Permalänk
Avstängd

Det verkar utannonseras fler och fler msata ssd:er så jag känner mig rätt nöjd som väntade. Exempelvis de här från SanDisk på upp till 256GB. Det verkar också som fler produkter börjar stödja tekniken, som det här moderkortet vilket bådar gott för formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det verkar utannonseras fler och fler msata ssd:er så jag känner mig rätt nöjd som väntade. Exempelvis de här från SanDisk på upp till 256GB. Det verkar också som fler produkter börjar stödja tekniken, som det här moderkortet vilket bådar gott för formatet.

Kan inte annat än att hålla med dig, jag är inte i akut behov av en överprissatt disk.
Datorn kommer hur man än gör bli ett lyft ifrån min ACER 5920

Permalänk
Medlem

wohoo äntligen skickade de datorn, men enligt UPS är den inte framme för än den nionde Lite väl lång väntan ännu en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

...6600 kr blev det inkl skatt och frakt (till en adress i USA då).

Woah, det måste vara mindre än halva priset! Dags att leta polare i USA

Permalänk
Medlem

Kommer man märka nån skillnad i batteritid och värme med i7 2620m istället för i5'an?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladestam:

Kommer man märka nån skillnad i batteritid och värme med i7 2620m istället för i5'an?

Nja, inte mycket. Däremot verkar det finnas en del issues med i7 an angående throttling och så, men de lär lösas med bios uppdateringar framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, inte mycket. Däremot verkar det finnas en del issues med i7 an angående throttling och så, men de lär lösas med bios uppdateringar framöver.

Hoppas det, det är ju segt att pröjsa så massa stålar för en processor med fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladestam:

Hoppas det, det är ju segt att pröjsa så massa stålar för en processor med fel.

Jo. Felet uppenbarade sig tydligen om man pressade både CPUn och GPUn hårt. Efter ett tag sänktes CPU hastigheten till 800Mhz och stannade där tills man stängde av datorn. Lenovo känner dock till problemet och jobbar på en lösning så det ordnar sig nog.

Förresten så räddade det spillsäkra tangentbordet mig igår då jag råkade välta en kaffekopp (med mjölk och socker) rätt på musplattan och ner i tangentbordet. Jag stängde dock av direkt och torkade upp, men satte sen igång den snabbt igen och allt fungerade. Vissa tangenter har dock blivit lite sämre i känslan (främst mellanslag och höger alt), antagligen för att det finns kvar lite kladdigt kaffe under dem, men jag tror att det försvinner om jag spolar av tangentbordet ordentligt. Jag hoppas bara pekpinnen klarar det. I värsta fall får jag beställa ett nytt tangentbord från Lenovo. Hursomhelst hade jag stor hjälp av videorna på lenovos sida. Så skönt med en datortillverkare som inte bara tillåter att man öppnar datorn utan också uppmuntrar en.

Permalänk
Medlem

Shit datorn är 3 mil hemmifrån men det dröjer ändo tills torsdag enligt UPS

Edit: Kan man inte be UPS att lämna paketet hos grannen om man inte är hemma?

Permalänk
Medlem

Sweet Lenovo uppgraderade gratis min hårddisk från snikmodellen 250 gb 4500 rpm till 320 gb 7200 rpm!

Måste dock vänta till efter midsommar för att få den då jag inte kan få den från staterna förrän dess

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladestam:

Shit datorn är 3 mil hemmifrån men det dröjer ändo tills torsdag enligt UPS

Edit: Kan man inte be UPS att lämna paketet hos grannen om man inte är hemma?

Bara i USA tyvärr. Men du kan ringa dem och säga att du kommer och hämtar paketet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bara i USA tyvärr. Men du kan ringa dem och säga att du kommer och hämtar paketet istället.

färdvägen är något obekväm om man saknar bil, men hur bra stämmer ups planerade leveranstid? Kan paketet komma tidigare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladestam:

färdvägen är något obekväm om man saknar bil, men hur bra stämmer ups planerade leveranstid? Kan paketet komma tidigare?

Du menar leveranstiden 9-19? Eller kanske datumet...
Det kan säkert komma tidigare men det är nog inte vanligt att så händer. Däremot har jag vart med om att de glömt mitt paket eller säger att jag inte varit hemma trots att jag varit det hela dagen och därmed fått senare leverans. En gång fick jag be dem lämna paketet på ett café i närheten då jag jobbade på dagarna. Det var inte helt enkelt, trots telefonsamtal och lapp på dörren så missade de att lämna det på caféet två gånger och lyckades först på det tredje och sista försöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du menar leveranstiden 9-19? Eller kanske datumet...
Det kan säkert komma tidigare men det är nog inte vanligt att så händer. Däremot har jag vart med om att de glömt mitt paket eller säger att jag inte varit hemma trots att jag varit det hela dagen och därmed fått senare leverans. En gång fick jag be dem lämna paketet på ett café i närheten då jag jobbade på dagarna. Det var inte helt enkelt, trots telefonsamtal och lapp på dörren så missade de att lämna det på caféet två gånger och lyckades först på det tredje och sista försöket.

Ringer man kundcervice då eller? Jag kommer troligtvis också jobba under samtliga leveransförsök. Hoppas fan att de kan ge det te grannen, eller kan de inte bara slänga in paketet i garaget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladestam:

Ringer man kundcervice då eller? Jag kommer troligtvis också jobba under samtliga leveransförsök. Hoppas fan att de kan ge det te grannen, eller kan de inte bara slänga in paketet i garaget?

Jag ringde kundtjänsten och de var trevliga och effektiva. Annars kan du ju ändra leveransadressen via tracking-länken, fast jag vet inte hur mycket längre tid det tar. Jag har för mig att man inte kunde ändra där förrän ett leveransförsök har gjorts heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ringde kundtjänsten och de var trevliga och effektiva. Annars kan du ju ändra leveransadressen via tracking-länken, fast jag vet inte hur mycket längre tid det tar. Jag har för mig att man inte kunde ändra där förrän ett leveransförsök har gjorts heller.

Okej jag får ta och ringa då... försöka komma på ett annat alternativ... kanske de kan komma idag om man skyndar på dem.

Okej, får ta och sätta upp en fullmakt på dörren så de kan slänga in paketet i garaget.

Edit en gång till:
Status ändrad till ---> Adressen är i ett avlägset område och leveranser görs ej dagligen / Ny leveransdag

Nu kommer defenitivt datorn inte tidigare än väntat

Permalänk
Medlem

Beställt och betalat till lapstars.de
Kom det någon bekräftelse när de fått pengarna?
Det är verkligen skrämmande hur de slutar svara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaitsev:

Beställt och betalat till lapstars.de
Kom det någon bekräftelse när de fått pengarna?
Det är verkligen skrämmande hur de slutar svara...

Betalat med Paypal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Ringer man kundcervice då eller? Jag kommer troligtvis också jobba under samtliga leveransförsök. Hoppas fan att de kan ge det te grannen, eller kan de inte bara slänga in paketet i garaget?

Du kan sätta upp en fullmakt på dörren också att dom kan lämna paketet utan underskrift.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni datorn klarar i spelväg då? (ja jag har sett gamingvideon men det säger inte mycket.)
Kan man köra world of tanks tror ni?

Permalänk
Medlem

Rörigt med så många olika modellvarianter. IPS skärm verkar vara ett måste, men går det att förena med USB 3 och bluetooth 3, den kombination verkar inte finnas. Och dessutom varierar vikten hos olika återförsäljare, t ex Dustin har flera modeller med olika vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalarna:

Rörigt med så många olika modellvarianter. IPS skärm verkar vara ett måste, men går det att förena med USB 3 och bluetooth 3, den kombination verkar inte finnas. Och dessutom varierar vikten hos olika återförsäljare, t ex Dustin har flera modeller med olika vikt.

Jag har usb 3.0 på den jag beställt och BT men vet ej om det är BT 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalarna:

Rörigt med så många olika modellvarianter. IPS skärm verkar vara ett måste, men går det att förena med USB 3 och bluetooth 3, den kombination verkar inte finnas. Och dessutom varierar vikten hos olika återförsäljare, t ex Dustin har flera modeller med olika vikt.

Att vikten skiljer beror främst på att de har olika storlekar på batteriet. USB3 verkar bara finnas till i7, men utöver det så verkar man kunna beställa ganska fritt. Sen att Dustin mfl. inte beställt in fler modeller med exempelvis IPS är ganska konstigt, men det är därför som vi beställer dem från Tyskland eller USA istället (det och priset då förstås). Vill man ha en med IPS från Dustin så verkar de bara ha i5:or och därför finns inte USB3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Betalat med Paypal?

Nej, genom min bank. Borde jag ringa till dem?

Permalänk
Medlem

Efter att ha fått medelande om att paketet absolut inte kan skickas tidigare så åkte jag in 2 timmar med buss för att hämta det.
Väl framme säger de "oj glömde vi säga att det skickades med posten i förrgår, här får du nytt nummer"

Söker i telefon på numret, det visar sig att paketet har legat på postcentralen 100m hemmifrån sedan 06 imorse.
Sitter nu på bussen och åker hem igen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladestam:

Efter att ha fått medelande om att paketet absolut inte kan skickas tidigare så åkte jag in 2 timmar med buss för att hämta det.
Väl framme säger de "oj glömde vi säga att det skickades med posten i förrgår, här får du nytt nummer"

Söker i telefon på numret, det visar sig att paketet har legat på postcentralen 100m hemmifrån sedan 06 imorse.
Sitter nu på bussen och åker hem igen...

Jo. UPS har inte riktigt fattat det här med kundvård.

En sak jag har irriterat mig på lite när det gäller datorn är Back och Forward knapparna som sitter vid pilarna. Det har hänt flera gånger att jag har skrivit på något väldigt långt, typ ett foruminlägg eller loggbok till skolan, och så har jag råkat komma åt Back-knappen när jag bara skulle flytta markören och därigenom förlorat allt jag skrivit. Oerhört frustrerande. Jag vet också att man kan stänga av dessa knappar, men jag uppskattar dem verkligen i många andra lägen, typ när man skriver kod så kan man växla mellan flikar med dem. Det är bara placeringen som är ett problem.

Permalänk
Medlem

Öh hur får man think vantage knappen att fungera ?
Jag upplever även datorn som "mycket varm" även vid vanlig surf etc...

Starta om datorn eller liknande vill mqn nog inte heller göra, tar minst 4 min för en uppstart -.-

Permalänk
Medlem

Är det safe att betala via paypal på Campusdiscount? Funderar på x220i med i3 då det är mycket billigare, men kommer man sakna IPS skärmen?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr bulle:

Är det safe att betala via paypal på Campusdiscount? Funderar på x220i med i3 då det är mycket billigare, men kommer man sakna IPS skärmen?

Tror att paypal är lika säkertöver allt, men jag fick min dator ifrån campusdiscountm så de är inte farliga vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr bulle:

Är det safe att betala via paypal på Campusdiscount? Funderar på x220i med i3 då det är mycket billigare, men kommer man sakna IPS skärmen?

Man kommer sakna ips om du har haft en tidigare... när jag sitter vid min gamla stationära dator stör jag mig på de "kassa" färgerna något som jag aldrig gjorde före jag fick min x220 med ips. Men jag är lite osäker på om det verkligen var värt kostnaden, hade man beställt från usa där en ips kostar $50 extra hade det varit ganska självklart men när den kostar 250€ extra är det tveksamt... sen verkar det vara vanligt med backlight bleeding på ips:erna (min har det fast märker mest av det när datorn bootar upp i bios) och upplösningen är inte perfekt även fast den är acceptabel.

Om du väljer i3:an så finns det väl möjligheter att uppgradera till ips i efterhand om du inte är nöjd...