Nyinstallation av OS på Asus G73JW, vilka drivrutiner är nödvändiga att installera?

Permalänk
Medlem

Nyinstallation av OS på Asus G73JW, vilka drivrutiner är nödvändiga att installera?

Hejsan!

Jag köpte i veckan denna trevliga laptop, installationen av windows som ligger på är en kopia dvs ingen äkta licens så nu har jag varit och inhandlat mig en fräsch version av Windows 7 Home Premium som jag tänkte installera nu under kvällen.

Några frågor poppade snabbt upp i huvudet och det är drivrutinerna till datorn som jag kommer tanka via Asus hemsida (har ingen skiva), såg att det finns ju ett helt gäng drivisar tillgängliga för olika saker men vilka av drivrutinerna är ett måste att installera?
Tänkte försöka hålla burken så ren som möjligt och vill slippa onödiga installationer.

Drivrutiner som jag antas måste installera:
Audio
VGA
BIOS
... vad mer? Det finns ju en uppsjö, eller kan man ladda hem någon fil med de drivrutiner man behöver samlade?

Mvh / miffpuff

Permalänk
Medlem

BIOS är en som du bör inte updatera om du inte märker av problem. men dok chipset är en bra sak och om du har USB3 så USB driver med

EDIT: men du varför skulle den du har på datorn vara falsk om du kollar under datorn så har du en CD nyckel för windows där!

Permalänk

Hej!

Det är iofs svårt att gissa vad den tidigare säljaren har gjort med datorn men prova att göra en fabriksåterställning.

Tryck F9 vid en reboot så bör Windows recovery setup startas och du kan starta en återställning - detta bör också göra så att alla drivrutiner/etc installeras korrekt. Och du får en korrekt licens.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hooga:

BIOS är en som du bör inte updatera om du inte märker av problem. men dok chipset är en bra sak och om du har USB3 så USB driver med

EDIT: men du varför skulle den du har på datorn vara falsk om du kollar under datorn så har du en CD nyckel för windows där!

Jag tror han har installerat en egen version av Windows 7 Ultimate på datorn och jag tror inte den licensen är giltig för den vill inte uppdatera Service Pack 1.

Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Det är iofs svårt att gissa vad den tidigare säljaren har gjort med datorn men prova att göra en fabriksåterställning.

Tryck F9 vid en reboot så bör Windows recovery setup startas och du kan starta en återställning - detta bör också göra så att alla drivrutiner/etc installeras korrekt. Och du får en korrekt licens.

Mvh
Asus Sverige

Tror inte han gjort så mycket han hade bara haft datorn i cirka 2 månader innan han blev tvungen att sälja den, han har satt i en SSD disk på 90gb som han kör windows på nu. Saken är att han har installerat Windows 7 Ultimate och jag tror inte den har en äkta licens.

Om jag trycker F9 vid en boot kan jag köra recovery setup på SSD disken då? Eller är det bara på orignal disken man kan installera recovery OS.

Mvh / miffpuff.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte har öppnat den nyköpta licensen så lämna tillbaka den.

Finns lagliga kopior av windows att ladda ner, produktnyckeln har du under datorn.

http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/428068-le...

Ladda ner önskad image.

Kör microsofts usb-tool och lägg windows på ett usb-minne, bara ett klick så sköter verktyget allt till dig. Efter du kört verktyget går du in på usbminnet och tar bort filen ei.cfg så kommer windows under installationen fråga dig vilken version det är du vill installera. Välj den version du har på din produktnyckel så är allt klart.

http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/47...

Där står nog en del också.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttade till support också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ilstallione stort tack ska du ha! Hade faktiskt inte hunnit öppna förpackningen, då ska jag gå tillbaka med den och skaffa mig ett USB minne så får vi se om jag fixar det här. Allt blir en utmaning när man har tummen mitt i handen när det kommer till datorer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MOJOLITO:

ilstallione stort tack ska du ha! Hade faktiskt inte hunnit öppna förpackningen, då ska jag gå tillbaka med den och skaffa mig ett USB minne så får vi se om jag fixar det här. Allt blir en utmaning när man har tummen mitt i handen när det kommer till datorer

Ingen fara, känns ju dumt att betala två gånger för OS. Klart du fixar det, till och med jag har ju gjort det.

Visa signatur