Permalänk
Medlem

Serie/parallellkoppling?

Tjenare alla moddande sweclokcers!

Jag har ett litet problem angående koppling, jag håller på att göra min dator grön med hjälp av:

Lysdiod, 1,8mm, grön
Färg Grön
Intensitet 7000 mcd
Spridningsvinkel 30°
Spänning (max) 3,5 V
Spänning (typisk) 3,0 V
Ström 20 mA
Våglängd 528 nm

Nu är det ju så att dom klarar max 3,5v, ett molex skickar ut 12(rätta mig om jag har fel) Vilket innebär att man måste parallellkoppla dem för 12v/3v=4st. Jag satte mig och parallellkopplade 4st och kopplade in 2st lyste och 2 dog, jag tog fram min voltmätare och alla hade 10v i sig! jag testade att seriekoppla dem och då när jag kopplade in dem så dog de direkt, (inte oväntat)

Jag tänkte efter och kom på att nätagget (som jag glömt berätta inte hade någonting i utan det var "tjuvkopplat") hade ju ett sjukt överskott med ström, och att det hade tillräckligt för att ge alla lampor 10v styck, hur ska jag göra för att undvika detta igen då jag ska ge mig på ett nytt försök om ett tag

Ursäkta alla fel ni sett i texten, var på nattvandring med konfirmanderna till 3 inatt...

Permalänk
Medlem

Parallellkopplar du får du 12v över alla. Troligtvis har du pajat de som inte funkar. Det finns 3.3v att få ur agget. Inte ur molexarna dock.
http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Orange kabel ska vara 3.3v ur atx-connectorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfinger:

Parallallkopplar du får dy 12v över alla. Troligtvis har du pajat de som inte funkar. Det finns 3.3v att få ur agget. Inte ur molexarna dock.

vilka är det man får ut 3.3v ur?

Permalänk
Medlem

se mitt förra inlägg jag editerade

Hade du seriekopplat hade det blivit rätt troligtvis.

Men bättre du parallellkopplar över 3.3v.

Permalänk
Rekordmedlem

Framspänningsfallet http://sv.wikipedia.org/wiki/Framsp%C3%A4nningsfall över en diod är ca 0.7 V beroende på på modell, det får du slå upp i databladet på just din modell, men ska du seriekoppla dem så får du räkna: ANTAL=matningsspänning/framspänningsfall dvs 12/0.7= 17.14stycken om du ska ha dem i serie på 12V.. Så är det.... men normalt matar man dioder med en konstantstömsgenerator (dioddrivare) en del "dioder" är inte heller rena dioder utan det finns nån form av elektronik på dem, då måste man läsa databladet och följa den drivdimensionering som anges.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det här skulle bli så sjukt mycket lättare om jag inte var halvfärgblind(ser inte skillnad på saker som röd/orange)

Permalänk
Medlem

Använd multimeter

Permalänk
Medlem

känns som du kanske ska ha nått motstånd med i leken oxå så du ligger safe sen när du kopplar dioderna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

känns som du kanske ska ha nått motstånd med i leken oxå så du ligger safe sen när du kopplar dioderna..

Jo, jag ska köpa det. mer pengar att kasta ut, ingen som vill köpa windows 7 pro x32/64 nycklar?