Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Inaktiv

Och vilken av alla maskiner är det man bygger spelen med? Ha? Ha? Härskarmaskinen såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Det är helt klart dugliga argument då jag har sett han kört spelen på maxad grafik och har även fått spela lite själv. Det är bara att inse att det är inte sådan gigantisk skillnad att det är värt att spendera tusenlappar och åter tusenlappar på hårdvara. Direct X är irrelevant i detta sammanhang då konsolerna inte alls använder det då spelen programmeras direkt mot hårdvaran så därför behövs inget API som DX. Direct X är också ett API så flera hårdvarukonfigurationer kan köra det, annars hade man varit tvungen att ha en viss setup av hårdvara för att spela ett visst spel.

Sedan tycker jag och jag står fast vid att Crysis 2 är snyggaste än ettan. Kompisen som kör PC spelen på max tycker också att tvåan är snyggare än ettan. Ni PC spelare är så besatta av siffror och hårdvaruspecs.

Då får du gärna lista vilka spel du talar om för annars antar jag att det är rent skitsnack från din sida. Dessutom RTS spel och MMORPG som är det enda som är PC exklusivt tilltalar ändå inte mig så jag är ändå i inget behov av att spela på PCn.

Som sagt nämn ett gäng utvecklare. Annars antar jag att du snackar skit. Wow skiter jag fullständigt i. Har prövat det men det var absolut inget spel för mig. Långtråkigare spel får man leta efter.

Jasså säger du det.. Då är det väl bara att nämna ett par utvecklare då till PC om du är så säker på det du säger att det finns färre till konsol än motsvarande till PC.

Det menas med att utvecklarna har konsolerna som utvecklingspunkt och skriver spelmotorn direkt mot hårdvaran så man kan få ut så mycket som möjligt utav den. Annars skulle inte spelen se ut som dem gör idag. Sedan är det direkt ingen nyhet att PCn får portar om man nu inte har bott under en sten dem senaste åren.

Ja en ny konsol för tre, fyra tusen är inte farligt jämförelse hur många gånger man måste uppgradera datorn under samma period som konsolen är aktiv delvis fem år som minst och upp till tio år. Det räcker inte bara med ett nytt grafikkort lite då och då för det byts sockel stup i kvarten, man måste ha en bra processor som orkar driva grafikkortet, annars är det inte speciellt givande att köpa nytt grafikkort.

Det kan du hoppa upp och sätta dig på att det är. Om du vaknar upp och inser vad som har hänt under denna konsol generation så är det inte så svårt att sia om framtiden. Utvecklare efter utvecklare går över och börja göra multiplattformsspel med konsolerna som utgångspunkt. Det blir mindre och mindre PC exklusiva spel. Krävande FPS spel som har varit PC exklusiva kommer alltid till konsolerna. Försäljningsstatistiken säger allt då PCn bara är en liten del av kakan om du anser att jag har fel där och att PC spelen står för lika stor del av försäljningen så får du gärna visa källa för annars har jag svårt att ta dig på allvar.

Nu är ju jag inte en sådan person som sitter och nöter samma spel år efter år utan så fort jag har klarat ut ett spel så går jag direkt över till nästa. Det är väldigt ovanligt att jag ens klarar ut ett spel mer än en gång. Det finns undantag då jag brukar spela online och det är Little Big Planet där det finns miljontals hemmasnickrade banor som det tar 78 år att ta sig igenom om man spelar 12 timmar om dagen. http://www.gamereactor.se/nyheter/26992/Little+Big+Planet+n%E...

Nu syftar jag inte på antalet sålda enheter utan antalet sålda spel. Men 360 ska ha sålt 53,5 miljoner ex och PS3an 50,1 miljoner ex. Du får gärna visa en källa av antalet sålda high end grafikkort som stärker din tes om att det säljs lika många high end PCs.

Källa: http://www.vgchartz.com/

Visst finns esport inom konsol spel men inte i lika stor utsträcknings nej men detta har ingen betydelse iom. att det är så pass få i det stora hela som sysslar med det.

Det enda som håller PCn vid liv som spelplattform är en liten hängiven grupp militanta datornördar som avskyr och bojkottar allt annat.

Du verkar vara rätt insöad.. nej det är inget argument. Jag kan lika gärna säga jag spelade på en kompis xbox och det laggade sjukt mycket samtidigt som en annans kompis dator gav sjuuukt realistiskt grafik ifrån sig... nå hajar du vikten av sådana argument?

Du förstår inte poängen med min dx jämförelse verkar det som..

Läs runt på forum så ser du att majoriteten av PC spelarna tycker att Crysis och Crysis warhead har bättre grafik än Crysis 2.

SKa jag behöva lista alla datorspel som har gjorts då eller? Det orkar jag knappast men med lite vett så ser du att det finns alternativ till allt förutom little big planet.

Jadu finns massa utvecklare, THQ, Relic, Bioware, Valve, GSC Game World osv.

Spelmotorn skriven till konsol? Rätta mig om jag har fel men de flesta spelmotorer kommer just från datorn som tex unreal, source, Frostbite och original cryengine?

Jag satte in delar för 3000 kronor i min 5 år gamla dator och den maxar allt, du kan få kvitto om du vill.

Så ett highend grafikkort är = en lowend konsol?. Haha men sluta nu. Den statistiken går inte att jämföra nånstans. Säljer mest betyder sällan bäst

Ja vad är det som hänt hos konsolerna de senaste åren då? Ingeting kan ju hänt då de suttit och bromsad allt med sin stenålders hårdvara.

Du verkar ha något mot PC spelare och det bekräftar ju tyvärr bara regeln på konsolfanboys =/

Sitter själv med 2 st konsoler hemma bara så du vet

Hoppas jag svarat på allt nu påpeka gärna om inte.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Har xbox 360 slim kopplad till en BenQ 24" LCD 2ms 1080p. Det går inte klaga på grafiken på konsol tycker jag. Har även en dator som klarar av det mesta men jag föredrar x360. Man sparar en massa pengar om man spelar på konsolen men det är ju vad man gillar att spela på man får gå efter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Du verkar vara rätt insöad.. nej det är inget argument. Jag kan lika gärna säga jag spelade på en kompis xbox och det laggade sjukt mycket samtidigt som en annans kompis dator gav sjuuukt realistiskt grafik ifrån sig... nå hajar du vikten av sådana argument?

Jo det är ett väldigt giltigt argument iom. att jag har sett ett flertal som spel han har spelat och som även jag har spelat. Alltså kunde jag jämföra Xbox 360 versionen mot PC versionen och döma därefter.

Här är också ett axplock med jämförelse och det finns hur många som helst därute.

Crysis 2 PC vs Xbox 360:
http://www.gamereactor.se/nyheter/26919/Crysis+2+vs+Crysis+2/

Crysis 2PC vs 360 vs PS3 HD video:
http://www.gametrailers.com/video/review-hd-crysis-2/712015

Bad Company 2 PC vs 360:
http://www.eurogamer.net/videos/digitalfoundry-battlefield-ba...

Bad Company 2 PC vs 360 vs PS3:
http://translate.google.de/translate?js=y&prev=_t&hl=de&ie=UT...

Metro 2033 PC vs 360:
http://translate.google.de/translate?js=n&prev=_t&hl=de&ie=UT...

Metro 2033 ser väldigt bra ut på 360 trotts de skyhöga systemkraven som dem senaste high end korten då spelet begav sig.

Som jag kan se och döma utav bilderna och videorna så är inte grafikskillnaden gigantisk och inte flera generationer före som enligt vissa på detta insnöade datornördsforum.

Så jag har sett massor med jämförelser PC mot konsol i HD videos och screenshots plus det hos min kompis som kör max grafik. Så mitt argument är väldigt befogat och mer än giltigt.

Skrivet av Tomhas:

Du förstår inte poängen med min dx jämförelse verkar det som..

Men högre dx ger inte bättre grafik alla gånger. Vissa spel innehåller inte en enda rad med dx kod, hur kan det då spelet vara snyggt och inte innehålla en rad directx kod?...

Skrivet av Tomhas:

Läs runt på forum så ser du att majoriteten av PC spelarna tycker att Crysis och Crysis warhead har bättre grafik än Crysis 2.

Jag tycker det. Men då är jag inte en sådan person som stirrar på inzoomade texturer (som verkar vara väldigt förekommande hos grafikbesatta PC spelare). Utan jag ser grafiken i sin helhet.

Skrivet av Tomhas:

SKa jag behöva lista alla datorspel som har gjorts då eller? Det orkar jag knappast men med lite vett så ser du att det finns alternativ till allt förutom little big planet.

Jag nämnde massor med konsol exklusiva spel. Sedan sa du att det finns motsvarande spel till PC men eftersom att jag vet att det inte finns så vill jag gärna att du nämner motsvarande spel fast till PC för att jag ska kunna tro på dig. Annars är argumentet ogiltigt.

Skrivet av Tomhas:

Jadu finns massa utvecklare, THQ, Relic, Bioware, Valve, GSC Game World osv.

Bioware är multiplattforms utvecklare.
http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=28

THQ är det också.
http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=539

Den enda utvecklaren som du nämnde som gör PC exklusiva spel är GSC. Relic gör mest PC men har gjort två spel till 360. http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=141

Skrivet av Tomhas:

Spelmotorn skriven till konsol? Rätta mig om jag har fel men de flesta spelmotorer kommer just från datorn som tex unreal, source, Frostbite och original cryengine?

Spelmotorn görs med datorn men skrivs mot hårdvaran som konsolerna har delvis 360 och PS3 versionerna och sedan görs en port till PCn där spelet skrivs mot ett API oftast direct x och väldigt sällan opengl och därmed tappar man enormt mycket prestanda då man skriver mot ett API. Så därför är det möjligt att ha så pass snygga spel som det finns till konsol. Hur pedagogisk ska man behöva förklara för dig så att du förstår...

Jag säger bara lycka till att göra ett spel till PC som är lika snyggt som Shadow of Colossus och God of War till PS2 som har samma hårdvaruspecs som PS2an...

300mhz CPU

147mhz GPU

32mb ram

Det kanske gav en liten uppfattning om hur brutalt mycket bättre hårdvaran utnyttjas till konsol och hur enorm mycket prestanda man tappar då man skriver spelen mot ett API.

Skrivet av Tomhas:

Jag satte in delar för 3000 kronor i min 5 år gamla dator och den maxar allt, du kan få kvitto om du vill.

Och betalade för datorn sammanlagt i början? Jag tvivlar på att du maxar Metro 20333... Ska man hänga med när man spelar PC och köra på max grafik så måste man byta grafikkort vartannat år och CPU, minne och moderkort var fjärde år och allt det sammanlagt blir bra mycket dyrare än konsol. Dessutom så missar man dem bästa spelen för de släpps nämligen inte till PC.

Skrivet av Tomhas:

Så ett highend grafikkort är = en lowend konsol?. Haha men sluta nu. Den statistiken går inte att jämföra nånstans. Säljer mest betyder sällan bäst

För att kunna köra på högre grafikinställningar så måste man ha ett gediget grafikkort och kom inte och tro att konsol är lika med low på alla inställningar på konsol för som du påstår det så har du verkligen ingen aning om vad du pratar om. Dessutom så bevisade jag längre upp att det är inte speciellt stor skillnad rent grafiskt mellan konsol och PC.

Skrivet av Tomhas:

Ja vad är det som hänt hos konsolerna de senaste åren då? Ingeting kan ju hänt då de suttit och bromsad allt med sin stenålders hårdvara.

Stenåldens hårdvara.. Jo tjenare.. I vilken värld då?... Då 360 och PS3an kom så hade dem det absolut värsta som fanns plus ruskigt mycket snabbare ram minne 360 22,4 gb/s minnesbandbredd PS3an 25,6gb/s med en klockfrekvens på 3,2ghz och vad jag vet så finns det inte ens idag så snabba minnen till PC som PS3an har... Sedan PS3ans CPU 7 kärnig på 3,2ghz vardera. Det mesta som finns idag förutom server processorer är väl 6 kärnor. En kompis som är spelutvecklare säger att 360s CPU är ruskigt snabb än idag och jag tror nog en aning mer på han än på dig. Dessutom så säljs konsolerna alltid med förlust i början förutom Nintendo Wii.

Skrivet av Tomhas:

Du verkar ha något mot PC spelare och det bekräftar ju tyvärr bara regeln på konsolfanboys =/

Regeln på PC fanboys bekräftas genom deras inskränkthet och enkelspårighet när det gäller spel då alla spel som inte är på PC är skit och dess okunnighet om konsolernas hårdvara.

Skrivet av Tomhas:

Sitter själv med 2 st konsoler hemma bara så du vet

Själv så har jag 6 konsoler och har haft NES, Snes, Sega Megadrive, PSX, N64 och har GC, PS2, Xbox, Wii, Xbox 360 och PS3. Det var ett par år där mellan 1999 och 2002 som jag endast spelade på PC men det kändes allmänt tomt och intetsägande och det var något som fattades och det visade sig att det var det allra viktigaste. Spelkänslan. Och den var obefintlig på PC.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Kul lista då den är felaktig
Section 8 Prejudice är 360 tids-exklusivt

Wow, "tids exklusivt", vilken fjanig flagga att vifta med. Då räknas ju inte The witcher 2 some konsoll spel heller antar jag för det är tids exklusivt för PC'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Jo det är ett väldigt giltigt argument iom. att jag har sett ett flertal som spel han har spelat och som även jag har spelat. Alltså kunde jag jämföra Xbox 360 versionen mot PC versionen och döma därefter.

Här är också ett axplock med jämförelse och det finns hur många som helst därute.

Crysis 2 PC vs Xbox 360:
http://www.gamereactor.se/nyheter/26919/Crysis+2+vs+Crysis+2/

Crysis 2PC vs 360 vs PS3 HD video:
http://www.gametrailers.com/video/review-hd-crysis-2/712015

Bad Company 2 PC vs 360:
http://www.eurogamer.net/videos/digitalfoundry-battlefield-ba...

Bad Company 2 PC vs 360 vs PS3:
http://translate.google.de/translate?js=y&prev=_t&hl=de&ie=UT...

Metro 2033 PC vs 360:
http://translate.google.de/translate?js=n&prev=_t&hl=de&ie=UT...

Metro 2033 ser väldigt bra ut på 360 trotts de skyhöga systemkraven som dem senaste high end korten då spelet begav sig.

Som jag kan se och döma utav bilderna och videorna så är inte grafikskillnaden gigantisk och inte flera generationer före som enligt vissa på detta insnöade datornördsforum.

Så jag har sett massor med jämförelser PC mot konsol i HD videos och screenshots plus det hos min kompis som kör max grafik. Så mitt argument är väldigt befogat och mer än giltigt.

Men högre dx ger inte bättre grafik alla gånger. Vissa spel innehåller inte en enda rad med dx kod, hur kan det då spelet vara snyggt och inte innehålla en rad directx kod?...

Jag tycker det. Men då är jag inte en sådan person som stirrar på inzoomade texturer (som verkar vara väldigt förekommande hos grafikbesatta PC spelare). Utan jag ser grafiken i sin helhet.

Jag nämnde massor med konsol exklusiva spel. Sedan sa du att det finns motsvarande spel till PC men eftersom att jag vet att det inte finns så vill jag gärna att du nämner motsvarande spel fast till PC för att jag ska kunna tro på dig. Annars är argumentet ogiltigt.

Bioware är multiplattforms utvecklare.
http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=28

THQ är det också.
http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=539

Den enda utvecklaren som du nämnde som gör PC exklusiva spel är GSC. Relic gör mest PC men har gjort två spel till 360. http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=141

Spelmotorn görs med datorn men skrivs mot hårdvaran som konsolerna har delvis 360 och PS3 versionerna och sedan görs en port till PCn där spelet skrivs mot ett API oftast direct x och väldigt sällan opengl och därmed tappar man enormt mycket prestanda då man skriver mot ett API. Så därför är det möjligt att ha så pass snygga spel som det finns till konsol. Hur pedagogisk ska man behöva förklara för dig så att du förstår...

Jag säger bara lycka till att göra ett spel till PC som är lika snyggt som Shadow of Colossus och God of War till PS2 som har samma hårdvaruspecs som PS2an...

300mhz CPU

147mhz GPU

32mb ram

Det kanske gav en liten uppfattning om hur brutalt mycket bättre hårdvaran utnyttjas till konsol och hur enorm mycket prestanda man tappar då man skriver spelen mot ett API.

Och betalade för datorn sammanlagt i början? Jag tvivlar på att du maxar Metro 20333... Ska man hänga med när man spelar PC och köra på max grafik så måste man byta grafikkort vartannat år och CPU, minne och moderkort var fjärde år och allt det sammanlagt blir bra mycket dyrare än konsol. Dessutom så missar man dem bästa spelen för de släpps nämligen inte till PC.

För att kunna köra på högre grafikinställningar så måste man ha ett gediget grafikkort och kom inte och tro att konsol är lika med low på alla inställningar på konsol för som du påstår det så har du verkligen ingen aning om vad du pratar om. Dessutom så bevisade jag längre upp att det är inte speciellt stor skillnad rent grafiskt mellan konsol och PC.

Stenåldens hårdvara.. Jo tjenare.. I vilken värld då?... Då 360 och PS3an kom så hade dem det absolut värsta som fanns plus ruskigt mycket snabbare ram minne 360 22,4 gb/s minnesbandbredd PS3an 25,6gb/s med en klockfrekvens på 3,2ghz och vad jag vet så finns det inte ens idag så snabba minnen till PC som PS3an har... Sedan PS3ans CPU 7 kärnig på 3,2ghz vardera. Det mesta som finns idag förutom server processorer är väl 6 kärnor. En kompis som är spelutvecklare säger att 360s CPU är ruskigt snabb än idag och jag tror nog en aning mer på han än på dig. Dessutom så säljs konsolerna alltid med förlust i början förutom Nintendo Wii.

Regeln på PC fanboys bekräftas genom deras inskränkthet och enkelspårighet när det gäller spel då alla spel som inte är på PC är skit och dess okunnighet om konsolernas hårdvara.

Själv så har jag 6 konsoler och har haft NES, Snes, Sega Megadrive, PSX, N64 och har GC, PS2, Xbox, Wii, Xbox 360 och PS3. Det var ett par år där mellan 1999 och 2002 som jag endast spelade på PC men det kändes allmänt tomt och intetsägande och det var något som fattades och det visade sig att det var det allra viktigaste. Spelkänslan. Och den var obefintlig på PC.

ehm om det inte är stor skillnad i de screenshotsen du posta så vet jag ärligt inte hur du definerar bra grafik. Nej men dx11 är framtiden och knappast dx 9. Konsolen tvingade alltså PC att ta några kliv bakåt i utvecklingen förstår du nu? Varför tror du det kommer en dx 11 patch till Crysis 2?

Grafikbesatta datorfanboys? Vad jag vet så drog du upp grafik exemplet? Jag bryr mig inte om grafik direkt.

Utvecklarna är multiplattform ja? Jag sa aldrig att de var pc exklusiva utan svarade på ditt "det finns inga som utvecklar till dator längre" argument. De flesta om inte alla konsol utvecklare är också multiplattform så det argumentet faller va?

vilka var det du nämnde? Uncharted. Hur många äventyr och hoppa/klättra spel finns det inte till dator då? Allt började ju med Prince of persia, tombraider som finns för PC. Men Uncharted är ett plattform spel som ska spelas på konsol. Halo finns till dator men konceptet passar inte dit. Sen nämnde du några FPS och fler plattformspel va? Återigen orkar jag inte räkna upp de, kolla valfri webbhandel så ser du.

Vad är det du vill få sagt med spelmotorer? De kommer från PCn ja eller gjorde något av ovanämnda spelmotorer debut på konsol före PC?

Aldrig sagt att konsoler är dåliga på att utnyttja sin hårdvara.. sluta ta saker förgivet tack.

Ja stenåldershårdvara eller menar du att 512mb RAM var top noche år 2006? Vist resten duger men varför bygga en produkt med en enorm flaskhals? Tänk om de istället hade satsat på 4GB RAM och vad de hade kunnat prestera då!

Sen kvittar det om PS3an har 7 kärnor eller ej. Finns knappt spel som kräver 2 i dagsläget.

Jo den maxar metro.. Varför ska man byta GPU vartannat år?:S haft mitt sedan 2008 och det maxar fortfarande allt. Och det beror återigen på konsolportarna....

-"Regeln på PC fanboys bekräftas genom deras inskränkthet och enkelspårighet när det gäller spel då alla spel som inte är på PC är skit och dess okunnighet om konsolernas hårdvara."
Citera gärna där jag skrev det du säger ovan.

Du tar alldeles för många saker för givet märker jag. Jag spelar massa spel på mina konsoler som sport, racing och plattformspel men resten på PC.

PC och konsol kommer alltid finnas sida vid sida. Det visar inte minst hur många spel som kommer släppas till vardera plattform 2011. 133 för PC, 127 för xbox och 142 för PS3 (tror jag det var). Enligt eurogamers.

P.s bara för att stänga grafik disskusinonen gör gärna en jämförelse mellan plattformerna när dx 11 patchen för Crysis 2 kommer och BF3 kommer, jag lovar dig att det kommer bli ännu mer förkrossande.

Sen stänger jag med ett citat från DICE "Konsolportar är tragiska"

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Hoho kul att en del rabiata konsol-fanboys finns här också. ^^

Jag hängde faktiskt på svängen denna konsol-vända och handlade mig en PS3 trots att jag sedan 90 talet varit en PC fanboy.
Men det var ingen ide , min PS3 samlar numera damm och funkar som DVD & Blueray spelare.

Jag skulle nog aldrig klara mig utan möjligheten att kunna snabbt switcha mellan spel , webläsare , winamp för musik , kunna dra igång en film eller tvserie från hårddisken utan strul , messa med polarna på MSN , just avsaknaden av ett tangentbord att skriva snabba meddelanden eller som nu skriva på Sweclockers finns ju inte ens i närheten på en konsoll hur skönt man än sitter i soffan.

En konsol är bara bra hårdvarumässigt de typ 2 första åren , sen sackar hårdvaran efter och nu i slutet av livstiden så åker ju nästan vilken PC som helst i cirklar runt den hårdvaran.

En annan sak som många missar är att då en konsol är ny så utnyttjas inte hårdvaran , det finnns knappt ett enda spel och då den är några år äldre så kör PC hårdvaran ifrån dem , dessutom på en PC har man alltid alla gamla spel o lira , enda fördelen de har är att utnyttja hårdvaran bättre eftersom den inte förändras.

Det finns några skillnader som jag ser det i dagens generation av konsoller mot gårdagens där man hade massor med titlar som endast fanns på plattform X : Det är att man muiltiportar de flesta spelen för att maximera sin vinst.
Företag vore ju dumma om de inte pressar ut sin produkt på så många plattformer som möjligt för att få in så mycket cash som möjligt.

En annan skillnad är att många spel utvecklas i förhand mot en konsol för att sedan portas till de andra plattformerna vilket tenderat att bli som många klagat på "konsollifierat grafik-skit" eller "fördummande"

Dagens mellanklass PC gäspar ju åt de flesta toppspel som utvecklats till flera plattformer , min gissning är att utvecklarna kör ju med tex Unreal Engine mfl motorer som just nu inte maxar PC hårdvaran men nya versioner är på gång:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110408/se-allt-grafikflas...

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Kul lista då den är felaktig
Section 8 Prejudice är 360 tids-exklusivt, snarast motsatsen till PC exklusivt XD
The Witcher 2 har bekräftad konsolversion på gång, samma med Torchlight II och jag antar Tropico 4 då förra spelet var multiformat.

Jag hade fel om Section 8: Prejudice. Såg bara att den inte fanns med på Xbox 360 och PS3 listan men det var bara för att spelet hade redan släppts till Xbox 360 och det finns ingen konfirmerad release-datum på PS3. Blev förvånad över att Tropico 3 hade släppts till Xbox 360 och såg nu att även Tropico 4 kommer till denna platform.

Det finns änsålänge ingen releasedatum för The Witcher 2 på konsolerna så det finns ingen garanti att det kommer under 2011 eller att den kommer alls. Har inte läst något om att Torchlight 2 utvecklas till konsolerna. Det är möjligt att även den portas till Xbox 360 med tanke på att Torchlight 360 (port av Torchlight) släpptes i March till Xbox 360 Arcade men jag vet inte om den kommer 2011 heller. Så dessa två spel är också "tids-exklusivt" som du säger.

Poängen var mest att visa att det inte finns någon speltorka på PC-sidan. Visst är det många spel som utvecklas främst till konsolerna och sedan portas till PC men det är även många spel som utvecklas till PC och portas till konsolerna (Torchlight, The Witcher 2 osv) och sedan några som utvecklas parallelt till Xbox 360, PS3 och PC (Battlefield 3).

Skrivet av Grumbledock:

MMO, strategi och ett par indie-games hittar man alltid som PC exklusiva. Men då hittar man RPG, FPS och ett par indie-games som konsol-exklusiva också, skillnaden brukar väl bara vara att på konsol har de oftast en högre budget på AAA titlar och lägre på indie games än PCs motsvarigheter

Tycker att sådana påståenden är svåra att bevisa. Det är många företag som inte går ut med utvecklingskostnader för deras spel sedan är det jättemånga "AAA spel" nu som finns på olika platformer. Om jag säger till exempel att det kostade 22 miljoner dollar att utveckla Cryris (PC-exklusivt) medans det kostade bara 12 miljoner dollar att utveckla Gears of War 2 (Xbox 360-exklusivt) kommer du säkert att kunna hitta några andra spel som inte följer samma mönster. Sedan kan man också debattera om högre budget leder alltid till bättre spel.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Skrivet av Harakiri:

Hoho kul att en del rabiata konsol-fanboys finns här också. ^^

Jag hängde faktiskt på svängen denna konsol-vända och handlade mig en PS3 trots att jag sedan 90 talet varit en PC fanboy.
Men det var ingen ide , min PS3 samlar numera damm och funkar som DVD & Blueray spelare.

Jag skulle nog aldrig klara mig utan möjligheten att kunna snabbt switcha mellan spel , webläsare , winamp för musik , kunna dra igång en film eller tvserie från hårddisken utan strul , messa med polarna på MSN , just avsaknaden av ett tangentbord att skriva snabba meddelanden eller som nu skriva på Sweclockers finns ju inte ens i närheten på en konsoll hur skönt man än sitter i soffan.

En konsol är bara bra hårdvarumässigt de typ 2 första åren , sen sackar hårdvaran efter och nu i slutet av livstiden så åker ju nästan vilken PC som helst i cirklar runt den hårdvaran.

En annan sak som många missar är att då en konsol är ny så utnyttjas inte hårdvaran , det finnns knappt ett enda spel och då den är några år äldre så kör PC hårdvaran ifrån dem , dessutom på en PC har man alltid alla gamla spel o lira , enda fördelen de har är att utnyttja hårdvaran bättre eftersom den inte förändras.

Det finns några skillnader som jag ser det i dagens generation av konsoller mot gårdagens där man hade massor med titlar som endast fanns på plattform X : Det är att man muiltiportar de flesta spelen för att maximera sin vinst.
Företag vore ju dumma om de inte pressar ut sin produkt på så många plattformer som möjligt för att få in så mycket cash som möjligt.

En annan skillnad är att många spel utvecklas i förhand mot en konsol för att sedan portas till de andra plattformerna vilket tenderat att bli som många klagat på "konsollifierat grafik-skit" eller "fördummande"

Dagens mellanklass PC gäspar ju åt de flesta toppspel som utvecklats till flera plattformer , min gissning är att utvecklarna kör ju med tex Unreal Engine mfl motorer som just nu inte maxar PC hårdvaran men nya versioner är på gång:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110408/se-allt-grafikflas...

Har läst ordet "fördummande" rätt ofta när det kommer till PC vs xbox/ps3. Vad exakt menas med detta? Vad är det som blir fördummat när ett spel görs på en enhet för att sedan portas till en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Har läst ordet "fördummande" rätt ofta när det kommer till PC vs xbox/ps3. Vad exakt menas med detta? Vad är det som blir fördummat när ett spel görs på en enhet för att sedan portas till en annan?

Menyer, inställningar och gränssnitt är konsolanpassat. En klassiker är att det t.ex. kan stå "Press the start button", och som alla vet så finns det ingen startknapp på ett tangentbord

Det är just detta som är farligt för PC. Jag har tröttnat på de dåliga stödet till PC från spelföretagen. Det är sällan man ser ett välutvecklat exklusivt spel till PC, och är det multiplattform så fungerar de oftast bättre på konsol. Crysis 2 var t.ex. ett renodlat konsolspel där PC-versionen led av stor konsolifiering. Spelet hade bland annat "Press the start button" i demot, något som dom ändrade snabbt när folk klagade. Spelföretagen vet att dom stora pengarna tjänas på konsol då utvecklingstiden och kostnaderna inte är lika hög som det är till PC, vilket resulterar i en dålig portning från konsol till PC. Och för att tjäna extra mycket pengar utöver det så släpps sällan ett modverktyg, utan dom släpper i stället DLC som du måste betala för.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Menyer, inställningar och gränssnitt är konsolanpassat. En klassiker är att det t.ex. kan stå "Press the start button", och som alla vet så finns det ingen startknapp på ett tangentbord

Det är just detta som är farligt för PC. Jag har tröttnat på de dåliga stödet till PC från spelföretagen. Det är sällan man ser ett välutvecklat exklusivt spel till PC, och är det multiplattform så fungerar de oftast bättre på konsol. Crysis 2 var t.ex. ett renodlat konsolspel där PC-versionen led av stor konsolifiering. Spelet hade bland annat "Press the start button" i demot, något som dom ändrade snabbt när folk klagade. Spelföretagen vet att dom stora pengarna tjänas på konsol då utvecklingstiden och kostnaderna inte är lika hög som det är till PC, vilket resulterar i en dålig portning från konsol till PC. Och för att tjäna extra mycket pengar utöver det så släpps sällan ett modverktyg, utan dom släpper i stället DLC som du måste betala för.

Förstår inte, på vilket sätt fördummar det ner spelet att menyerna skiljer sig? Menar du att menyerna är lättare att komma in i utöver att trycka på tex "options" så att "dumma" personer ska klara av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Förstår inte, på vilket sätt fördummar det ner spelet att menyerna skiljer sig? Menar du att menyerna är lättare att komma in i utöver att trycka på tex "options" så att "dumma" personer ska klara av det?

Menyerna blir jobbig att navigera sig i då dom t.ex. kan sakna stöd för mus. Du får alltså använda pilarna och enter, och backspace eller ESC för att gå tillbaka. Mer ett störmoment än ett problem. Ordet fördumma använder jag mig inte av, jag föredrar att använda order konsolifierat, men innebörden är i slutändan desamma. Man kan i sammanfattad mening säga att portningen från konsol till PC inte har gjort på ett bra sätt, och har alltså inget med att dumma personer ska klara av att starta spelet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Menyerna blir jobbig att navigera sig i då dom t.ex. kan sakna stöd för mus. Du får alltså använda pilarna och enter, och backspace eller ESC för att gå tillbaka. Mer ett störmoment än ett problem. Ordet fördumma använder jag mig inte av, jag föredrar att använda order konsolifierat, men innebörden är i slutändan desamma. Man kan i sammanfattad mening säga att portningen från konsol till PC inte har gjort på ett bra sätt, och har alltså inget med att dumma personer ska klara av att starta spelet.

Ahh sedär ja, tror inte jag upplevt det i något spel jag lirat i nutid så att säga. Förr var det iofs alltid att man körde med piltangenterna och space/enter F1-F5.

Folk borde lära sig att använda bättre ord när dom försöker förklara saker och ting, ungefär som att alla yngre pc spelare använder lagg så fort dom får en FPS drop.
När någon säger att ett spel blivit fördummat så tänker jag direkt på att det är på något sätt enklare än vad det var från början, ungefär som om det vore en liten röd pil som alltid visade vart man skulle gå.

Om man skulle tänka i de banorna som 90% av alla i denna tråden skriver så har väl i så fall PC´n fördummat en väldig massa spel då spelen bara blivit lättare och lättare sen jag själv började spela under 80-talet. Var inte många spel på min Amiga som tillät mig att spara mina framsteg utan man fick glatt börja om från början när man stängde av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Jo det är ett väldigt giltigt argument iom. att jag har sett ett flertal som spel han har spelat och som även jag har spelat. Alltså kunde jag jämföra Xbox 360 versionen mot PC versionen och döma därefter.

Här är också ett axplock med jämförelse och det finns hur många som helst därute.

Crysis 2 PC vs Xbox 360:
http://www.gamereactor.se/nyheter/26919/Crysis+2+vs+Crysis+2/

Crysis 2PC vs 360 vs PS3 HD video:
http://www.gametrailers.com/video/review-hd-crysis-2/712015

Bad Company 2 PC vs 360:
http://www.eurogamer.net/videos/digitalfoundry-battlefield-ba...

Bad Company 2 PC vs 360 vs PS3:
http://translate.google.de/translate?js=y&prev=_t&hl=de&ie=UT...

Metro 2033 PC vs 360:
http://translate.google.de/translate?js=n&prev=_t&hl=de&ie=UT...

Metro 2033 ser väldigt bra ut på 360 trotts de skyhöga systemkraven som dem senaste high end korten då spelet begav sig.

Som jag kan se och döma utav bilderna och videorna så är inte grafikskillnaden gigantisk och inte flera generationer före som enligt vissa på detta insnöade datornördsforum.

Så jag har sett massor med jämförelser PC mot konsol i HD videos och screenshots plus det hos min kompis som kör max grafik. Så mitt argument är väldigt befogat och mer än giltigt.

Men högre dx ger inte bättre grafik alla gånger. Vissa spel innehåller inte en enda rad med dx kod, hur kan det då spelet vara snyggt och inte innehålla en rad directx kod?...

Jag tycker det. Men då är jag inte en sådan person som stirrar på inzoomade texturer (som verkar vara väldigt förekommande hos grafikbesatta PC spelare). Utan jag ser grafiken i sin helhet.

Jag nämnde massor med konsol exklusiva spel. Sedan sa du att det finns motsvarande spel till PC men eftersom att jag vet att det inte finns så vill jag gärna att du nämner motsvarande spel fast till PC för att jag ska kunna tro på dig. Annars är argumentet ogiltigt.

Bioware är multiplattforms utvecklare.
http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=28

THQ är det också.
http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=539

Den enda utvecklaren som du nämnde som gör PC exklusiva spel är GSC. Relic gör mest PC men har gjort två spel till 360. http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=141

Spelmotorn görs med datorn men skrivs mot hårdvaran som konsolerna har delvis 360 och PS3 versionerna och sedan görs en port till PCn där spelet skrivs mot ett API oftast direct x och väldigt sällan opengl och därmed tappar man enormt mycket prestanda då man skriver mot ett API. Så därför är det möjligt att ha så pass snygga spel som det finns till konsol. Hur pedagogisk ska man behöva förklara för dig så att du förstår...

Jag säger bara lycka till att göra ett spel till PC som är lika snyggt som Shadow of Colossus och God of War till PS2 som har samma hårdvaruspecs som PS2an...

300mhz CPU

147mhz GPU

32mb ram

.....

Många poäng på denna långa uppsatts! Gillar att det finns ett fåtal på detta forum som faktis tänker lite moget och inte så "trångt" helatiden. Förövrigt fick du mig precis att inse att konsol spel är sjukt mycket mera optimerade än jag trott innan. Vilket fortsätter mina funderingar på varför man inte skärner grafikkorts sortimenten till låt oss säga 3 stycken "spelgrafikkort" eller något sånt så allt kan optimeras bättre...

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Har läst ordet "fördummande" rätt ofta när det kommer till PC vs xbox/ps3. Vad exakt menas med detta? Vad är det som blir fördummat när ett spel görs på en enhet för att sedan portas till en annan?

När jag hör folk säga att man har "fördummat" ett spel tänker jag mest på när man tar bort funktioner i spel som kan upplevas som "svåra" av en stor skara "casual" spelare eller när de gör det lättare för att tilltala en större publik. Inom Rainbow Six-serien till exempel, så fanns det alltid en planeringsfas inför varje mission. Denna del av spelet togs bort när man lanserade Rainbow Six: Lockdown.

Har läst att striderna i Dragon Age II har blivit mycket lättare och lutar mer åt hack-and-slash hållet för att kompensera för att de tog bort top-down vyn. Det senare kan ha varit mer en resultat av den korta utvecklingstiden då många recensenter anser att spelet släpptes alldeles för tidigt.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Alla dagens spel är "fördummade" om man tänker på hur utmanande spelen var förrut, NES tex.

Permalänk
Skrivet av M0rditz:

När jag hör folk säga att man har "fördummat" ett spel tänker jag mest på när man tar bort funktioner i spel som kan upplevas som "svåra" av en stor skara "casual" spelare eller när de gör det lättare för att tilltala en större publik. Inom Rainbow Six-serien till exempel, så fanns det alltid en planeringsfas inför varje mission. Denna del av spelet togs bort när man lanserade Rainbow Six: Lockdown.

Har läst att striderna i Dragon Age II har blivit mycket lättare och lutar mer åt hack-and-slash hållet för att kompensera för att de tog bort top-down vyn. Det senare kan ha varit mer en resultat av den korta utvecklingstiden då många recensenter anser att spelet släpptes alldeles för tidigt.

Hela Dragon Age serien har vart extremt simpel och lätt om man sätter det mot ett mästerverk som Baldurs Gate 1-2 + exp

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Haha du lär ju skämta, 1. Ingenting jämfört med voicen på PC liren.
2. CS är så jävla bombat med typ p12or om inte p10or t.om som inte kan hålla käften utan sitter och snackar om att gå och spela fotboll och allt möjligt skit.
3. Black Ops har bättre stöd till konsol än PC och menar du att hela black ops är ett skämt så är det ett jävligt bra skämt då det antagligen sålt jävligt mycket bättre än alla björn Gustavssons filmer tillsammans.
4. Visar att du är en p12a själv då halo 1 bör man spelat som PC spelare om man lirar FPS, sålänge man inte är 10 bast.

Detta gick off topic för länge sedan så jag läggerner nu med att alla platformerna är bra, hitta bara den som har flest titlar som passar dig.

Inget skämt.
1. Nä, är en äldre generation som lirar på PC.

2. Cs är och förblir det första riktiga bra FPS spelet med MP-stöd. Vilket Fps-spel är större?

3. Vem är Björn Gustavsson? Black Ops är lika intressant som han 2011.

4. Tog du illa upp nu när någon inte gillade dit favoritspel?

Som sagt, folk som spelar på konsol är p12or. Du är ett lysande exempel.
Tack och hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Inget skämt.
1. Nä, är en äldre generation som lirar på PC.

2. Cs är och förblir det första riktiga bra FPS spelet med MP-stöd. Vilket Fps-spel är större?

3. Vem är Björn Gustavsson? Black Ops är lika intressant som han 2011.

4. Tog du illa upp nu när någon inte gillade dit favoritspel?

Som sagt, folk som spelar på konsol är p12or. Du är ett lysande exempel.
Tack och hej!

Men va fan, dina argument är ju rena skämten. Jämföra black ops med björn gustavsson t.ex.? Ge dig.

Och sen smäller du på med en ordentlig fördom i slutet, starkt jobbat.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

ehm om det inte är stor skillnad i de screenshotsen du posta så vet jag ärligt inte hur du definerar bra grafik. Nej men dx11 är framtiden och knappast dx 9. Konsolen tvingade alltså PC att ta några kliv bakåt i utvecklingen förstår du nu? Varför tror du det kommer en dx 11 patch till Crysis 2?

Så du tycker att det enorm skillnad grafikmässigt sett på screenshooten? Enligt många här inne är PCn flera herrans generationer före konsolerna. Flera generationer? Om vi hoppar en generation bak så har vi GC/PS2/Xbox och en generation till PSX/N64 och så stor skillnad är det väl knappast. Det är som jag har sagt, lite längre draw distance, lite mer högupplösta texturer, högre upplösning. Thats it. Och den lilla skillnaden är definitivt inte värt att börja spela på PCn och börja uppgradera den...

Skrivet av Tomhas:

Grafikbesatta datorfanboys? Vad jag vet så drog du upp grafik exemplet? Jag bryr mig inte om grafik direkt.

Då är vi två då jag inte heller bryr mig om grafik speciellt mycket.

Skrivet av Tomhas:

Utvecklarna är multiplattform ja? Jag sa aldrig att de var pc exklusiva utan svarade på ditt "det finns inga som utvecklar till dator längre" argument. De flesta om inte alla konsol utvecklare är också multiplattform så det argumentet faller va?

Men mitt argument var just PC exklusiva utvecklare och i det avseendet har jag rätt då det finns oändligt många fler utvecklare som är konsol exklusiva då PC exklusiva blir mindre och mindre då fler och fler bli multiplattform.

Skrivet av Tomhas:

vilka var det du nämnde? Uncharted. Hur många äventyr och hoppa/klättra spel finns det inte till dator då? Allt började ju med Prince of persia, tombraider som finns för PC. Men Uncharted är ett plattform spel som ska spelas på konsol. Halo finns till dator men konceptet passar inte dit. Sen nämnde du några FPS och fler plattformspel va? Återigen orkar jag inte räkna upp de, kolla valfri webbhandel så ser du.

Jo man kan ju säkert jämföra Prince of Persia och Tombraider med Uncharted... Det märks att du inte ens har testat spelet. Taskiga PC portar av Halo 1 och 2 som fick sämre betyg än till Xbox. Men vart är Halo 3, ODST och Reach?

Dina argument där föll pladask.

Skrivet av Tomhas:

Vad är det du vill få sagt med spelmotorer? De kommer från PCn ja eller gjorde något av ovanämnda spelmotorer debut på konsol före PC?

Du verkar inte alls förstå i huvudtaget att spelmotorerna skrivs efter hårdvaran som konsolerna innehar för att just fungera optimalt på konsolerna.

Skrivet av Tomhas:

Aldrig sagt att konsoler är dåliga på att utnyttja sin hårdvara.. sluta ta saker förgivet tack.

Det verkar som så om man ska tolka dina inlägg.

Skrivet av Tomhas:

Ja stenåldershårdvara eller menar du att 512mb RAM var top noche år 2006? Vist resten duger men varför bygga en produkt med en enorm flaskhals? Tänk om de istället hade satsat på 4GB RAM och vad de hade kunnat prestera då!

Mängden ram hade mindre betydelse då eftersom att på konsol finns det inget Windows som ligger och äter 1gb. Svara på frågan istället. Finns det så snabba minnen som konsolerna har till PC? PS3 3,2ghz. Vad jag vet så är ddr3 fortfarande bara uppe i 2333mhz som snabbast...

Skrivet av Tomhas:

Sen kvittar det om PS3an har 7 kärnor eller ej. Finns knappt spel som kräver 2 i dagsläget.

Till PC ja men nu är det inte PC utan det är konsolerna och då utnyttjas den hårdvara som finns tillgänglig och då utnyttjas kärnorna fullt ut och så lär man sig med åren att göra ytterligare optimeringar och förbättringar. Varför tror du spelen till konsol ser bättre och bättre ut ju längre konsolen har funnits ute på marknaden?...

Skrivet av Tomhas:

Jo den maxar metro.. Varför ska man byta GPU vartannat år?:S haft mitt sedan 2008 och det maxar fortfarande allt. Och det beror återigen på konsolportarna....

Ett grafikkort från 2008 som maxar Metro 2033 som har dessa systemkrav.

Citat:

Minimum:

* Dual core CPU (any Core 2 Duo or better will do)
* DirectX 9, Shader Model 3 compliant graphics cards (GeForce 8800, GeForce GT220 and above)
* 1GB RAM

Recommended:

* Any Quad Core or 3.0+ GHz Dual Core CPU
* DirectX 10 compliant graphics card (GeForce GTX 260 and above)
* 2GB RAM

Optimum:

* Core i7 CPU
* NVIDIA DirectX 11 compliant graphics card (GeForce GTX 480 and 470)
* As much RAM as possible (8GB+)
* Fast HDD or SSD :shock:

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=857&game=Metr...

I vilken saga då...

Skrivet av Tomhas:

-"Regeln på PC fanboys bekräftas genom deras inskränkthet och enkelspårighet när det gäller spel då alla spel som inte är på PC är skit och dess okunnighet om konsolernas hårdvara."
Citera gärna där jag skrev det du säger ovan.

Vad yrar du om? Du skrev att jag var en konsolfanboy och jag skrev det som kännetecknar en PC fanboy. Tog du åt dig?

Skrivet av Tomhas:

PC och konsol kommer alltid finnas sida vid sida. Det visar inte minst hur många spel som kommer släppas till vardera plattform 2011. 133 för PC, 127 för xbox och 142 för PS3 (tror jag det var). Enligt eurogamers.

Så länge det finns en marknad för PC spelare ja men fortsätter det såhär att konsolmarknaden växer så det knakar så är det inte så säkert att den överlever nästa generation konsoler.

Skrivet av Tomhas:

P.s bara för att stänga grafik disskusinonen gör gärna en jämförelse mellan plattformerna när dx 11 patchen för Crysis 2 kommer och BF3 kommer, jag lovar dig att det kommer bli ännu mer förkrossande.

Okej ska komma ihåg det då dx11 patchen släpps för Crysis. Har kollat på lite screenshot mellan dx9/11 på vissa spel och det är väl ingen wow skillnad direkt i screenshots jämförelserna man kunde väl lägga märke till lite smådetaljer. Men du kan väl visa något spel där skillnaden är stor mellan dx versionerna. Visst dessa teknik demos som demonsterar dx11 ser jätteimponerande ut men det är en helt annat femma i verkligheten.

Åh nej jag kommer att gråta blod då jag inte ens spelar Battlefield. Men Dice har själv sagt att det kommer att Battlefield 3 kommer att se otroligt ut på konsolerna och att de har lärt sig nya sätt att pressa ur hårdvaran. Som att man utnyttjar PS3ans kärnor att emulera grafiska effekter.

Skrivet av Tomhas:

Sen stänger jag med ett citat från DICE "Konsolportar är tragiska"

Synd för er PC spelare men jag bryr mig inte ett skit eftersom att jag spelar ändå aldrig på PC. Jag använder den till att surfa, betala räkningar, lyssna på musik. Det skulle heller inte röra mig i ryggen om spelmarknaden till PC dog ut.

Skrivet av sh4dy_05:

Många poäng på denna långa uppsatts! Gillar att det finns ett fåtal på detta forum som faktis tänker lite moget och inte så "trångt" helatiden. Förövrigt fick du mig precis att inse att konsol spel är sjukt mycket mera optimerade än jag trott innan. Vilket fortsätter mina funderingar på varför man inte skärner grafikkorts sortimenten till låt oss säga 3 stycken "spelgrafikkort" eller något sånt så allt kan optimeras bättre...

Tack! Jag tror ärlighetens namn att det är inte många som tänker på det på detta forum utan allting är alltingen svart eller vitt och att dem flesta stirrar sig blint på specifikationerna som står om grafikkortet.

Det var en bra ide det där med att begränsa antalet grafikkort istället för att släppa 511 olika modeller så kanske det blir lite lättare när de utvecklar spel att dra nytta av kraften som grafikkortet har att erbjuda.

Skrivet av Tyrgrim:

Alla dagens spel är "fördummade" om man tänker på hur utmanande spelen var förrut, NES tex.

Jo jävlar i helvete det var svåra spel på den tiden Men jag kan inte direkt säga att jag saknade att man inte kunde spara i spel. Minns ibland kunde man lämna på Nintendot i flera dagar bara för att man inte kunde spara och så blev man alltid lika arg då man dog och fick börja om från början Sedan så fanns det inga speldemos eller någonting utan man köpte spelet beroende hur fodralet såg ut eller att man har hört av folk att de tycker att ett spel är bra.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

ehm om det inte är stor skillnad i de screenshotsen du posta så vet jag ärligt inte hur du definerar bra grafik. Nej men dx11 är framtiden och knappast dx 9. Konsolen tvingade alltså PC att ta några kliv bakåt i utvecklingen förstår du nu? Varför tror du det kommer en dx 11 patch till Crysis 2?

Grafikbesatta datorfanboys? Vad jag vet så drog du upp grafik exemplet? Jag bryr mig inte om grafik direkt.

Utvecklarna är multiplattform ja? Jag sa aldrig att de var pc exklusiva utan svarade på ditt "det finns inga som utvecklar till dator längre" argument. De flesta om inte alla konsol utvecklare är också multiplattform så det argumentet faller va?

vilka var det du nämnde? Uncharted. Hur många äventyr och hoppa/klättra spel finns det inte till dator då? Allt började ju med Prince of persia, tombraider som finns för PC. Men Uncharted är ett plattform spel som ska spelas på konsol. Halo finns till dator men konceptet passar inte dit. Sen nämnde du några FPS och fler plattformspel va? Återigen orkar jag inte räkna upp de, kolla valfri webbhandel så ser du.

Vad är det du vill få sagt med spelmotorer? De kommer från PCn ja eller gjorde något av ovanämnda spelmotorer debut på konsol före PC?

Aldrig sagt att konsoler är dåliga på att utnyttja sin hårdvara.. sluta ta saker förgivet tack.

Ja stenåldershårdvara eller menar du att 512mb RAM var top noche år 2006? Vist resten duger men varför bygga en produkt med en enorm flaskhals? Tänk om de istället hade satsat på 4GB RAM och vad de hade kunnat prestera då!

Sen kvittar det om PS3an har 7 kärnor eller ej. Finns knappt spel som kräver 2 i dagsläget.

Jo den maxar metro.. Varför ska man byta GPU vartannat år?:S haft mitt sedan 2008 och det maxar fortfarande allt. Och det beror återigen på konsolportarna....

-"Regeln på PC fanboys bekräftas genom deras inskränkthet och enkelspårighet när det gäller spel då alla spel som inte är på PC är skit och dess okunnighet om konsolernas hårdvara."
Citera gärna där jag skrev det du säger ovan.

Du tar alldeles för många saker för givet märker jag. Jag spelar massa spel på mina konsoler som sport, racing och plattformspel men resten på PC.

PC och konsol kommer alltid finnas sida vid sida. Det visar inte minst hur många spel som kommer släppas till vardera plattform 2011. 133 för PC, 127 för xbox och 142 för PS3 (tror jag det var). Enligt eurogamers.

P.s bara för att stänga grafik disskusinonen gör gärna en jämförelse mellan plattformerna när dx 11 patchen för Crysis 2 kommer och BF3 kommer, jag lovar dig att det kommer bli ännu mer förkrossande.

Sen stänger jag med ett citat från DICE "Konsolportar är tragiska"

Det jag markerat med fetstil går inte riktigt ihop. Du bryr dig inte om grafik, men ändå trackar du ner på konsoler och att deras sämre hårdvara gör att grafiken blir fulare än på PC, hur ska du ha det?

Sen har du missförstått DICE's citat. Dom menar att det är tragiskt att företag portar konsolspel till PC, och inte tvärtom som du tycks uppfatta det som. Anledningen att det görs dåliga konsolportar till PC är för att det inte finns nå pengar kvar att tjäna på PC då majoriteten piratkopierar. Så allt dom gör är att dom slänger ihop en dålig portning och hoppas att PC-folket kommer köpa spelet. Detta ger inga direkt extra kostnader för utveckling, så de görs bara för att få lite extra klirr i kassan.

Och DICE har själva gjort samma misstag med BFBC2 som var en konsolport, något som DICE fått en del kritik för då PC-versionen alltid legat lite i skymundan. Inget modverktyg, och inget Onslaught. DICE har därför tvingats ställa sig på PC-användarnas sida nu med utvecklingen av BF3 för att inte tappa mer förtroende.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Har läst ordet "fördummande" rätt ofta när det kommer till PC vs xbox/ps3. Vad exakt menas med detta? Vad är det som blir fördummat när ett spel görs på en enhet för att sedan portas till en annan?

Det är en väldigt subjektiv åsikt men för mig är fördummning/konsolifiering tex. Crysis 2 där menyvalen för grafik endast har 3 lägen , normal , high , extreme och man inte kan ändra hur man vill.
Likaså som redan nämnts , menyval och liknande kan ej ens styras med mus utan allt sköts med tex piltangenter och enter.
Eller hatobjektet där man inte ens kan ställa om actionknappar mfl till vilka tangenter man vill utan är låst till vissa förval.
Andra exempel är otyget med checkpoints & att man inte kan spara sitt spel när man vill , 3e persons vy med fasta kameravinklar är också ett konsol-arv som jag får utslag av.
Det finns många som anser att spelen också förenklas , görs lättare och man får tydliga anvisningar vart man skall gå & göra , det tycker jag dock inte är nåt större problem.

[Edit: Meningsbyggnad]

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Jag ser konsoller som leksaker. Vet inte varför - kanske pga. begränsat användningsområde, för att man inte behöver satsa särskilt stora pengar eller för att prestandan ofta är sämre.

Själv spelar jag mest FPS - som ju simulerar att man ser ur ögonen på sin avatar och då vill jag inte sitta två meter från det som simuleras utspela sig på näthinnan, ger mig skygglappseffekt. Kan kanske vara en vanesak, men ändå.

Likaså föredrar jag tangentbord (bakgrundsbelyst) + mus framför gamepad.

Därav köpte jag mig för ett par veckor sedan en ny PC istället för konsoll.

Permalänk
Skrivet av Harakiri:

Det är en väldigt subjektiv åsikt men för mig är fördummning/konsolifiering tex. Crysis 2 där menyvalen för grafik endast har 3 lägen , normal , high , extreme och man inte kan ändra hur man vill.
Likaså som redan nämnts , menyval och liknande kan ej ens styras med mus utan allt sköts med tex piltangenter och enter.
Eller hatobjektet där man inte ens kan ställa om actionknappar mfl till vilka tangenter man vill utan är låst till vissa förval.
Andra exempel är otyget med checkpoints & att man inte kan spara sitt spel när man vill , 3e persons vy med fasta kameravinklar är också ett konsol-arv som jag får utslag av.
Det finns många som anser att spelen också förenklas , görs lättare och man får tydliga anvisningar vart man skall gå & göra , det tycker jag dock inte jag är nåt större problem.

Dom första sakerna kan jag hålla med om skulle vara väldigt irriterande, har inte själv stöt på något spel där jag inte kan ändra keybinds än.

Men att skylla på konsolerna för att spelen blir lättare är helt fel. Alla spel på alla enheter har blivit enklare och enklare. Om jag inte missminner mig så är du runt 30år? Kan ha fel där.

Du borde själv ha upplevt hur extremt svåra spelen var på dåtidens konsoler och likaså dom spel som fanns på Amiga/Atari/C64. Anledningen att spelen har blivit enklare är för att alla ska klara av dem, fler som spelar = mer pengar. Det är vad allt handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Dom första sakerna kan jag hålla med om skulle vara väldigt irriterande, har inte själv stöt på något spel där jag inte kan ändra keybinds än.

Men att skylla på konsolerna för att spelen blir lättare är helt fel. Alla spel på alla enheter har blivit enklare och enklare. Om jag inte missminner mig så är du runt 30år? Kan ha fel där.

Du borde själv ha upplevt hur extremt svåra spelen var på dåtidens konsoler och likaså dom spel som fanns på Amiga/Atari/C64. Anledningen att spelen har blivit enklare är för att alla ska klara av dem, fler som spelar = mer pengar. Det är vad allt handlar om.

Tja, jag klagar inte på lättheten i spelen som jag sade ovan.
Har väl med åldern o göra , man orkar inte vässa responstiderna och fingerfärdigheten för att klara av spelen, jag skulle nog aldrig klara av plattforms spel som Head over Heels eller Monty on the run numera mot vad jag gjorde då jag var yngre.

Antagandet är ju rätt spot on annars , se denna artikel som jag tyckte var intressant: http://arstechnica.com/gaming/news/2011/04/the-incredible-shr...

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

PC är det värt med av flera anledningar som konsolltillverkare inte vill att man ska tänka på

*PC spel är billigare, konsollernas spel är upp imot 100-200 kr dyrare
*Åtminstone när det gäller Xbox, så är hårdvaran av kass kvalitet, har säkert bytt ut mitt gammla headset till den ca 15 gånger (Nej, jag överdriver inte), ochdå är ALL hårdvara till konsollerna i överpris.
*En PC är du fri att göra vad du vill med, uppgradera vad du vill och modda hur du vill, en konsoll är rena rama koncentrationslägret för "gamers".
*Xbox live kostar, 300 kr på 3 månader eller 600 kr per år.

Om man gör lite matte, och tänker sig vilka spel man skulle köpa och hur mycket du spelar så kommer du upp i en summa där den extra en PC ger är defenitivt värt dom extra kronorna du spenderar.

xbox live kostar faktiskt 400 kr per år och man för lite xbox live points kommer dock inte ihåg hur mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Men va fan, dina argument är ju rena skämten. Jämföra black ops med björn gustavsson t.ex.? Ge dig.

Och sen smäller du på med en ordentlig fördom i slutet, starkt jobbat.

Du kanske ska läsa inläggen innan du kommer och tror att du är någon avdankad deltagare ur Vem vill bli miljonär.

Nästa gång kanske du lyckas, inte för att det verkar troligt, men lycka till gubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Du kanske ska läsa inläggen innan du kommer och tror att du är någon avdankad deltagare ur Vem vill bli miljonär.

Nästa gång kanske du lyckas, inte för att det verkar troligt, men lycka till gubben.

Lite mer meningslöst dravel och så ett försök till nedvärdering, har du ens något vettigt att komma med?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Lite mer meningslöst dravel och så ett försök till nedvärdering, har du ens något vettigt att komma med?

Vad försöker du visa? Att du är dummare än en apa? Läs inläggen innan du yttrar dig, du slänger dig in i en diskussion där du inte ens vet vem som börjat med argumenten och drar upp saker som inte stämmer överhuvudtaget.
Frågan är ju vad du vill komma med egentligen? Du börjar som sagt snacka om saker du inte vet något om. Något man inte gör eller bör, gör om gör rätt eller gå tillbaka till konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Vad försöker du visa? Att du är dummare än en apa? Läs inläggen innan du yttrar dig, du slänger dig in i en diskussion där du inte ens vet vem som börjat med argumenten och drar upp saker som inte stämmer överhuvudtaget.
Frågan är ju vad du vill komma med egentligen? Du börjar som sagt snacka om saker du inte vet något om. Något man inte gör eller bör, gör om gör rätt eller gå tillbaka till konsolen.

Nej, inte många rätt där inte. Du verkar vara en rabiat PC-fanboy som slår vilt omkring sig, iaf om man ser till hur du framställt dig själv i dina inlägg här.

"bara svettiga p12or i Voice, vi vuxna spelar på PC!1"
"CS var först, så det så! *håller för öronen*"
"alla som spelar konsol är p12or" (säkert uppbackat med fakta va?)

Och du:

generaliserar grovt
är ignorant
är oförskämd
kan inte ta till dig ny information
tenderar att börja använda dig av mindre fint språk när dina "argument" inte håller

Sen kan du heller inte hålla dig från att sjunka ännu ett par snäpp i ditt senaste inlägg ser jag. Sluta medan du fortfarande har lite värdighet och självrespekt kvar.

Visa signatur

Mjo