Permalänk
Medlem

Thinkpad x220

Tjenare tjenare, jag har fastnat för thinkpad x220
I andra trådar har det länkats om sidor som säljer denna modell, http://www.campusdiscount.de verkar billigt och bra. Men kan man lita på den sidan? Och tillkommer moms?

Om sidan är bra så säljer det ju en "billig" modell med både i5 och ips skärm

Och vad är mSATA SSD? Jag förstod det som en "andra" hdd för att operativet skall boota och köra snabbt men jag kanske har fel?

Sen garantin? Det fanns ju över 20 att välja mellan men jag förstod inte vad de menar (Courier inte courier on place service etc).
Räcker det med den som inkluderas i köpet?

Har plockat ihop en dator med förljande: (Ursäkta google translate)
Vad tror ni?

http://www.campusdiscount.de/product_info.php/info/p2787_Lenovo-ThinkPad-X220-4290W1B---4290-W1B.html

Med extra:

Lenovo ThinkPad x 220 4290W1B / 4.290-W1B
Leveranstid: 1 vecka
Dockningsstationer:
Ingen förlängning begärs
Lenovo Warranty Extensions:
3-år courier pick-up
mSATA SSD hårddisk:
Intel 310 Series 40GB Solid State Disk
ThinkPad Minne:
Ingen förlängning begärs
UMTS uppgradering:
Ingen förlängning begärs
Pixel fel test:
Pixel fel test med "noll fel garanti"
Tangentbordslayout:
Finska / svenska tangentbordslayouten
Lenovo batterier:
Sändas 6-cells batteri
Optiska enheter:
Ingen förlängning begärs
Strömförsörjning:
Inga ytterligare behövs
Adapter:
Inga ytterligare behövs
Möss:
Inga ytterligare behövs
USB-minnen
Ingen förlängning begärs
Antivirus-programmet:
Ingen förlängning begärs
Essentials:
Inga tillbehör erwüscht

Permalänk
Inaktiv

Är det inte redan 3 års garanti från fabrik? SSD gör nog en del för att snabba upp bootning, men vore det inte bättre då den ändå kostar ca. 900:- extra att köpa en större ssd som enda hårddisk? Mindre strömförbrukning och tåligare mot stötar osv.
*Adapter ingår inte? Eller? Kan vara bra att ha en sån också.*
Edit^^ Jo adapter ingår visst

Vilken garanti bör man ta??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon103742:

Är det inte redan 3 års garanti från fabrik? SSD gör nog en del för att snabba upp bootning, men vore det inte bättre då den ändå kostar ca. 900:- extra att köpa en större ssd som enda hårddisk? Mindre strömförbrukning och tåligare mot stötar osv.
*Adapter ingår inte? Eller? Kan vara bra att ha en sån också.*
Edit^^ Jo adapter ingår visst

Vilken garanti bör man ta??

Hur stor skillnad är det i strömförbrukning mellan en ssd och en 7200 rpm:are?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

ja man kanske ska köpa en separat större ssd :/ men om man ska tänka att man får bättre om man lägger till 1k hela tiden så blir det dyrt tillslut. Tror jag köper en mSATA som boot disk, 40gb borde ju räcka till system va?

Och om datorn är för långsam kan man köpa en ssd på inet för att ersätta den mekaniska.

Hur som helst så blir det ett lyft ifrån min Aspire 5920G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

ja man kanske ska köpa en separat större ssd :/ men om man ska tänka att man får bättre om man lägger till 1k hela tiden så blir det dyrt tillslut. Tror jag köper en mSATA som boot disk, 40gb borde ju räcka till system va?

Och om datorn är för långsam kan man köpa en ssd på inet för att ersätta den mekaniska.

Hur som helst så blir det ett lyft ifrån min Aspire 5920G

Jag kör 30 som systemdisk och får in några program utöver win7 så det räcker nog med 40 om man inte har många stora program du vill få in också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anon103742:

Se detta.
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-hard-drive,1968.html

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem

Tack, "upp till" etc ska man akta sig för att lita på, glädjesiffror är inte sällan förekommande när man uttrycker sig på så vis.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Tack, "upp till" etc ska man akta sig för att lita på, glädjesiffror är inte sällan förekommande när man uttrycker sig på så vis.

Fast hur mycket kan saker ha ändrats sedan det där skrevs? Är ju 3 år sedan ändå.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv

Angående ssd vet jag inte mer om det än vad som annonseras, men jag har inte svårt att tänka mig att man sparar lite effekt på att inte behöva ha en skiva snurrandes i 7krpm.

Jag pratade med Lenovos support i Sverige och de förklarade såhär att Courier pick up helt enkelt är inskicksservice dvs. vid hårdvaruprobs skicka bara in burken så fixar dem. Skillnaden med på plats garanti eller "vor -ort" är inte helt glasklar, för även där sa de att de efter viss felsökning över telefon även ordnar med att skicka in datorn till service. Skillnaden är hur som knappt 100:- på campusdiscount, så det låter som 3 års courier kommer funka bra då jag inte har behov att någon värre garanti med en tekniker som kommer nästa dag och fixar.

Alla x-serie datorer har 1 års global garanti, på plats.

Han rekommenderade mig verkligen att kasta in en ssd i burken och slänga ut den mekaniska disken. Det var tydligen oftast den och enbart den som de hade flest garantiärenden på (öht, inga ärenden på x220 än då den är såpass ny).

Å andra sidan står det ju redan att det är 3 års garanti på campusdiscount? Se längst ned i specen för datorn. Behöver man mer garanti då eller gäller även den i Sverige?? Fan.. kommer aldrig få iväg en beställning...

Permalänk
Avstängd

Läser man avtalen på lenovos sida så framkommer det att om man köper en produkt inom EU/EES så kan service och garantireparationer utföras i valfritt EU/EES land där lenovo har lanserat produkten i fråga. Alltså är det lugnt i Sverige eftersom de har lanserat x220 här.

Den "mSATA SSD-Festplatte" som man kan välja till är alltså en mini ssd som man kör os:et från + vad mer man kan få in. Hade jag bara haft en laptop hade det nog vart en väldigt bra idé, men som det ser ut nu, med en stationär hemma, så har jag inget behov av en massa plats på laptopen så en vanlig ssd passar nog bättre.

Jag blev också lite osäker på campusdiscount.de då det var svårt att hitta någon som helst info om dem utäver vem som äger domänen. Men kollar man på moderbutiken (notebooksandmore.net) så verkar de vara seriösa. Dessutom har de en del certifikat och garantier (typ chip.de och trusted shops) så det är nog lugnt.

Jag ska lägga en beställning imorgon så vi får väl se vad som händer.

Permalänk
Inaktiv

Så mao - utökad garanti behövs ej eftersom det enligt campusdiscount redan ingår 3 år? Skulle kännas dumt att ha snålat in på en sån sak av misstag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon103742:

Så mao - utökad garanti behövs ej eftersom det enligt campusdiscount redan ingår 3 år? Skulle kännas dumt att ha snålat in på en sån sak av misstag..

visst är det, det kostar så lite med.

Som posten innan denna säger så är en mSATA ssd bättre om man inte äger en stationär. Det gör jag inte, jag planerar att lagra en del film och då kqn det vara gott med en ”normal” hdd.
Några teorier om hur många arbetsdagar det tar att få hem varan ifrån tyskland och hur det är med fraktkostnader?

Såg också att det är 1-2 veckor tills de har den i lager :/

Permalänk
Avstängd

Jag tolkar de 1-2 veckorna som att det är normal leveranstid snarare än att de räknar med att den kommer på lager då. Detta för att de erbjuder sån anpassning av datorerna som sannolikt inte görs av affären utan av leverantören, annars hade det nog stått att exempelvis svenskt tangentbord tar extra tid.

Mini SSD:n är nog bra också, personligen har jag som sagt inget behov av lagringsdisk på en laptop så för mig är det bättre att satsa på en normal SSD, men har man det så är det en ypperlig lösning. En annan möjlighet är ju att köra på 80 gigaren och ta ur den vanliga disken och därigenom få ner vikten ännu mer, fast är man så klen så man inte orkar bära 1,4 kg så kanske man bör investera i ett gymkort istället.

Edit: Alla laptops de har som man kan konfigurera själv i konfiguratorn har ju en leveranstid på 7-14 dagar vilket tyder på att det är tiden det tar för leverantören att beställa hem en anpassad eller konfigurerad dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tolkar de 1-2 veckorna som att det är normal leveranstid snarare än att de räknar med att den kommer på lager då. Detta för att de erbjuder sån anpassning av datorerna som sannolikt inte görs av affären utan av leverantören, annars hade det nog stått att exempelvis svenskt tangentbord tar extra tid.

Mini SSD:n är nog bra också, personligen har jag som sagt inget behov av lagringsdisk på en laptop så för mig är det bättre att satsa på en normal SSD, men har man det så är det en ypperlig lösning. En annan möjlighet är ju att köra på 80 gigaren och ta ur den vanliga disken och därigenom få ner vikten ännu mer, fast är man så klen så man inte orkar bära 1,4 kg så kanske man bör investera i ett gymkort istället.

Edit: Alla laptops de har som man kan konfigurera själv i konfiguratorn har ju en leveranstid på 7-14 dagar vilket tyder på att det är tiden det tar för leverantören att beställa hem en anpassad eller konfigurerad dator.

Okej gott, tar och beställer en idag då... får se om jag tar 40/80 gig... man har ju inte oändligt med pengar :/

Permalänk
Inaktiv

Då kan du åtminstone spara in på garantin - fick det här mailet från campusdiscount:

"Dear Daniel,

thank you for your request and the interest in our products.
The 4290W1B includes a 3-year international warranty from Lenovo, therefore it can also be serviced in Sweden e.g.
Another warranty extended is not necessary.
If you have further questions don’t hesitate to ask

I’m looking forward to your reply

Mit freundlichem Gruß / With kind regards,
Michael Schmitt"

Skönt o höra, sparar massor med $$!! Eller ja, 300 spänn. Men det får man ju någon bärs för och det är ju inte fy skam

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon103742:

Då kan du åtminstone spara in på garantin - fick det här mailet från campusdiscount:

"Dear Daniel,

thank you for your request and the interest in our products.
The 4290W1B includes a 3-year international warranty from Lenovo, therefore it can also be serviced in Sweden e.g.
Another warranty extended is not necessary.
If you have further questions don’t hesitate to ask

I’m looking forward to your reply

Mit freundlichem Gruß / With kind regards,
Michael Schmitt"

Skönt o höra, sparar massor med $$!! Eller ja, 300 spänn. Men det får man ju någon bärs för och det är ju inte fy skam

Haahah jo visst
Gott att de svara

Skippar extra garanti då så kan man ha de 300 till nått annat.

Men vad tror ni om fraktkostnad?

Permalänk
Medlem

Namnet på butiken fick mig misstänksam, så jag kikade runt lite. Ni är studenter? Har ni clearat med dem hur ni styrker det för dem?

Deras villkor säger:

Vår butik www.campusdiscount.de Utbildning är riktad enbart till den akademiska fältet.
Dvs butiken i detta shoppingsystem på sina egna villkor, som varierar beroende på tillverkaren

Under Lenovo:
Lenovo
De som har rätt är: studenter, WiMis, lärare och föreläsare i offentliga institutioner. Förutom att få tillträde till skolor, universitet och andra offentliga upphandlande myndigheter till rabatterade produkter.

Finns att hitta här:
http://www.campusdiscount.de/shop_content.php/coID/88/content...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Askilus:

Namnet på butiken fick mig misstänksam, så jag kikade runt lite. Ni är studenter? Har ni clearat med dem hur ni styrker det för dem?

Deras villkor säger:

Vår butik www.campusdiscount.de Utbildning är riktad enbart till den akademiska fältet.
Dvs butiken i detta shoppingsystem på sina egna villkor, som varierar beroende på tillverkaren

Under Lenovo:
Lenovo
De som har rätt är: studenter, WiMis, lärare och föreläsare i offentliga institutioner. Förutom att få tillträde till skolor, universitet och andra offentliga upphandlande myndigheter till rabatterade produkter.

Finns att hitta här:
http://www.campusdiscount.de/shop_content.php/coID/88/content...

När man skapar en användare skall man ladda upp en fil med sitt student ID, tror att det borde räcka, men vad händer om det inte räcker och man beställer i alla fall?
De annulerar ordern? De är väll inte så att man blir straffad? XD

Permalänk
Inaktiv

Jag är student på Liu, ska ju för fan ha den här till exjobbet så nog ska de vilja sälja den till mig. Får du inte köpa en Ladestam så kan jag beställa en åt dig med. Men du är väl student eller personal på uni. du med? Eller?

D

Permalänk
Inaktiv

Så, beställt. Men inte betalt än. Betala med PayPal går inte då det maxar gränsen, sen har de något tyskt bankskräpkort som man kan använda, men jag har ju ett svenskt kort så det gick visst inte det heller. Nu ska de skicka någon bekräftelse på mail med betalningsinformation osv. Får se hur det funkar. Jag skickade med ett studieintyg på engelska, det går lätt att skapa sådana med verifieringskod genom universitets egen studentportal.

Permalänk
Medlem

Studerar gör jag men endast på Gymnasienivå än så länge
Men det borde också fungera eller?

Men har de inte postförskott eller nått enkelt?
Är lite paranoid när det kommer till internetbetalningar

Men OM du nu skulle beställa åt mig hur funkar detta då?
Beställer du i ditt namn för att få en giltlig student ID, om det är fallet så blir det problem när datorn skall hämtas ifrån posten senare då du måste hämta ut den. Eller har jag fel?

Permalänk
Inaktiv

Jupp, borde väl gå att ordna med studieintyg där med. Jag skulle inte bara accepterat ett scannat kort, men nu är det ju inte jag som driver shoppen. Pluggar du på gymnasie så har du ju inte ens en "riktigt" student leg. Utan mer ett rabattkort från typ mecenat? Ingen aning om det funkar, de vill väl sälja datorer ändå. Men hör efter imorgon i plugget om du kan få ordnat med ett översatt studieintyg från ditt plugg så har du ett ifall.

Nee, är lite förbannad. Nu kommer det att ta några dagar för den svenska banken att ens skicka pengarn, sen några dagar för deras bank att cleara betalningen. SEN konfigurerar och skickar de datorn. Piss att man har bråttom.. mitt eget fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon103742:

Jupp, borde väl gå att ordna med studieintyg där med. Jag skulle inte bara accepterat ett scannat kort, men nu är det ju inte jag som driver shoppen. Pluggar du på gymnasie så har du ju inte ens en "riktigt" student leg. Utan mer ett rabattkort från typ mecenat? Ingen aning om det funkar, de vill väl sälja datorer ändå. Men hör efter imorgon i plugget om du kan få ordnat med ett översatt studieintyg från ditt plugg så har du ett ifall.

Nee, är lite förbannad. Nu kommer det att ta några dagar för den svenska banken att ens skicka pengarn, sen några dagar för deras bank att cleara betalningen. SEN konfigurerar och skickar de datorn. Piss att man har bråttom.. mitt eget fel.

Som du säger har man inget riktigt student id, men jag såg nu att man kan beställa i annans namn och adress så det funkar om du beställer, det är ju ingen egentlig skillnad då du skriver mig som mottagare.

Surt det med pengarna bara, att man ska vänta.
Men jag kanske skickar ett PM till dig innan helgen om det nu är så att du kan beställa åt mig, det bästa vore om jag fick ditt mejl "känns bättre", då kan jag skriva mer exakt vad jag vill ha och så är det lättare att hålla kontakten.

Permalänk
Inaktiv

Gör så, allt går att ordna. Till helgen vet jag mer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon103742:

Gör så, allt går att ordna. Till helgen vet jag mer också.

gott jag skickar lite info på lördag då, hoppas att du inte blåser mig bara

Permalänk

Jag har mailat en del med dem på campusdiscount och jag måste säga att de är trevliga, tydliga och någolunda snabba.

- Jag fotade mitt körkort och Mecenatkort bredvid varandra och skickade per mail samt laddade upp när jag reggade mig. Mon kontaktgodkände detta.

- Frakten kostar €35

- Betalning sker via banktransfer, eg inga större problem om det inte vore för att de var lite otydliga med BIC och IBAN (nummer som behövs för att genomföra köpet). Eller, det är antagligen jag som bara är trög...

- När ordern kommit in och jag fört över pengar tar det 3-4 dagar för dem att beställa datorn med den setup jag önskar, sedan ytterligare 4-17 dagar för leverans. Hon jag pratat med sa att jag kunde räkna med 12-21 dagars leverans, berodde mest på när de skulle få maskinen från fabriken.

- Jag skippade den lilla SSD-disken. Kommer låta orginalet sitta i tills vidare, blir förhoppningsvis en SSD till hösten.

- Priset på sidan är inkl moms och alla former av skatt. Iom att Tyskland också är med i EU så betalar vi "deras moms" så att säga.

Det var väl de viktigaste punkterna, snabbt sammanfattat. Förjävla skönt att 3 års datorletande är slut.

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Inaktiv

Jättebra sammafattning, jag känner samma sak att det är skönt att datorletandet är slut, även om jag inte lagt mer än 3 veckor på att leta efter den. Jag tyckte också det var svårt att fatta vad som är BIC och IBAN nummer, står det i orderbekräftelsen (numrena längst ned)? Mailade och bad dem förtydliga lite. Ska man ange löpnummret (4 siffror) som meddelande?

@Ladestam

Då verkar det vara ett ickeproblem för dig med att få beställa, har du inget mecenatkort (jag brukar slänga dem) så kan du ju alltid ordna med ett intyg från plugget. Pröva det först!

D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon103742:

Jättebra sammafattning, jag känner samma sak att det är skönt att datorletandet är slut, även om jag inte lagt mer än 3 veckor på att leta efter den. Jag tyckte också det var svårt att fatta vad som är BIC och IBAN nummer, står det i orderbekräftelsen (numrena längst ned)? Mailade och bad dem förtydliga lite. Ska man ange löpnummret (4 siffror) som meddelande?

@Ladestam

Då verkar det vara ett ickeproblem för dig med att få beställa, har du inget mecenatkort (jag brukar slänga dem) så kan du ju alltid ordna med ett intyg från plugget. Pröva det först!

D

Haha jag brukar också slänga det :/ Men argh.. vad jag blir trött, ska inte plugga mer denna veckan så jag får ta att mejla dem.
(Ibland blir man trött på sig själv när man har så bråttom)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon103742:

@Ladestam

D

Jag fick också maila och be dem förtydliga. Ett IBAN nummer ska tydligen ha 25 tecken så det är inget av de som man fick i bekräftelsen. Har någon fattat bättre så får de gärna berätta hur.