Lycom PE-103 i AHCI ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

Lycom PE-103 i AHCI ?

köpte nyligen detta I/O kort + en Intel 320 ..

Innan beställning mejlade jag webbutiken för att säkerställa att det skulle gå att använda AHCI trotts att mitt Moderkort inte stödjer det(ICH9R) men de svarade med den info jag redan tagit del av via pdf på produktsidan. Där står det "Supports NCQ" och hotplug vilka båda kräver att AHCI är aktiverat vad jag vet..? men om styrkortet möjliggör det eller om det bara kan använda vad moderkortet klarar har jag itne lyckats tagit reda på, någon här på forumet som vet?

Jag får bra prestanda i w7 64-Bit med den drivrutin jag kör nu(Lycoms 64-Bit drivrutin) men jag skulle vilja ta del av S.M.A.R.T info vilket inte verkar fungera i Intel Toolbox med denna drivrutin.. Knapparna i Intel Toolbox är itne användbara efter installation..

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Kontrollerkort har inte alltid stöd för SMART. Det är vad jag vet ett helt separat problem från AHCI-stöd.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

Okej :/

i devmanager så står det att den standard som körs är ATA/ATAPI-8 men jag hittar ingenting om vilket överföringssätt som används..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

Enligt Lycom Support ska både Hotswap och SMART fungera med detta kort även om det inte kör AHCI. Jag har endast en ssd och en partition så kanske kommer den inte upp som en frånkopplingsbar enhet pga att OS partition inte går att kopplas bort under drift..