Efter AHCI-aktivering, annan hårddisk extremt långsam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Efter AHCI-aktivering, annan hårddisk extremt långsam

Hej,

Har följande system:
ASRock P67 Extreme 4
80GB 2.5" SSD Intel X25-M RETAIL
Western Digital Caviar SE16 WD3200KS 320GB 7200 RPM
Western Digital Caviar Green 2TB
Intel Core i5 2500K 3,3GHz

Jag kör bara SATA3/6GB portar så kan ej vara drabbad av styrkretsproblemet.

Efter att jag slog på AHCI i regedit och ändrade i bios så är SSD:n snabbare enligt prestandatest men min 2GB WDC har blivit extremt långsam att skriva på. När jag kopierar över filer på den går den i max 1MB/S. Om jag slår till baka till IDE i bios går den snabbt och fint igen.

Hur fixar jag detta och vad är det som strular?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Låter som att den går över i PIO-läge. Är processoranvändningen hög när du använder hårddiskarna?
Lösning har jag tyvärr inte, men att hitta felet lär ju vara ett bra förstasteg.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Thomas:

Låter som att den går över i PIO-läge. Är processoranvändningen hög när du använder hårddiskarna?
Lösning har jag tyvärr inte, men att hitta felet lär ju vara ett bra förstasteg.

Nej, processoranvändning är kring 0-1%. Det är som om hårddisken stannar upp i 20-30 sekunder för att sedan fortsätta en stund innan den stannar upp igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Jag har exakt likadant problem.
Men jag har en Crucial c300 64 gb samt en Samsung f3 1tb
känns som om den läser/skriver extremt dåligt. speciellt när man gå i hårdisken

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Är hårddiskarna rätt alignade? Alla nya 4K-sektordiskar får usla prestanda om det är fel, och kanske AHCI påverkar extra mycket. Finns gratisprogram på WDs sida för att fixa, utan att något behöver raderas.

Kan vara samma problem med SSD, som svar på inlägget ovan.

20-30s låter dock som något annat fel, men kolla alignment, ström- och signalkablar samt avinstallera drivrutinerna på den HD-kanalen i enhetshanteraren och låt Windows detektera om vid omstart. Brukar hjälpa med mycket konstigheter.

Fortsätter problemet är det bara att köra tillverkarens testprogram och se om disken håller på att gå sönder.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *