Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Melding Plague

Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

I den senaste versionen av Imac gör Apple livet surt för hemmafixare och ser till att det inte går att byta hårddisk. I praktiken är det endast Apples egna modeller som är kompatibla.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu börjar man tycka att de går liiite för långt. Framförallt med priset också..

Permalänk
Medlem

Apple visar ännu en gång varför de är ett skrutt-företag (hehe ;P)....

Permalänk
Avstängd

Det var lite onödigt... Resten kunde jag faktiskt gå med på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

jag kan ju inte säga att jag är förvånad -.-

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Kör de med SSD hårdiskar i apple eller vf vill man byta? små diskar?
annars kan man ju alltid koppla till en extern...

Permalänk
Medlem

Klart de vill man ska köpa deras 3000kr hårddiskar. Overprice?? Nahh

Permalänk
Medlem

men tänk om jag vill flytta över min ssd från min macbook. hur f*n har dem tänkt. nästa gång är det väl ram minen dem ger sig på!
har aldrig kommer aldrig att köpa något från appel pga av sånt här trams!
edit: har ingen macbook. menade det som ett exempel.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Åh, på den gamla onda tiden (när de körde med gammel-SCSI) så sålde Apple sina egna specialdiskar. Förvisso räckte det med att man hexediterade partitioneringsprogrammet så att ens nya disk blev godkänd. Med partitionstabell/filsystem så kunde man installera MacOS på en ickefrälst hårddisk.

Det tramset försvann när de gick över till IDE på nittiotalet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Men det här var väl lite onödigt, är ju en trevlig dator annars. Att betala 1,3k extra för en TB till är ju inget man är så sugen på heller.

Permalänk
Avstängd

apple äger sina slavar nu tror jag aldrig ska köpa en apple produkt även om jag alltid velat testa en iphone eller ipad

Permalänk

Om man lyckas stänga ett system mer än Apple är man fan bra...

Permalänk

Det är ju Apple i ett nöt...eh, äppelskal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Om man lyckas stänga ett system mer än Apple är man fan bra...

Väldigt sant, men soim man brukar säga "den sista idioten är inte född ännu" och jag garanterar att ännu fler kommer att köpa deras dator och sen bli sur att de ej kan byta hårddisk XD
Har vi tur kanske Apple introducerar det som en funktion på en 2-3 generationer, "iSwap" så du lätt kan byta hårddisk i din Mac ^^

Permalänk
Medlem

Apple har ju så jävla fina priser på sina saker...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Wow! Apple har lyckats göra sina Macs ännu mer instängda. Ännu en milstolpe nådd! Oh, så innovativt!
Trodde inte det var möjligt för dom att komma på nått nytt sätt att jävlas med sina kunder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Det känns som det bara blir värre och värre. Snart kommer allt fastlött på moderkortet utan möjlighet till uppgradering överhuvudtaget. eller ?
Tur man bara var dum nog att köpa en iPod, som förvisso fungerat skapligt i 4 år.

Nä jag håller mig nog till PC ett tag till.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Läste om detta innan idag när en av mina Apple-fanboy vänner länkade till artiklen på iClarified och macsales (passade även på att tipsa swec), till och med han som är den mest ultimata Apple fanboyen jag träffat tyckte det var fördjävligt. Jag tycker inte att det är riktigt klokt att de gör på detta viset. Tänk om man vill sätta in en rapp SSD eller något. Riktigt dåligt stil av Apple, jag tycker det är helt sjuk. iMac 27" har gått från en topp-plats på min lista över ranking på Apple datorer (låg där på grund av den fantastiska skärmen och eftersom att man fick så mycket för pengarna, ingen annan dator kan jämföra sig i det segmentet) till en plats ända nere vid Mac Pro (lågt rankad för att den är så sjukt dyr och ändå t.ex. kör på AMD 5770). Jag hoppas att någon släpper ett enkelt mjukvarohack eller ett litet chip som man kan sätta på för att lura den och sedan en billig adapter till strömen. Tycker synd om de som redan köpt en ny iMac.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Namnet "iFail" kom precis upp till en helt ny nivå.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

får blandade känslor när jag läser detta, visst det känns lite "typiskt apple" o dom är nojjiga o stänger in datorn, o andra sidan så den kundkretsen som apple riktar in sig på med iMac behöver nog oftast inte mer än 1TB. då den inte är en entusiast dator, utan mer kontorsdator och till en sån räcker 1 TB ganska långt. så som surf dator så funkar 1 TB lätt, medans jag aldrig skulle köpa en iMac som spel/lagrings burk.

Permalänk
Medlem

Och de vill ha 11,000 kr för det? De har ingen skam i kroppen.

Jäkligt tråkigt, må jag säga. Det är såna här fasoner som får mig på bättre tankar när jag överväger att köpa Apple.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Musikälskare

Upp till Apple imo, sen om det är bra eller dåligt kan man debattera i långbänk

Jag ser det inte som ett direkt problem faktiskt

Ja lite av en Apple fanboy men står på båda sidor ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Upp till Apple imo, sen om det är bra eller dåligt kan man debattera i långbänk

Jag ser det inte som ett direkt problem faktiskt

Ja lite av en Apple fanboy men står på båda sidor ^^

Tja hur är det bra för konsumenterna? Finns ju ingen direkt fördel.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Saken jag inte fattar är. Varför använder dom inte bara S.M.A.R.T i hårdiskarna för att mäta tempen? Utan måste ha sitt eget skit..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLEx-16:

får blandade känslor när jag läser detta, visst det känns lite "typiskt apple" o dom är nojjiga o stänger in datorn, o andra sidan så den kundkretsen som apple riktar in sig på med iMac behöver nog oftast inte mer än 1TB. då den inte är en entusiast dator, utan mer kontorsdator och till en sån räcker 1 TB ganska långt. så som surf dator så funkar 1 TB lätt, medans jag aldrig skulle köpa en iMac som spel/lagrings burk.

men man kanske vill stoppa sin ssd man köpte föra veckan
edit: sen går det ju att köpa en extern hårdisk.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Väldigt sant, men soim man brukar säga "den sista idioten är inte född ännu" och jag garanterar att ännu fler kommer att köpa deras dator och sen bli sur att de ej kan byta hårddisk XD
Har vi tur kanske Apple introducerar det som en funktion på en 2-3 generationer, "iSwap" så du lätt kan byta hårddisk i din Mac ^^

"Nu förändras allt, igen"...

Permalänk
Medlem

Om de ändå inte tagit så förbannat oskäligt pris att uppgradera.

Nä då får man bita i det sura äpplet.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Skapligt förvånad jag blev när jag läste den här nyheten............. eller blev jag det..? Hur som, ingen fara skedd! Applefolket kommer ta emot detta med öppna armar! Jobs är gud och vad han än gör är det bara ned på alla fyra, le och slappna av.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag blev förvånad när jag läste det här. Apple fortsätter på den inslagna vägen.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]