Remote access till NAS med iPad 2?

Permalänk
Lego Master

Remote access till NAS med iPad 2?

Jag sitter alltså här med en iPad 2 och en Netgear STORA i hemnätverket. Att strömma filmer från NASen till paddan lokalt går bra, det finns ett antal appar för detta (jag använder främst AirPlayer).
Dock är jag intresserad av att ansluta till den över internet. Min NAS går att ansluta till via ett webgränssnitt (http://namnetpådinnas.mystora.com) och den ska även stöda FTP (även om jag inte hittar nån info om detta i manualen), men jag hittar ingen app som kan ansluta korrekt till den adressen. Min gissning är att den inte ger en fillista tillbaka, eftersom hemsidan man kommer till är flash-baserad. Jag kan surfa in på sidan med Safari i paddan, men eftersom de flesta filerna är i format som inte iPaden kan läsa normalt så fattar den ju inte vad den ska göra av det.

AirPlayer funkar med DLNA, men jag gissar att den certifieringen inte sträcker sig mer än lokalt?

Det finns ett par appar på appstore som ska klara att ansluta till FTP-servrar, men jag får ingen av dessa att funka med min NAS som jag hade tänkt mig.

Kort sagt, hur i hela friden kan jag ansluta till min NAS med en iPad-app som kan strömma film över internet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Air video om din NAS orkar driva det.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cawi:

Air video om din NAS orkar driva det.

Om jag förstår saken rätt så måste jag ha datorn igång hemma som kör ett serverprogram som appen kan ansluta mot? Det känns lite kontraproduktivt, eftersom min tanke är att kunna ansluta endast mot NASen utan att behöva ha datorn till nånting, typ transcoding eller så.

EDIT: Jag har alltså en nätverksdisk, inte en riktig server stående. Det går inte att köra några program på den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Permalänk
Lego Master
Skrivet av cawi:

Många bra tankar där.

En sak som slog mig när jag pratade med IT-avd på jobb var att jag i teorin borde kunna VPNa in till mitt hemnät och därefter använda min vanliga DLNA/UPnP-app för att spela upp media som om jag var hemma.

Då kommer vi till den stora frågan...jag behöver isåfall en ny router för att kunna ansluta med VPN hem. I dagsläget har jag en Netgear konsumentrouter, men den stöder inte VPN. Har ni några förslag på en schysst trådlös router som stöder VPN utan att kosta en halv förmögenhet?

EDIT:
Jag har ju förvisso redan en trådlös router, man kan kanske använda den istället för att köpa en ny med wifi med...? Isåfall räcker det ju med en trådad router för VPN.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield