Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Låg pris SSD?

Finns det någon SSD för 800 eller mindre? Storlek 32Gb? eller 16GB (om det finns)
Är en SSD värt pengarna? hur mycket snabbare kommer datorn starta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006
Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

SSD ger din dator nytt liv, den ger ju inget till FPS men attan vad den levererar till den subjektiva uppfattningen om hur rapp datorn är. Start/stäng av tider. Ladda program etc. Bara en sådan sak som att få igång dv autostart program etc.

Om du har råd med några kronor till skulle jag vilja påstå att denna är en av de vassaste man kan få för under 1000kr;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866383

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Fluf:

SSD ger din dator nytt liv, den ger ju inget till FPS men attan vad den levererar till den subjektiva uppfattningen om hur rapp datorn är. Start/stäng av tider. Ladda program etc. Bara en sådan sak som att få igång dv autostart program etc.

Om du har råd med några kronor till skulle jag vilja påstå att denna är en av de vassaste man kan få för under 1000kr;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866383

Jag har nu min 3:e SSD som är en Vertex 2, men jag har aldrig känt av den mytomspunna enorma snabbheten i datorn av ssd. Datorn är marginellt snabbare än med velociraptor.

Hp Workstation Z800, DUAL Xeon X5570, 24GB RAM, Asus GTX660, 2 x 128GB SSD + 150GB Velociraptor
Server: AthlonII X4, 4GB DDR1333, GF 7200GS, 2,5" 500GB 5,4krpm för OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av warzo:

Jag har nu min 3:e SSD som är en Vertex 2, men jag har aldrig känt av den mytomspunna enorma snabbheten i datorn av ssd. Datorn är marginellt snabbare än med velociraptor.

Kan va en av dem där "Sht brix symtomen" Dvs, du märker det inte först, men när du väl märkt det så känner/ser du det hela tiden

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av LoTex94:

Kan va en av dem där "Sht brix symtomen" Dvs, du märker det inte först, men när du väl märkt det så känner/ser du det hela tiden

Hehe, juste uttryck -> Arkiveras för framtida användning.

Lite från person till person. Själv har jag fått några ahaa upplevelser. En av de första var Win XP installation på en dual Xeon burk på en Raptor, aldrig varit så snabbt tidigare.

Men en polare fick en Sht brix symptom. Han skaffade en Force 60gb för att få en tystare dator, inte så mycket för farten. Till att börja med märkte han inte så mycket förrutom att den stängde av nästan instant jämfört med tidigare. En vecka senare när han hade arbetat in sig med det nya systemet och känt efter "Damn! Attan vad skillnad det är med SSD!"

Men som sagt, det är en subjektiv upplevelse hur man känner för sin dator. Och det är absolut skillnad hur man använder sin dator, skuttar mellan program, misshandlar med 1000tals bakgrundprogram som skall startas vid uppstart eller supercleant system.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2011

om du vill lägga till ett par hundra mer: https://www.inet.se/artikel/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Jag märker stor skillnad, framförallt när man ska ladda tunga/sega program första gången sedan man startat dator (så de inte är cachade i ramen), typ Adobe program, Office (framförallt på Mac där det tog en evighet innan och är instant nu), Eclipse och liknande program som inte normalt sätt startar så snabbt.

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Wully:

Finns det någon SSD för 800 eller mindre? Storlek 32Gb? eller 16GB (om det finns)
Är en SSD värt pengarna? hur mycket snabbare kommer datorn starta?

Omöjligt att säga hur mycket snabbare datorn kommer att starta, det enda man kan säga är att den kommer att upplevas som piggare. Själv märkte jag ingen större skillnad...förrän efter någon vecka då jag bootade från min tidigare bootdisk och märkte hur segt allt var med vanlig hårddisk!

För lägga till några billiga men ändå vettiga diskar till listan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522086

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=678046

Vill man ha intel kan man lika gärna ta x25-v 40gb som 320 40gb som länkades till ovan, speciellt om den är billigare.

Detsamma gäller agilityn, i princip samma disk som corsair force 40gb men med en begränsning i firmware som gör att man inte kommer över 10000 iops vid skrivning, det är inget som man kommer att märka av vid normal anvädning och den är 100kr billigare

Agilityn/corsair force kommer att vara snabbare än intels disk men har sämre returstatisk. Ska man ha den i en bärbar så kan det bara bra att veta att vissa användare har haft problem med vilo/vänteläge med Agility/corsair force.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Kommer använd för SSD (blir till att köpa en) för "HoN" "SPAZ" (Space pirates and zombies, sjukt kul indie spel fast seeeeeeega load times) och OS

Vilken passar då
Brukar köpa "DEMO" produkter altså typ använda i ngn dator i butiken, kan man göra det med SSD (altså blir dom segare med tiden eller något?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av LoTex94:

Njaa, det är verkligen inte det, jag känner mycket väl till fenomenet. Därför har jag provat att flytta och byta. Just nu är min arbetsdator en C2D E8400, med 8GB minne och Vertex2 60GB med win7. Men den tar mycket längre tid på sig att starta än en gammal Sempron 2400+, med 512MB minne och ett x133 CF 8GB kort med linux t.ex. På linux maskinen märker jag enorm skillnad mellan mekanisk och "ssd", men i Windows har jag inte fått den känslan.

Hp Workstation Z800, DUAL Xeon X5570, 24GB RAM, Asus GTX660, 2 x 128GB SSD + 150GB Velociraptor
Server: AthlonII X4, 4GB DDR1333, GF 7200GS, 2,5" 500GB 5,4krpm för OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av warzo:

Njaa, det är verkligen inte det, jag känner mycket väl till fenomenet. Därför har jag provat att flytta och byta. Just nu är min arbetsdator en C2D E8400, med 8GB minne och Vertex2 60GB med win7. Men den tar mycket längre tid på sig att starta än en gammal Sempron 2400+, med 512MB minne och ett x133 CF 8GB kort med linux t.ex. På linux maskinen märker jag enorm skillnad mellan mekanisk och "ssd", men i Windows har jag inte fått den känslan.

Håller med, Linux startar mycket snabbare (Dock endast kört en liten period med Linux Mint på SSD´n)

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen