Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2008

XEON vs Sandy Bridge

Jag har alltid undrat vad det är för speciellt med Intel Xeon för "Arbetsstationer". Är verkligen Xeon mycket snabbare än t.ex. Sandy Bridge i7 om man samtidigt tittar på pris/prestanda.

Peter Holm
IT-konsult

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009

Xeon är väl generellt betydligt sämre om man tittar på pris/prestanda? Däremot kan de köras i flerprocessorkonfigurationer och dylikt...

Men sen finns det (har åtminstone funnits) Xeon-processorer som har exakta motsvarigheter i konsumentsegmentet också.

T. ex. sitter jag på en Xeon E3110 som är en likadan processor som Core 2 Duo E8400.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av olga32:

Xeon är väl generellt betydligt sämre om man tittar på pris/prestanda? Däremot kan de köras i flerprocessorkonfigurationer och dylikt...

Men sen finns det (har åtminstone funnits) Xeon-processorer som har exakta motsvarigheter i konsumentsegmentet också.

T. ex. sitter jag på en Xeon E3110 som är en likadan processor som Core 2 Duo E8400.

Vad jag förstår krävs Intel moderkort och kabinett med formatet SSI EEB vilket är svindyrt. Det finns ju en grej då, att köra två xeon-processorer på samma moderkort. Men det kostar skjortan och det kan ju inte vara prisvärt för arbetsstationssegmentet... Jamenar plocka ihop en Sandy Bridge 3,4 med 16Gig ram och Quadro 4000 så ligger man mellan 13-16+moms någonstans. En dell med Xeon börjar på 52...

Peter Holm
IT-konsult

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009

Pris/prestanda är ju inte något som följer varandra linjärt. Alltså kommer aldrig en dubbelt så dyr dator vara dubbelt så snabb... och så har det väl alltid varit.

Så nej, det är väl sällan värt det med en flerprocessors arbetsstation om man verkligen inte behöver det.

Sen finns det ju billigare Xeon att få i DELLs arbetsstationer från vad jag hittade ca 8-9000kr. Men då är det som sagt i princip samma processor som Core i5/i7 plus någon hundralapp för det finare namnet.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

beror ju lite på .

finns xeons som är i princip identiska med desktop versionerna också.

w35xx och i7 9xx t.ex , priset skiljer inte så mycket heller har jag för mig.

gissningsvis så kanske xeonmodellerna de aningen bättre binnade chippen.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av olga32:

Pris/prestanda är ju inte något som följer varandra linjärt. Alltså kommer aldrig en dubbelt så dyr dator vara dubbelt så snabb... och så har det väl alltid varit.

Så nej, det är väl sällan värt det med en flerprocessors arbetsstation om man verkligen inte behöver det.

Sen finns det ju billigare Xeon att få i DELLs arbetsstationer från vad jag hittade ca 8-9000kr. Men då är det som sagt i princip samma processor som Core i5/i7 plus någon hundralapp för det finare namnet.

Enligt någon prestandasajt så ligger ju Xeon-processorerna före flera konsumentinriktade varianter men det är ju med en mycket kraftigare prislapp också... pointen med tråden var ju att penetrera om Xeon verkligen är nödvändigt i upplevd prestanda med tanke på den snabba utvecklingen. Tack för svaren förresten. Och ja Dell som börjar på 52+moms är ju riktiga värstingar... 8-9 är ju som sagt mer vanliga maskiner men då är ju inte prestandan så mycket att hurra för heller.

i7 970 med 6 kärnor verkar vara det bästa av de billigare processorerna för det vi pratat om, arbetsstationer.

Peter Holm
IT-konsult

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lite här och var
Registrerad
Sep 2008

jag är ingen expert på server-cpu´s, men det som gör dem dyrare och kraftfullare är väll att dem har högre cache än motsvarande konsumentvarianter, sen har dem fler kärnor, och framförallt ECC minnen ("Error Correction Codes"). vet inte riktigt vad det innebär men ja, dem har väll en mindre/ingen chans att spota ur sig/ta in fel kod. samt sen som någon nämnde, stöd för att köra flera cpu´s på samma moderkort, vilket jag inte tror att en vanlig konsumentinriktad cpu kan?

Dator: MSI Z77A-G45, i7 377k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Crucial M4 64GB, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, Dynavoice D-AMP + Magic S-4 EX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av peterholm1:

Jag har alltid undrat vad det är för speciellt med Intel Xeon för "Arbetsstationer". Är verkligen Xeon mycket snabbare än t.ex. Sandy Bridge i7 om man samtidigt tittar på pris/prestanda.

Blanda inte ihop Sandy Bridge som är en mikroarkitektur och Xeon som är ett varumärke. Det finns Xeon byggda på både Sandy Bridge, Westmere, Nehalem, Penryn etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Xeon_microprocesso...