Magenti bygger sin onödigt dyra dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Hur snabbt levererar ChilledPc ?

Borde inte ta mer än max 4 dagar.

Permalänk
Medlem

Jag beställde från aquatuning igen trots allt och blev ingen silver kill coil då jag läst att den inte är så jätteeffektiv trots allt.

Vill ni ha lite bättre bilder på bygget?

Permalänk
Skrivet av Magenti:

Vill ni ha lite bättre bilder på bygget?

Klart som FAN vi vill ha bilder! Jag har ju gått och väntat länge nu ^^

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Langa lite bilder nu magenti

Permalänk
Medlem

http://www.magenti.se/ uppdaterad och ni kan lämna kommentarer på inlägget om ni vill om önskemål på bilder.

Permalänk
Medlem

Fick mina fläktfilter och anti alg gift idag! Nu ska det äntligen byggas ihop.

Permalänk
Medlem

Gillar detta bygge skarpt!
Ingenting kan vara onödigt dyrt när det kommer till nörderier

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Samtliga fläktar, fläktfilter och vattenkylning är nu installerade. Var ganska enkelt att installera, hade endast två små drop läckor.
Datorn ser mer eller mindre grym ut nu med fläktfilterna på och de blåa ljusen.

Ska ta och uppdatera bloggen senare, just nu måste jag fixa till samtliga sladdar. Har 16 fläktar bland annat som ska kopplas in, får köra med en 10 st till en början då jag inte har tillräckligt med kontakter. Eller köpa två fläktkontrollers, känns som det kommer att behövas då fläktarna på max kraft är ganska högljudda.

Trodde ena pumpen hade dött men det visar sig, så klart, att när samtliga små luftbubblor är ute ur systemet så gör pumpen knappt något ljud. Hade jag ingen aning om. Först vattenbygget och jag har aldrig haft ett akvarium.

To be continued...

Edit: Var skulle man kunna hitta fläktstyrning som kan köra 8 fläktar åt gången? Helst i någon lokal affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Samtliga fläktar, fläktfilter och vattenkylning är nu installerade. Var ganska enkelt att installera, hade endast två små drop läckor.
Datorn ser mer eller mindre grym ut nu med fläktfilterna på och de blåa ljusen.

Ska ta och uppdatera bloggen senare, just nu måste jag fixa till samtliga sladdar. Har 16 fläktar bland annat som ska kopplas in, får köra med en 10 st till en början då jag inte har tillräckligt med kontakter. Eller köpa två fläktkontrollers, känns som det kommer att behövas då fläktarna på max kraft är ganska högljudda.

Trodde ena pumpen hade dött men det visar sig, så klart, att när samtliga små luftbubblor är ute ur systemet så gör pumpen knappt något ljud. Hade jag ingen aning om. Först vattenbygget och jag har aldrig haft ett akvarium.

To be continued...

Edit: Var skulle man kunna hitta fläktstyrning som kan köra 8 fläktar åt gången? Helst i någon lokal affär.

Tvivlar på att du lär hitta något i Helsingborg. Varken Kjell & Co eller PC-Doctorn har Lamptron såvitt jag vet.

Lamptron FC8, 30W/ch

Du skulle kunna köra 5-6st fläktar på en kanal utan större problem. så koppla 2st fläktar till varje så behöver du bara köpa en.

Permalänk
Medlem

Lägg ut den på blocket som en värstingdator, du ljuger iaf inte

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Denna dator ska användas. Ser inte vitsen med att lägga ut den på blocket, även om jag skulle vilja sälja den hade jag aldrig kunnat tjäna något på det.

Fick igång samtliga fläktar men det är minst sagt rörigt på baksidan med alla sladdar, måste förbättra det avsevärt.

Permalänk
Medlem

med så många raddar kanske det vore något att köra med peltier, fast mkt kraftigare än de 226wattare som finns lite överallt idag, om man kan få tag på det vill säga?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Datorn är igång och jag sitter på den nu.

Jag måste ha fläktkontrollers, fläktarna som bör köras på 1000 RPM körs på dubbla och gör ljud ifrån sig minst sagt.

Skulle jag kunna ta en fläktkontroller för 3 fläktar och koppla ihop 9 fläktar till den? På så sätt kan jag kontrollera varje radiator för sig.
Om ja, hur gör jag det?

Permalänk
Skrivet av Magenti:

Datorn är igång och jag sitter på den nu.

Jag måste ha fläktkontrollers, fläktarna som bör köras på 1000 RPM körs på dubbla och gör ljud ifrån sig minst sagt.

Skulle jag kunna ta en fläktkontroller för 3 fläktar och koppla ihop 9 fläktar till den? På så sätt kan jag kontrollera varje radiator för sig.
Om ja, hur gör jag det?

Antagligen kommer du att bränna den, vilket fläktkontroller pratar vi om?

Permalänk
Medlem

Bränna vad? Fläktarna? De körs på sin maximala kapacitet, inte över.
Har inte valt något fläktkontroller ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Bränna vad? Fläktarna? De körs på sin maximala kapacitet, inte över.
Har inte valt något fläktkontroller ännu.

han menade, att om du kopplar 9 fläktar till en kontroller som är gjort för tre (dvs kopplar 3 fläktar på ett 3pinsuttag) så kommer uttagen att överbelastas och brinna upp !

så det rekommenderas inte !

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Skrivet av am0berg:

han menade, att om du kopplar 9 fläktar till en kontroller som är gjort för tre (dvs kopplar 3 fläktar på ett 3pinsuttag) så kommer uttagen att överbelastas och brinna upp !

så det rekommenderas inte !

Det beror ju på hur många watt per kanal den klarar av.
Som den som länkades ovan klarar 30 w per kanal medan en fläkt drar 1-2 watt styck (vet inte exakt på dina fläktar - räkna ut genom att ta (spänning (12v) * ampere (0,1..A)).

http://www.inet.se/artikel/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2...
Denna klarar 12w per kanal vet jag iaf. Så du får in 4 fläktar på varje utan problem.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Det beror ju på hur många watt per kanal den klarar av.
Som den som länkades ovan klarar 30 w per kanal medan en fläkt drar 1-2 watt styck (vet inte exakt på dina fläktar - räkna ut genom att ta (spänning (12v) * ampere (0,1..A)).

http://www.inet.se/artikel/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2...
Denna klarar 12w per kanal vet jag iaf. Så du får in 4 fläktar på varje utan problem.

Nice.

2 beställda.

Verkar ha lite små problem med korten får en liten aning fryslagg då och då, verkligen inte ofta eller irriterande, vet inte om jag ställt in sli fel eller om det ens kan ha att göra med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Nice.

2 beställda.

Verkar ha lite små problem med korten får en liten aning fryslagg då och då, verkligen inte ofta eller irriterande, vet inte om jag ställt in sli fel eller om det ens kan ha att göra med det.

Är nog micro stuttering du har.
Händer lätt med SLI system speciellt med Tri-SLI eller Quad-SLI.
Finns mycket artiklar att läsa om det.
Är inte mycket att göra åt saken tyvärr.
På vissa helt nya spel kan det vara sjukt mycket stuttering innan någon ny driver kommit som fixar det mesta av det.
Tror det var crysis 1 som i början var helt sjukt mycket på om man körde quad även fast fpsen stog högt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Micro stuttering låter rätt.. trist.

Provade lite med the Witcher 2 oklockat.
Får ca 15 FPS på ultra men kör jag på high har jag en stabil 55-60 FPS, cirka.

Cpun flaskar säkert. Provat med lite överclockning och får den inte över 4.8 Ghz men det kan ha att göra med Ram minnet som är fel sort. Kunde först inte starta datorn på grund av det.

Permalänk
Avstängd

Ser jävligt rikt ut! Bra jobbat!

Visa signatur

iamgay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Micro stuttering låter rätt.. trist.

Provade lite med the Witcher 2 oklockat.
Får ca 15 FPS på ultra men kör jag på high har jag en stabil 55-60 FPS, cirka.

Cpun flaskar säkert. Provat med lite överclockning och får den inte över 4.8 Ghz men det kan ha att göra med Ram minnet som är fel sort. Kunde först inte starta datorn på grund av det.

Har du tagit bort Nvidias 3d-drivers? Dom är buggade med TW2.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Har du tagit bort Nvidias 3d-drivers? Dom är buggade med TW2.

Jasså?

Finns det något enkelt sätt att ta bort denna drivrutin utan att installera om alla nvidia drivrutiner?

Edit: eller så slutar jag lata mig och bara gör det

Permalänk
Medlem

Det blev en klart större skillnad med dem avinstallerade. Från att ha haft 10-15 FPS har jag nu 20 på helt öppna områden och runt 25-35 på semi stängda. Nere i kloaken hade jag 50+. Detta med ultra settings och en CPU på 4.3 Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Det blev en klart större skillnad med dem avinstallerade. Från att ha haft 10-15 FPS har jag nu 20 på helt öppna områden och runt 25-35 på semi stängda. Nere i kloaken hade jag 50+. Detta med ultra settings och en CPU på 4.3 Ghz.

Jag körde igenom spelet på ultra med mina 2x gtx 460 i SLI och kan inte haft så låga frames, låter lågt iaf.
Hade inget oflyt alls förutom något enstaka tillfälle.
Men det är klart du kör ju med 3 skärmar och jag bara 1.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Tre skärmar gör en stor skillnad alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Tre skärmar gör en stor skillnad alltså?

Är man ute efter stor spel upplevelse. Så varför inte?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Är man ute efter stor spel upplevelse. Så varför inte?

Dvs att tre skärmar skulle påverka fpsn så rejält även då jag endast kör the witcherb2 på en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Dvs att tre skärmar skulle påverka fpsn så rejält även då jag endast kör the witcherb2 på en skärm.

Är nästan självklart att fpsen får lida när man köra 3 skärmar. Samt kanske med 3D?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram