Jo det är ett väldigt giltigt argument iom. att jag har sett ett flertal som spel han har spelat och som även jag har spelat. Alltså kunde jag jämföra Xbox 360 versionen mot PC versionen och döma därefter.
Här är också ett axplock med jämförelse och det finns hur många som helst därute.
Crysis 2 PC vs Xbox 360:
http://www.gamereactor.se/nyheter/26919/Crysis+2+vs+Crysis+2/
Crysis 2PC vs 360 vs PS3 HD video:
http://www.gametrailers.com/video/review-hd-crysis-2/712015
Bad Company 2 PC vs 360:
http://www.eurogamer.net/videos/digitalfoundry-battlefield-ba...
Bad Company 2 PC vs 360 vs PS3:
http://translate.google.de/translate?js=y&prev=_t&hl=de&ie=UT...
Metro 2033 PC vs 360:
http://translate.google.de/translate?js=n&prev=_t&hl=de&ie=UT...
Metro 2033 ser väldigt bra ut på 360 trotts de skyhöga systemkraven som dem senaste high end korten då spelet begav sig.
Som jag kan se och döma utav bilderna och videorna så är inte grafikskillnaden gigantisk och inte flera generationer före som enligt vissa på detta insnöade datornördsforum.
Så jag har sett massor med jämförelser PC mot konsol i HD videos och screenshots plus det hos min kompis som kör max grafik. Så mitt argument är väldigt befogat och mer än giltigt.
Men högre dx ger inte bättre grafik alla gånger. Vissa spel innehåller inte en enda rad med dx kod, hur kan det då spelet vara snyggt och inte innehålla en rad directx kod?...
Jag tycker det. Men då är jag inte en sådan person som stirrar på inzoomade texturer (som verkar vara väldigt förekommande hos grafikbesatta PC spelare). Utan jag ser grafiken i sin helhet.
Jag nämnde massor med konsol exklusiva spel. Sedan sa du att det finns motsvarande spel till PC men eftersom att jag vet att det inte finns så vill jag gärna att du nämner motsvarande spel fast till PC för att jag ska kunna tro på dig. Annars är argumentet ogiltigt.
Bioware är multiplattforms utvecklare.
http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=28
THQ är det också.
http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=539
Den enda utvecklaren som du nämnde som gör PC exklusiva spel är GSC. Relic gör mest PC men har gjort två spel till 360. http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=141
Spelmotorn görs med datorn men skrivs mot hårdvaran som konsolerna har delvis 360 och PS3 versionerna och sedan görs en port till PCn där spelet skrivs mot ett API oftast direct x och väldigt sällan opengl och därmed tappar man enormt mycket prestanda då man skriver mot ett API. Så därför är det möjligt att ha så pass snygga spel som det finns till konsol. Hur pedagogisk ska man behöva förklara för dig så att du förstår...
Jag säger bara lycka till att göra ett spel till PC som är lika snyggt som Shadow of Colossus och God of War till PS2 som har samma hårdvaruspecs som PS2an...
300mhz CPU
147mhz GPU
32mb ram
Det kanske gav en liten uppfattning om hur brutalt mycket bättre hårdvaran utnyttjas till konsol och hur enorm mycket prestanda man tappar då man skriver spelen mot ett API.
Och betalade för datorn sammanlagt i början? Jag tvivlar på att du maxar Metro 20333... Ska man hänga med när man spelar PC och köra på max grafik så måste man byta grafikkort vartannat år och CPU, minne och moderkort var fjärde år och allt det sammanlagt blir bra mycket dyrare än konsol. Dessutom så missar man dem bästa spelen för de släpps nämligen inte till PC.
För att kunna köra på högre grafikinställningar så måste man ha ett gediget grafikkort och kom inte och tro att konsol är lika med low på alla inställningar på konsol för som du påstår det så har du verkligen ingen aning om vad du pratar om. Dessutom så bevisade jag längre upp att det är inte speciellt stor skillnad rent grafiskt mellan konsol och PC.
Stenåldens hårdvara.. Jo tjenare.. I vilken värld då?... Då 360 och PS3an kom så hade dem det absolut värsta som fanns plus ruskigt mycket snabbare ram minne 360 22,4 gb/s minnesbandbredd PS3an 25,6gb/s med en klockfrekvens på 3,2ghz och vad jag vet så finns det inte ens idag så snabba minnen till PC som PS3an har... Sedan PS3ans CPU 7 kärnig på 3,2ghz vardera. Det mesta som finns idag förutom server processorer är väl 6 kärnor. En kompis som är spelutvecklare säger att 360s CPU är ruskigt snabb än idag och jag tror nog en aning mer på han än på dig. Dessutom så säljs konsolerna alltid med förlust i början förutom Nintendo Wii.
Regeln på PC fanboys bekräftas genom deras inskränkthet och enkelspårighet när det gäller spel då alla spel som inte är på PC är skit och dess okunnighet om konsolernas hårdvara.
Själv så har jag 6 konsoler och har haft NES, Snes, Sega Megadrive, PSX, N64 och har GC, PS2, Xbox, Wii, Xbox 360 och PS3. Det var ett par år där mellan 1999 och 2002 som jag endast spelade på PC men det kändes allmänt tomt och intetsägande och det var något som fattades och det visade sig att det var det allra viktigaste. Spelkänslan. Och den var obefintlig på PC.