Permalänk
Medlem

@ femer
Härligt att det funkade! Är den tyst även utan tpfancontrol? Min var lite irriterande utan men sen jag installerade programmet har fläkten skärpt till sig, låter dock endel när man hårdbelastar under en längre tid men det är nog ganska normalt när den snurrar i 3.5k+ rpm. Sen har min backlight bleeding i nedre kant och det känns lite trist när man ändå betala 250€ för att få en bättre skärm.

I övrigt känns den fantastisk

Permalänk
Medlem

Har precis fått svar:

Dear Robin,

thank you for your E-Mail.

The delay of the shipment is caused by the 80GB mSATA SSD which comes from
Japan. Cause of the economical problems there we are waiting for these SSDs
to arrive for around 4 weeks now.

At the moment there is no confirmed delivery date available.

Are you also fine with the 40GB model of the mSATA SSD ? This one arrived
yesterday.

Thank you for your response.

Så vad hade ni gjort? Det känns bättre att falla för grupptryck än att ta egna dumma beslut.
Och hur tror ni de blir med pengarna? 40gb arn är ju mycket billigare.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade nog tagit bort den och kört utan. Eller ja, tagit en 40gb om du nu måste ha en. Du får säkert tillbaks mellanskillnaden.

Vilken sleeve ska man köpa till den här?? Är inte intresserad av någon större väska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon103742:

Japp, det var usb minnets fel. Provade med en kompis kingston minne och det fungerade utan problem. Måste ha formaterat mitt sandisk minst 5-6 ggr och det fungerade inte, så jag vet inte hur man ska kunna ta bort deras programvara om det nu är det som förstör.

Nu fungerar äntligen min brevpress Det var tur, för jag köpte nyss en brevpress från Reijmyre glasbruk för 25:- i förrgår. Det hade varit bortkastade pengar om nu inte min x220 funkat..

Snabb, tyst (inget knasigt fläktljud här) och doftar fint.

Bra affär från campusdiscount.de

Sandisk med U3 har två partitioner. Enklast är att ta bort båda partitionerna sen gör en ny via Windows egna diskverktyg.

Skrivet av Ladestam:

Så vad hade ni gjort? Det känns bättre att falla för grupptryck än att ta egna dumma beslut.

Det är framförallt skrivningar som 80gigarn ska vara snabbare på. Accesstiden är fortfarande väldigt låg om man väljer 40gigaren istället. Jag skulle nog be om att då få 40gB mSATA, 320gb 7200rpm samt 8gB RAM. Vem fan vill vänta? Med 8gB RAM kan du köra RAM-disk för cache, temporära filer, e.t.c.

Sen om det blir över pengar på prisskillnaden kan dom kanske slänga med ultraslim-laddaren eller någon väska/tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toerne:

Sandisk med U3 har två partitioner. Enklast är att ta bort båda partitionerna sen gör en ny via Windows egna diskverktyg.

Det är framförallt skrivningar som 80gigarn ska vara snabbare på. Accesstiden är fortfarande väldigt låg om man väljer 40gigaren istället. Jag skulle nog be om att då få 40gB mSATA, 320gb 7200rpm samt 8gB RAM. Vem fan vill vänta? Med 8gB RAM kan du köra RAM-disk för cache, temporära filer, e.t.c.

Sen om det blir över pengar på prisskillnaden kan dom kanske slänga med ultraslim-laddaren eller någon väska/tillbehör.

Det verkan inte finnas 7200rpm hdd hos campusdiscount.de men en 500gb 5400rpm finns det.

Tar jag den+8gb ram, går ner till 40gb ssd och lägger även till en "vanlig" thinkpad mus så kommer jag i EXAKT samma summa som jag hade med en 80gb ssd.
Bra/Dåligt?

(Vadfan ska han med en mus med tänker ni? Jag äger ingen mus och musplattan var tydlingen inte top notch, sen blir det ju perfekt när man kommer upp i samma pris)

Permalänk
Skrivet av anon103742:

Vilken sleeve ska man köpa till den här?? Är inte intresserad av någon större väska.

Ingen naturligtvis, det är en thinkpad.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av Ladestam:

Har precis fått svar:

Dear Robin,

thank you for your E-Mail.

The delay of the shipment is caused by the 80GB mSATA SSD which comes from
Japan. Cause of the economical problems there we are waiting for these SSDs
to arrive for around 4 weeks now.

At the moment there is no confirmed delivery date available.

Are you also fine with the 40GB model of the mSATA SSD ? This one arrived
yesterday.

Thank you for your response.

Jag skulle tagit den med vanlig disk, så kan du ha den sen som extern eller nåt. 40 gig räcker alldeles för kort tyvärr, det är helt värdelöst. Köp valfri SSD istället. Och då får du den direkt.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Jag skulle tagit den med vanlig disk, så kan du ha den sen som extern eller nåt. 40 gig räcker alldeles för kort tyvärr, det är helt värdelöst. Köp valfri SSD istället. Och då får du den direkt.

Ehr? 40gigarn sitter istället för ett 3g kort villket gör att jag fortfarande har en separat SSD som räcker till windows och office paket samtidigt som jag har plats för en riktig "HDD/SSD". Att köpa en mSATA separat är ingen ide' då alla verkar ha slut på just 80gb modellen och monteringen verkar inte vara för simpel.

En vanlig ssd istället för en mekanisk hdd kan man ju köpa själv ja, men den kan man ha tillsammans med mSATA'n så de kan man se efteråt om det behövs.

Så tänkte jag iaf nu när jag svarade på mejlet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Det verkan inte finnas 7200rpm hdd hos campusdiscount.de men en 500gb 5400rpm finns det.

Tar jag den+8gb ram, går ner till 40gb ssd och lägger även till en "vanlig" thinkpad mus så kommer jag i EXAKT samma summa som jag hade med en 80gb ssd.
Bra/Dåligt?

(Vadfan ska han med en mus med tänker ni? Jag äger ingen mus och musplattan var tydlingen inte top notch, sen blir det ju perfekt när man kommer upp i samma pris)

Du gör dina egna val. Jag hade gjort så, valt 40gb+500gb.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att de hinner skicka den innan helgen. Men vad händer om man missar UPS ?

Permalänk
Medlem

En fråga angående när man beställer från Lapstars.
Innan man bekräftar så står deras kontonummer och uppgifter hur man betalar. Men måste de inte först godkänna min order och jag verifiera att jag är student? Om jag lägger beställningen, kommer de kontakta mig med att de vill ha studentbevis eller jag ska bara sätta in pengar på deras konto direkt?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr bulle:

En fråga angående när man beställer från Lapstars.
Innan man bekräftar så står deras kontonummer och uppgifter hur man betalar. Men måste de inte först godkänna min order och jag verifiera att jag är student? Om jag lägger beställningen, kommer de kontakta mig med att de vill ha studentbevis eller jag ska bara sätta in pengar på deras konto direkt?

Så länge du kan bekräfta din tillhörighet till ett lärosäte kan du fortsätta med transaktionen direkt (om du vågar, jag beställde och har fått min order från lapstars.de). Det tar ju ett par dagar för internationella transaktioner. Det är ju vanligtvis önskvärt att minimera antalet hanteringsdagar. Den första bekräftelsen är automatgenerat. För mig fick jag kort där efter fick jag en verifikationsbegäran. Nu är ju klockan kväll, så det kanske kommer i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Hoppas bara att de hinner skicka den innan helgen. Men vad händer om man missar UPS ?

UPS lämnar en lapp i din låda. Sen försöker de igen arbetsdagen efter. Du kan ringa till UPS efter att paketet kommit till Sverige och byta mottagaradress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toerne:

UPS lämnar en lapp i din låda. Sen försöker de igen arbetsdagen efter. Du kan ringa till UPS efter att paketet kommit till Sverige och byta mottagaradress.

smidigast är ju om det hamnar på ett upphämtningsställe så ringa får jag nog göra.

Permalänk
Skrivet av Ladestam:

Vanligtvis ringer dom till mobilen, är man inte hemma så säger man det så får dom komma dit man är, jag är stenhård på det, dom arbetar åt mig, inte tvärtom, nån har köpt en tjänst för att dom ska leverera nåt till mig, dom specificerar inte tid, då specificerar jag plats : ) aldrig haft några problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tyst det blev i den här tråden... Ingen som har lust att berätta lite hur ni upplever den nu efter några dagar?

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Avstängd

Jodå. Jag är helt nöjd, det finns inget att klaga på. Skärmen är helt grym, tangentbordet också. Jag har fått till tekniken på musplattan så den fungerar bra, kunde haft bättre känsla och vart lite större dock. Jag använder mest pekpinnen eller en mus ändå så det är inget stort för mig. Batteritiden räcker gott en el dag på mitt sex-celliga batteri, så det är också bra. Har inte testat några spel alls på den än, men det är ju inte det man köper en sådan här för. Installationen av windows gick smidigt via ett USB minne och en ISO från msdn.

Jag är lite irriterad på att DP till HDMI sladden jag köpte som ett tillägg till datorn inte klarade av audio, men det är tydligen ganska vanligt, även för de där det står att de klarar det. Det har ju dock inget med datorn att göra.

Är det nåt annat du vill veta så är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem

Spelar upp FULL HD film utan problem eller?

Permalänk
Inaktiv

Samma här, mycket nöjd med hur snabb den är. Spelar upp film skitbra ifall man kommer ihåg att vrida upp prestandan från batterispar till lite högre prestanda Datorn drar typ 10 watt när man surfar, lyssnar på musik och skriver exjobb. Lätt den snålaste dator jag haft. Har inte kollat några spel heller dock. Hinner inte..

Grym skärm - man märker skillnad! Den är lätt som f&%. Måste hitta en passande sleeve bara, har något skräp från kjell som funkar sådär. Något custom i läder med x220 präglat vore schysst. Svårt att få ha den ifred bara.. umgås man med ingenjörer så drar den mycket blickar till sig, även om den är tämligen retro i sin design. Faktum är att jag gillar den mer och mer utseendemässigt. Ser väldigt "clean" ut.

Datorn får betyget "bitchin" helt enkelt.

Jo - musplattan tycker jag är lite ovanligt dåligt responsiv. Men jag tyckte det blev sämre efter någon av alla uppdateringar jag gjorde. Jag ska byta drivrutiner och se om det blir bättre. Någon som uppdaterat bios? Nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt Zeroshock III sleeve. Snyggt, säkert och har en ficka för sladdar, tillbehör etc.

http://cgi.ebay.com/ZEROSHOCK-III-LAPTOP-SLEEVE-CASE-LENOVO-T...

Permalänk
Inaktiv

Beställt!

Permalänk
Medlem

Fläktljud, hur upplever ni det? (jag vill helst inte förlita mig på extra mjukvara som TPfancontrol eller så, planerar att köra mycket ubuntu)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Askilus:

Fläktljud, hur upplever ni det? (jag vill helst inte förlita mig på extra mjukvara som TPfancontrol eller så, planerar att köra mycket ubuntu)

Som det är nu är det inte helt tyst, men ganska nära. Har man någon annan icke-tyst elektronik igång så hör man inte den, däremot kanske i ett tyst rum. Jag läste också att den senaste BIOSen (1.16) hjälpte med detta ganska kraftigt, dock så finns den än så länge inte som BIOS utan bara UEFI. Men det är nog på gång. Ska du göra en nyinstallation ändå så kan du ju köra UEFI från start och därmed få aningen snabbare starttider.

Permalänk
Medlem

Gjorde en beställning utav en laptop ifrån lapstars.de, när ska man göra inbetalningen, så snart som möjligt eller bör jag vänta på något mail?
Fick lite siffror, hur vet man vem det är som har betalat, kan de se det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaitsev:

Gjorde en beställning utav en laptop ifrån lapstars.de, när ska man göra inbetalningen, så snart som möjligt eller bör jag vänta på något mail?
Fick lite siffror, hur vet man vem det är som har betalat, kan de se det?

Skriv namn och ordernummer i betalningen så skall det nog ordna sig.

Permalänk
Medlem

Hej hej! Har fortfarande inte kommit överens med Mr Shmitt om en lämplig lösning, enligt han så gick deras 40gb ssd som smör.
(De är ovanligt långsamma på att svara tycker jag)

Mejlade han nu och bad att få en med i7, 8gb ram, och 7200 rpm hdd och usb 3.
Jag kan installera en mSATA SSD senare när de blir tillgängliga i sverige.

Permalänk
Medlem

Beställde en i5 2520, 4gb ram och 250gb 4500 rpm-disk via USA Ändrade dock ordern och lade till fingeravtrycksläsaren så antar att min order blir försenad nu Jag ska troligen också installera en SSD-disk mSATA hade jag tänkt. Nackdelen är ju att man måste plocka ur det mobila bredbandet då

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Beställde en i5 2520, 4gb ram och 250gb 4500 rpm-disk via USA Ändrade dock ordern och lade till fingeravtrycksläsaren så antar att min order blir försenad nu Jag ska troligen också installera en SSD-disk mSATA hade jag tänkt. Nackdelen är ju att man måste plocka ur det mobila bredbandet då

Beställde du med svenskt tgb? Vilken affär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Beställde du med svenskt tgb? Vilken affär?

Nej amerikanskt tangentbord, men det är inget större problem då jag iaf inte kör pekfingervalsen och kollar på tangentbordet när jag skriver Min netbook är också amerikansk. Jag beställde direkt från Lenovo US.. 6600 kr blev det inkl skatt och frakt (till en adress i USA då)

Förresten, kolla upp så att ni får modellen med IPS-skärm, har kikat youtube-filmerna och den är verkligen helt galet överlägsen snikmodellen. Vet inte hur stor skillnad i pris det är när ni beställer från Tyskland men via Lenovo kostar IPS-skärmen 50 dollar mer... dvs typ 310 spänn, ingenting.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Skrivet av anon103742:

Samma här, mycket nöjd med hur snabb den är. Spelar upp film skitbra ifall man kommer ihåg att vrida upp prestandan från batterispar till lite högre prestanda Datorn drar typ 10 watt när man surfar, lyssnar på musik och skriver exjobb. Lätt den snålaste dator jag haft. Har inte kollat några spel heller dock. Hinner inte..

Grym skärm - man märker skillnad! Den är lätt som f&%. Måste hitta en passande sleeve bara, har något skräp från kjell som funkar sådär. Något custom i läder med x220 präglat vore schysst. Svårt att få ha den ifred bara.. umgås man med ingenjörer så drar den mycket blickar till sig, även om den är tämligen retro i sin design. Faktum är att jag gillar den mer och mer utseendemässigt. Ser väldigt "clean" ut.

Datorn får betyget "bitchin" helt enkelt.

Jo - musplattan tycker jag är lite ovanligt dåligt responsiv. Men jag tyckte det blev sämre efter någon av alla uppdateringar jag gjorde. Jag ska byta drivrutiner och se om det blir bättre. Någon som uppdaterat bios? Nödvändigt?

Du kan ställa in så den alltid går på full rulle när den är inkopplad och sen varvar ner när den går på batteri. sen kan du ställa var batteriet ska börja ladda och sluta (för att få bättre livslängd, jag kör börja ladda på 80 och sluta vid 90% t e x)

Och för dig som undrade - den lär med lätthet klara full hd på minst 2 skärmar streamade. Det är ingen atom.

Visa signatur