Permalänk
Inaktiv

Krångel med ny dator :(

Jag byggde precis färdigt min nya dator men när jag startar den så säger den:
"Reboot and Select proper boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Någon som har någon idé om vad jag ska göra?

Permalänk

har du ett os på hårddisken?
om ja gå in i bios och ändra prioritet på boot device så HDD är högst,

om nej
gå in i bois och se till att det helst bootar av från din cdläsare och sen installerar du os

Permalänk
Medlem

In i bios och sätt CD/DVD som första boot enhet och HD som andra
eller tvärtom går bra också eftersom det med en nybyggd dator inte kan boota från HD då den bör vara tom och den hoppar till andra enhet som man självklart ställt in på CD/DVD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren men den hittar varken hårddisk eller cd-läsare, ssd:n sitter i sata3 porten och resten i sata2 om det är till någon hjälp

Permalänk
Medlem

Sata3 porten..... bör innebära att du behöver drivrutiner för kontrollern på moderkortet innan windows 7 kan hitta den hårddisk/SSD, Är din SSD en SATA3 också?

Vad har du för delar? dom i sign?
DVD bör du sätta i SATA 0 eller 1 och dom portar som tillhör moderkortets sydbrygga då ska inte windows 7 ha problem att hitta och boota från denna, och med lite tur så hittas SSD också då på SATA3 kontrollern, om inte behövs en drivrutin för denna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Sata3 porten..... bör innebära att du behöver drivrutiner för kontrollern på moderkortet innan windows 7 kan hitta den hårdisken, Är din SSD en SATA3 också?

Vad har du för delar?

Delarna står i signaturen och ja den har sata3, jag har inget os installerat än men precis som du antog så är det win7

EDIT: ok tack, ska kolla upp det där nu.

Permalänk
Medlem

Finns ju 3 varianter av sata portar mörkblå grå och blå, hur har du satt din SSD hårdiskar och DVD?
SSD bör sitta i första grå porten, DVD i dom blå, då borde det fungera utan drivare, glöm inte ställa till native SATA också i bios så den inte står på IDE (eller RAID)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Finns ju 3 varianter av sata portar mörkblå grå och blå, hur har du satt din SSD hårdiskar och DVD?
SSD bör sitta i första grå porten, DVD i dom blå, då borde det fungera utan drivare, glöm inte ställa till native SATA också i bios så den inte står på IDE (eller RAID)

Tack så mycket det var sata kablarna jag hade satt in fel. Vi får se om installationen går
Bra nu

Permalänk
Inaktiv

Ett litet problem bara, den hittar inte den mekaniska disken men det kan jag väl ta hand om senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168719:

Ett litet problem bara, den hittar inte den mekaniska disken men det kan jag väl ta hand om senare?

Ha bara SSD:n å cd/dvd inkopplad när du installerar windows, som du själv säger kan man fixa den mekaniska hd:n senare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.