Mediastation, behöver hjälp.

Permalänk
Inaktiv

Mediastation, behöver hjälp.

Hej alla, min farsa bad mig om att ta reda på bästa sättet att fixa detta, så hoppas ni kan ge mig några idéer osv. Är även inte hundra på om jag la tråden i rätt avdelning.

Hur som haver, det är riktigt tröttsamt att ha 3 stycken externa hårddiskar med musik, bilder och film att springa runt med. Min första tanke var att fixa en rejäl extern hårddisk där man kunde ha allt i, men började istället överväga att köra med en mediastation där vi lagrar all musik, bilder och film.

Så här ser det ut, det är en villa på två våningar och vi kör med trådlöst nätverk i hela huset. Det är 2 datorer på nedervåningen, 2 på övervåningen och sedan även 4 laptops som cirkulerar runt i huset, alltså krävs det att det är en bra räckvidd så man slipper lagg och seghet när man ska streama en film eller musik för att slippa dra över det till sin egen dator, såklart! Även en PS3a finns, så om möjlighet finns att få den att köra också skulle det vara underbart. Eftersom jag aldrig haft en så kallad mediastation innan är jag osäker hur det fungerar, men antar man kan dra över allt man vill genom alla datorer i nätverket, right?

Farsan kör för övrigt musik från sin iPad genom en SONOS, så om man kombinera dessa skulle det självklart vara underbart. Priset har väl ingen direkt betydelse, men inte för sjukt pris önskas såklart. Uppskattar även om ni kan ge mig några länkar till olika produkter som erbjuder detta.

Mvh Gnuggen.

Permalänk

Så du vill alltså ha en dator som ska fungera som en media station?

Bara bygg en helt vanlig dator med många hårddiskar. Graffekort spelar ju ingen stor roll, likaså processor.

Bara pumpa in 5-10 TB minne i datorn och kalla den media station.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Advanced Big Tower | PSU: Corsair HX 750w
CPU: Intel Core i7 2600k @ Stock (3,4) | GPU: XFX Radeon 6950 'Dual Fan' 2GB
Moderkoret: MSI P67A-GD65 | RAM: Corsair Vengeance 8 GB CL9 1600 Mhz

VILL DU HAR SVAR FRÅN MIG SÅ CITERA!