utan riktigt tangentbord...)

/Olle

Permalänk

Det som gör att jag spelar på PC är att jag kan bestämma grafiken i spelet plus att jag tycker att man måste ta med spelkostanden som skilljer PC från konsol Så om man köper många spel så kommer prisskillnaden att bli mindre och mindre.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk

En dator är ju mer allsidig, du kan kolla internet, kolla film, spela etc etc. Klart kostnaden är högre än en konsol, men till en koncol behöver du en tv som inte sällan kostar 10000kr+, så jämnar väl ut sig antar jag..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Moderator
Moderator

Konsoler är en styggelse, ett påtvingat formformat i sann Apple anda. "Standardisera och förenkla för användarna, så kan vi släppa spel mycket lättare, snabbare och dyrare." Jag har aldrig begripit varför konsolspel kostar så mycket när de egentligen är väldigt mycket enklare att producera än PC spel. Klart att företagen helst ser att vi standardiserar oss också.

Jag köpte mig en Xbox 360 en gång i tiden och hade riktigt roligt att sitta och lira med fyra polare i X-men till exempel men ärligt talat är grafiken och spelkänslan ingeting värt jämfört med magin av ett riktigt bra PC utvecklat spel. Stalker? Metro2033?

Till och med de spel som utvecklats till alla plattformar ser så mycket bättre ut på PC.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag kör PS3 som tidsdödare när jag tröttnat på PC'n. Men faktumet är att konsoler aldrig kommer kunna ersätta PCn, så vida inte styrningen blir precis densamma. Jag kan inte lira FPS på konsol och fattar inte hur andra folk kan göra det. Jag behöver en mus. Dessutom gör jag så mycket mer än att spela på min dator samt att jag är entusiast, vill ha toppnotch grafik så för mig är valet lätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ett ps3 är som en 6 år gammal dator för 2500kr. Och eftersom varje konsols livslängd är ungefär 10 år har man de första två åren en bra och modern plattform och de resterande åtta åren en utdaterad plattform som inte klarar i närheten av vad nya speldatorer klarar. En dator kan man alltid uppgradera när man känner för det men en konsol får bara en efterföljare ungefär vart tionde år.

Och en speldator är faktiskt inte dyrare. I alla fall inte om man nöjer sig med samma prestanda som en konsol. Och sen kan man ju lägga till mer pengar om man vill. Jag tycker att det bästa alternativet om man vill spela på konsol är en dator och xbox360 kontroll. Det känns som att konsolerna saktar ner utvecklingen lite när det kommer nya spel hela tiden som ska anpassas för ett upp emot 10 år gammalt system.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Waveglist:

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
*En dator är mer personlig än en konsol.
*Man spelar inte alltid på en PC, man kan snabbt gå ut i webben och surfa lite.
*En dator kan utnyttja DX10/11.
*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).
*En dator ger mer status.
*Lättare att rengöra en dator från damm.
*Roligare att jobba med en dator.

*Enligt mig så är det värt att lägga ca 3000:- på en dator som klarar av dom flesta spel på high med dx11 i 1280*1024 upplösning köp en begagnad skärm för 500:- eller nåt.

njaa... 3k är väl lite lite ändå? men för 4-5k får du en helt okej speldator.
Alla spel släpps inte till pc, men det finns 1000ggr fler som inte släpps till konsoll. Vissa går helt enkelt inte att spela med en kontroll. Tänker främst på DotA och WoW. Sen finns det väldigt många spel som fungerar på xbox men inte ps3 och tvärt om. Ska man köpa båda kan man lika gärna lägga pengarna på en dator.

Och till slut den största anledningen av alla till att köpa en dator: Man åker inte direkt till dreamhack med en konsoll

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag kör PS3 som tidsdödare när jag tröttnat på PC'n. Men faktumet är att konsoler aldrig kommer kunna ersätta PCn, så vida inte styrningen blir precis densamma. Jag kan inte lira FPS på konsol och fattar inte hur andra folk kan göra det. Jag behöver en mus. Dessutom gör jag så mycket mer än att spela på min dator samt att jag är entusiast, vill ha toppnotch grafik så för mig är valet lätt

Testa att dubbelklicka på siktaknappen på black ops/ps3 så hittar du en inbyggd aimbot

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Dator slår ju playstation och xbox alla dagar i veckan. Man behöver inte lägga ut massor med pengar för att få en hygglig speldator.

Permalänk
Medlem

Bilspel görs bäst på konsoller, resten PC!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Jag spelar nästan bara iRacing och det finns bara på PC. Dessutom så kör jag tripplescreen, vilket inte konsollerna har stöd för. Men som försröelse framför TVn och för barnens skull så finns det så klart en PS3 i vardagsrummet också.

Nackdelen med PC skulle väl vara att det kräver mer av användaren och att det kostar mer att hänga med i utvecklingstakten.

/Marcus

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har hört att crysis 2 laggar på xbox360..? jag har en kompis som har ett ps3 slim och när man spelar mw2 på det är det typ en sekund fördröjning från att du gör något på kontrollen tills att det händer på skärmen. inte kul :/

Att det är en fördröjning har jag aldrig känt av på mitt xbox, men crysis 2 laggar alldeles för mycket på xbox, har gått tillbaks till halo fastän jag pröjsat hela 600 kronor för crysis 2 (brukar aldrig lägga mer än 400 på ett spel annars) :S

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Ett ps3 är som en 6 år gammal dator för 2500kr. Och eftersom varje konsols livslängd är ungefär 10 år har man de första två åren en bra och modern plattform och de resterande åtta åren en utdaterad plattform som inte klarar i närheten av vad nya speldatorer klarar. En dator kan man alltid uppgradera när man känner för det men en konsol får bara en efterföljare ungefär vart tionde år.

Och en speldator är faktiskt inte dyrare. I alla fall inte om man nöjer sig med samma prestanda som en konsol. Och sen kan man ju lägga till mer pengar om man vill. Jag tycker att det bästa alternativet om man vill spela på konsol är en dator och xbox360 kontroll. Det känns som att konsolerna saktar ner utvecklingen lite när det kommer nya spel hela tiden som ska anpassas för ett upp emot 10 år gammalt system.

njaa.. 10 år är väl att ta i? jämför du ed ett playstation 1 då?

Permalänk
Medlem

Det kan var skönt att bara ta en öl sätta sig i soffan och lira Fifa, men annars är det datorn som gäller.
Problemet är att vissa sorters spel går inte att spela på konsol som RTS, TBS och FPS. Att spela first person shooter på gimpad är för mig som att pinka ståendes på händer.
En normal konsument desktop idag har en snabb processor och lägger man 1500 till på en GPU så får man en grym speldator som är 3-4 ggr snabbare än Kryssboxen och PS3an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

njaa.. 10 år är väl att ta i? jämför du ed ett playstation 1 då?

Playstation1 höll i tio år, playstation 2 höll i tio år och sony säger att de vill att ps3 också ska hålla i tio år.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Bilspel görs bäst på konsoller, resten PC!

Du kunde inte ha mer fel, he he.

Att köra bil utan tripplescreen är som att fästa en kartong med ett titthål i vindrutan på bilen. Alternativet är att köra från baksätet, men det är lika illa.

Så nä, jag tycker precis tvärtom, alla andra spel funkar på konsoll men just bilspel måste köras på PC.

/Marcus

Permalänk
Medlem

Mest intressanta frågan som ställts här på ett tag. Och väldigt aktuell!
Jag förutsätter att köp av en konsoll innebär att du har eller skaffar en laptop för studier/arbete/filmvisning.

Jag brukar välja konsoll efter vilka spel jag gillar. Mus och tangentbord är ju skönare för strategi- och FPS spel, gillar du att spela sådant, eller MMO spel så blir det väl dator.

Konsoler har ju fördelen att det kan vara lite mera socialt (girlsen lirar gärna wii på din fest mer än något annat lix.) och mindre nördigt. Dessutom kan det vara skönt att fysiskt skilja på spel och arbete. Hjärnan arbetar bättre på arbetsplatsen och slappnar av i sängen eller i TVhörnan. Väldigt värt att ha i åtanke om man har inte har supermotivation.

Mindre viktiga argument är ju att datorer är fula om du inte köper en iMac. De kräver lite underhåll och tar extra plats i rummet. Konsol står ju där TVn redan står, en laptop kan va på köksbordet. Dessutom är det ganska sjysst att dra hem 3 polare och några öl och köra något konsolspel framför TVn. Det gör man inte med datorer, speciellt inte när man är äldre.

Hoppas det hjälper, den sociala delen tycker jag vinner om man inte föredrar de spel jag nämnde tidigare. Hels skulle man ju ha båda!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Sportspel funkar nog bättre på konsol skulle jag säga, dock spelar jag inte det. Även racing vilket jag inte heller spelar.

Fightingspel är det enda jag verkligen saknar när det gäller PC-spel, körde jag mycket konsol skulle jag dock sakna strategi och fps-spel med vettig prestanda och det är viktigare genrer.

Har iofs både pc och ps3... )

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har hört att crysis 2 laggar på xbox360..? jag har en kompis som har ett ps3 slim och när man spelar mw2 på det är det typ en sekund fördröjning från att du gör något på kontrollen tills att det händer på skärmen. inte kul :/

Att det finns en fördröjning är förmodligen inte konsolens fel, tv:n skapar fördröjningen. Vissa tv-apparater har nåt som heter Game mode eller liknande som avaktiverar flera bildfilter (rätta mig om jag har fel) och på så sätt minskar fördröjningen.

Men OT, så förordar jag PC före konsol 9 gånger av 10. Undantagen består av bilspel som nämnts tidigare.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 BE 3,2 Ghz | XFX HD 6970 | Corsair 4GB DDR3 1333 Mhz | Corsair VX 550W | Crucial RealSSD 64 GB | Samsung Spinpoint F3 500 GB | Antec 902

Permalänk
Medlem

PC är självklart bättre. Ekonomin med tanke på hur dyra konsollspelen blivit blir i längden samma sak (med undantag för gimmickleksaken Wii). Sen behöver ju inte en spelburk ha en 120hz skärm, grafikkort som trycker ut stereoskpisk 3D i 60 fps, en 7.1 anläggning eller en skärm stor som en TV. När folk tänker spelburk blir ofta tanken något för 10.000kr-15.000kr. Visst, finns dem som lägger den summan men i ärlighetens namn, maxa t.ex. Crysis eller Bad Company 2 idag är inte kostsamt mer än vad konsollerna är idag i längden.

Som fler andra nämnt så är ju en PC dessutom användbar till så otroligt mycket mer än en konsoll. Inställningsmöjligheter, moddning av spel osv. osv.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av kyre:

Mest intressanta frågan som ställts här på ett tag. Och väldigt aktuell!
Jag förutsätter att köp av en konsoll innebär att du har eller skaffar en laptop för studier/arbete/filmvisning.

Jag brukar välja konsoll efter vilka spel jag gillar. Mus och tangentbord är ju skönare för strategi- och FPS spel, gillar du att spela sådant, eller MMO spel så blir det väl dator.

Konsoler har ju fördelen att det kan vara lite mera socialt (girlsen lirar gärna wii på din fest mer än något annat lix.) och mindre nördigt. Dessutom kan det vara skönt att fysiskt skilja på spel och arbete. Hjärnan arbetar bättre på arbetsplatsen och slappnar av i sängen eller i TVhörnan. Väldigt värt att ha i åtanke om man har inte har supermotivation.

Mindre viktiga argument är ju att datorer är fula om du inte köper en iMac. De kräver lite underhåll och tar extra plats i rummet. Konsol står ju där TVn redan står, en laptop kan va på köksbordet. Dessutom är det ganska sjysst att dra hem 3 polare och några öl och köra något konsolspel framför TVn. Det gör man inte med datorer, speciellt inte när man är äldre.

Hoppas det hjälper, den sociala delen tycker jag vinner om man inte föredrar de spel jag nämnde tidigare. Hels skulle man ju ha båda!

det finns en del chassin att välja på om du vill... gillar du imacs utseende så tycker jag att du ska kolla på r3 arctic white eller raven rvo2

Permalänk
Medlem

Citerar en annan tråd:

Skrivet av Natoz:

Att byta till Xbox för att spela fps känns om att börja sitta i rullstol för att spela fotboll.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S