Permalänk
Medlem

Kampsport

Finns det några sweclockers medlemmar som aktivt tränar/tävlar i någon kampsport ?
Berätta gärna hur länge ni tränat, samt vilken stil ni kör eller tycker är bäst!

Personligen så tränar jag Shooto Fight sedan några månader tillbaka. Jag har hittils deltagit i två submission wresling tävlingar och gått tot. 8 matcher.

Kampsport för mig är en livsstil och den överlägset roligaste träningsformen jag stött på!, vad har ni för erfarenheter ?

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tater:

Finns det några sweclockers medlemmar som aktivt tränar/tävlar i någon kampsport ?
Berätta gärna hur länge ni tränat, samt vilken stil ni kör eller tycker är bäst!

Personligen så tränar jag Shooto Fight på Bengtsfors kampsport sedan 7 månader tillbaka. Jag har hittils deltagit i två submission wresling tävlingar och gått tot. 8 matcher.

Kampsport för mig är en livsstil och den överlägset roligaste träningsformen jag stött på!, vad har ni för erfarenheter ?

Vad fan? Finns det sånt i Bengtsfors?
Är en Färgelandare själv och det där såg intressant ut.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Vad fan? Finns det sånt i Bengtsfors?
Är en Färgelandare själv och det där såg intressant ut.

Japp det gör det!
Det är en relativt nystartad klubb.

Bor du i färgelanda skulle jag börja träna på Ultimate Gym - Uddevalla om jag var dig. Det är en klubb i världsklass

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tater:

Japp det gör det!
Det är en relativt nystartad klubb. Bor du i färgelanda jag börja träna på Ultimate Gym , Uddevalla om jag var dig. Det är en klubb i världsklass

Tack för tipset, ska faktiskt kolla in det

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Tränade karate förr, i typ 6 år, sen kendo i 3 år...
Vill börja med muay thai men orkar inte börja själv

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

tränade boxning för några år sedan.
fick mej en liten flashback då mitt nya gym har en boxnings säck(rejäl en) och skulle testa och slå lite för att se om man still got it.
var några spinkiga MMA killar som slog på den före mej,dom lyckades knappt rubba säcken med sina slag,men när dom var klar så testade jag på skojj att slå en kombination med kraft som avslutning,säcken flög nästan upp i taket:P...aningen sämre kondition,ja,men powern sitter fan kvar och har ökats trippelt kändes det som sen jag la ner boxningen;)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tränat kick o thaiboxning 4-5år, ligger dock på hyllan för körde omkull på en båge så knät hänger inte riktigt med atm:( , men planerar börja lite smått så snart jag kan.

Helt klart roligaste träningen här med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Tränade karate förr, i typ 6 år, sen kendo i 3 år...
Vill börja med muay thai men orkar inte börja själv

Äshdå, har du kört tidigare är det inga problem att börja själv !. Du kommer snabbt in i klubben, och lär dig , kör hårt champ !

Skrivet av mangemani:

tränade boxning för några år sedan.
fick mej en liten flashback då mitt nya gym har en boxnings säck(rejäl en) och skulle testa och slå lite för att se om man still got it.
var några spinkiga MMA killar som slog på den före mej,dom lyckades knappt rubba säcken med sina slag,men när dom var klar så testade jag på skojj att slå en kombination med kraft som avslutning,säcken flög nästan upp i taket:P...aningen sämre kondition,ja,men powern sitter fan kvar och har ökats trippelt kändes det som sen jag la ner boxningen;)

You still got it, gött att höra !
Du får lära MMA grabbarna hur man kör korrekt striking med lite kräm i

Skrivet av dero:

Tränat kick o thaiboxning 4-5år, ligger dock på hyllan för körde omkull på en båge så knät hänger inte riktigt med atm:( , men planerar börja lite smått så snart jag kan.

Helt klart roligaste träningen här med!

Fan vad segt då!... Kör du någon slags rehabträning nu då eller ?

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk

Taekwon do i ett antal år. kom upp till rött bälte andra gup och skulle graderat mig till svart ifall jag inte va sjuk första gången och inte glömt gå på andra graderingen för folk som missade första.

helt klart roligaste sättet att komma i form tycker jag. har fått upp en boxnings säck i brorsans källare så jag har börjat nöta igen och jo då visst sitter teknikerna i fortfarande (bättre än förr tillochmed tycker jag). har dock lyckats sabba höften lite grann eller nått men jag kan inte gå ner och stretcha splitt. spagat funkar dock så man får vel köra på det som kroppen tillåter

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Medlem

Har tränat en del olika saker genom åren, Shotokan Karate, Krav Maga, Systema och just nu tränar jag Pekiti-Tirsia Kali, en filipinsk kampsport som är vapenbaserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeon404:

Har tränat en del olika saker genom åren, Shotokan Karate, Krav Maga, Systema och just nu tränar jag Pekiti-Tirsia Kali, en filipinsk kampsport som är vapenbaserad.

http://www.youtube.com/watch?v=YvrvoBIq__k&feature=related

Dig skulle jag inte vilja hoppa på varken med en pinne eller kniv! Haha!.

Det påminner ganska mycket om Krav Maga väll ?

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tater:

Dig skulle jag inte vilja hoppa på varken med en pinne eller kniv! Haha!.
Det påminner ganska mycket om Krav Maga väll ?

Njae, det tycker jag inte. Tycker Krav maga mest känns som traditionella kampsporter som anpassats för att fungera mot flera personer och sedan lärs ut på ett modernt sätt.

PTK har ett triangelbaserat fotarbete, och fokuset på vapen är stort. I den krav maga jag tränat så har vapenträningen framförallt bestått av att försvara sig mot ett vapen.

En mycket rolig och intressant kampsport att träna, även om man får mycket blåmärken när vi sticksparrar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeon404:

Njae, det tycker jag inte. Tycker Krav maga mest känns som traditionella kampsporter som anpassats för att fungera mot flera personer och sedan lärs ut på ett modernt sätt.

PTK har ett triangelbaserat fotarbete, och fokuset på vapen är stort. I den krav maga jag tränat så har vapenträningen framförallt bestått av att försvara sig mot ett vapen.

En mycket rolig och intressant kampsport att träna, även om man får mycket blåmärken när vi sticksparrar ^^

Jag vet inte om du sett den avsnittet i rallarsving, men där tror jag dom åker och testar den kampsporten ?. Är det huvudsakligen självförsvar ?

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Avstängd

Jag är lite nyfiken och undrar:

a) finns det många tjejer som tränar detta (olika kamsporter)
b) sitter reflexerna i så pass bra att ni skulle kunna försvara er om ni blev påhoppade i en mörk gränd eller rånade (oavsett om det är turistrånaren med fickkniv, eller om det är en yrkeskriminell med svällande muskler och som förmodligen inte drar sig för någonting)
c) vilken av alla kamsporter är "bäst"
d) vad är skillnaden mellan dessa sporter och tekniker?

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacEnkronan:

Jag är lite nyfiken och undrar:

a) finns det många tjejer som tränar detta (olika kamsporter)
b) sitter reflexerna i så pass bra att ni skulle kunna försvara er om ni blev påhoppade i en mörk gränd eller rånade (oavsett om det är turistrånaren med fickkniv, eller om det är en yrkeskriminell med svällande muskler och som förmodligen inte drar sig för någonting)
c) vilken av alla kamsporter är "bäst"
d) vad är skillnaden mellan dessa sporter och tekniker?

A)Ingen aning, själv träna ja karate för ett par år sedan och då kanske det var 10-20% tjejer men har ingen aning hur det är.

B)Nej du kan inte försvara dig så bra. Ge ifrån dig mobilen och plånboken istället för att riskera livet i onödan.Om du mot förmodan skulle va så bra på att slåss så du kunde försvara dig skulle du åka dit på misshandel.
Din kondition ökar väldigt mycket om du skulle träna, så om försvara sig innebär att springa ifrån den som rånar dig har du en större fördel om du tränar.

C/d)All träning är bra för konditionen men välj någon som passar dig, många stilar inriktar sig mycket på gamla tekniker som ser häftiga ut där man gör konstiga sparkar etc.
Bäst är väl om du tränar på alla delar typ brottning,slag,sparkar,kondition,styrka,smidighet(strecha så du inte sträcker dig när du sparkar eller när du brottas) samt psykiskt så du är lugn och inte spänner dig eller blir nervös.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

A)Ingen aning, själv träna ja karate för ett par år sedan och då kanske det var 10-20% tjejer men har ingen aning hur det är.

B)Nej du kan inte försvara dig så bra. Ge ifrån dig mobilen och plånboken istället för att riskera livet i onödan.Om du mot förmodan skulle va så bra på att slåss så du kunde försvara dig skulle du åka dit på misshandel.
Din kondition ökar väldigt mycket om du skulle träna, så om försvara sig innebär att springa ifrån den som rånar dig har du en större fördel om du tränar.

C/d)All träning är bra för konditionen men välj någon som passar dig, många stilar inriktar sig mycket på gamla tekniker som ser häftiga ut där man gör konstiga sparkar etc.
Bäst är väl om du tränar på alla delar typ brottning,slag,sparkar,kondition,styrka,smidighet(strecha så du inte sträcker dig när du sparkar eller när du brottas) samt psykiskt så du är lugn och inte spänner dig eller blir nervös.

Intressanta punkter gabriel15.:) Punkt B är intressant att få svar på. Inte för att jag planerar att bli rånad (eller rånare:D) men det är som du säger, att det är bra att man kan springa iväg ifrån den som rånar dig. Speciellt som rån + misshandel = sant. Även om man blir rånad kan det vara skönt att slippa efterföljande misshandel genom att som sagt, springa sin väg.:)

Jag är inte så intresserad av "konstiga tekniker"/tekniker som "ser häftiga ut", utan jag är mer intresserad av styrka, kondition och smidighet.:) Men vad är bäst: att träna på gym (vanlig hederlig träning), eller någon sport ovan? Jag menar: om du skulle gissa, vad skulle kroppen generellt sett trivas "bäst" med?:)

Tjejfrågan frågade jag mest för man hör att "alla" tjejer tränar, men inte ofta hör man tjejer berätta att de var på ett träningspass som involverar X kampsport.:P

Schysst att du svarade *uppskattas*.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeon404:

Har tränat en del olika saker genom åren, Shotokan Karate, Krav Maga, Systema och just nu tränar jag Pekiti-Tirsia Kali, en filipinsk kampsport som är vapenbaserad.

http://www.youtube.com/watch?v=YvrvoBIq__k&feature=related

Har en polare som är precis hemkommen från Filipinerna som var där ner och tränade kali i 5 veckor..

Edit:
Kan tillföra att jag själv tränande judo och taekwondo när jag var yngre men orkade aldrig hålla på i mer än några år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Intressanta punkter gabriel15.:) Punkt B är intressant att få svar på. Inte för att jag planerar att bli rånad (eller rånare:D) men det är som du säger, att det är bra att man kan springa iväg ifrån den som rånar dig. Speciellt som rån + misshandel = sant. Även om man blir rånad kan det vara skönt att slippa efterföljande misshandel genom att som sagt, springa sin väg.:)

Jag är inte så intresserad av "konstiga tekniker"/tekniker som "ser häftiga ut", utan jag är mer intresserad av styrka, kondition och smidighet.:) Men vad är bäst: att träna på gym (vanlig hederlig träning), eller någon sport ovan? Jag menar: om du skulle gissa, vad skulle kroppen generellt sett trivas "bäst" med?:)

Tjejfrågan frågade jag mest för man hör att "alla" tjejer tränar, men inte ofta hör man tjejer berätta att de var på ett träningspass som involverar X kampsport.:P

Schysst att du svarade *uppskattas*.:)

Det är precis som han säger, visst finns det tekniker för att trolla bort en kniv ur någons händer. Men risken är för stor för att utmanade någon på det sättet. Då är det bättre att springa

Då är MMA att rekomendera, där tränar du styrka, uthållighet, smidighet och kondition. Det skiljer sig ganska mycket ifrån de traditionella kampsporterna som karate, jutsu, judo osv.

Ohja, det är ganska mycket tjejjer som tränar

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tater:

Det är precis som han säger, visst finns det tekniker för att trolla bort en kniv ur någons händer. Men risken är för stor för att utmanade någon på det sättet. Då är det bättre att springa

Då är MMA att rekomendera, där tränar du styrka, uthållighet, smidighet och kondition. Det skiljer sig ganska mycket ifrån de traditionella kampsporterna som karate, jutsu, judo osv.

Ohja, det är ganska mycket tjejjer som tränar

Är MMA verkligen bra?:O Verkar mest vara en förfinad form av slagsmål: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mixed_martial_arts

Säger inte ATT det är så men det ser ut att vara så.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Har en polare som är precis hemkommen från Filipinerna som var där ner och tränade kali i 5 veckor..

Häftigt, vet du som av en händelse vilken stil han tränar?

Skrivet av Tater:

Jag vet inte om du sett den avsnittet i rallarsving, men där tror jag dom åker och testar den kampsporten ?. Är det huvudsakligen självförsvar?

Rallarsving? Någon slags tv-program som Fightquest och Human Weapon?

Permalänk

http://video.se.msn.com/watch/video/helvild-thaiboxare/1jj3wh...

nån som ens är i närheten av att vara så snabb och uthållig här;)?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Är MMA verkligen bra?:O Verkar mest vara en förfinad form av slagsmål: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mixed_martial_arts

Säger inte ATT det är så men det ser ut att vara så.:P

MMA är ju en blandning av det bästa olka kampsporter har att ge så det är lite knepigt att säga så Om man t ex kikar tillbaka på de första UFC-galor som sändes (tidigt 90-tal) så hade i princip alla fighters en egen disciplin (boxning, brottning, karate, BJJ m fl) och matcherna var ofta väldigt ojämna eftersom att de som var med inte tränat atack/försvar mot olika inriktningar. Idag däremot när alla har en bas inom MMA är det ofta väldigt jämnt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KniFF:

MMA är ju en blandning av det bästa olka kampsporter har att ge så det är lite knepigt att säga så Om man t ex kikar tillbaka på de första UFC-galor som sändes (tidigt 90-tal) så hade i princip alla fighters en egen disciplin (boxning, brottning, karate, BJJ m fl) och matcherna var ofta väldigt ojämna eftersom att de som var med inte tränat atack/försvar mot olika inriktningar. Idag däremot när alla har en bas inom MMA är det ofta väldigt jämnt.

Ok där ser man, intressant att veta.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=sx9Bv_QlL5g&feature=player_emb...

Där är en liten snutt på kvällens pass

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem

Är intresserad utav kampsport främst MMA men har själv inte fått arslet ur vagnen, tränade lite karate som ung men det var boring med sin kata å skit.
BJJ hade varit roligt att lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Är intresserad utav kampsport främst MMA men har själv inte fått arslet ur vagnen, tränade lite karate som ung men det var boring med sin kata å skit.
BJJ hade varit roligt att lära sig.

Fan, det är ju bara att börja!

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk

Jag tränade på MMA på Team Leites Stockholm men har haft uppehåll sedan förra sommaren. (Hade då tränat i 1,5 år, men inte så många gånger i veckan) Åkte på extremt långvarig hosta och fick sedan problem med ländryggen, men tror jag ska börja igen nu när höstterminen drar igång. Kan varmt rekommendera Team Leites, en riktigt trevlig klubb! Deras hemsida är www.bjj.se.

Permalänk

Muay Thai i 5 år för Skellefteå Kampidrott
Tränar 6-7 pass i veckan och åker till Thailand 3 månader i januari

Permalänk
Medlem

Höll på lite med capoeira som 16-åring ett tag men tröttnade.. det var en jävligt snygg tjej som var instruktör

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har haft ett visst intresse för medeltida martial arts, då framförallt med vapen typ långsvärd, spjut, osv. Men det finns tyvärr inget där jag bor. Allt ska vara så förgrömmat lång bort. Det finns nån fäktklubb här, men det är såndär med värja eller rapir eller vad det heter där de står och petar på varandra. Säkert en jäkla skicklighet bakom det, men det intresserar inte riktigt mig.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |