Hårdisken gav upp, vad göra nu?

Permalänk
Medlem

Hårdisken gav upp, vad göra nu?

Ja då hände det som inte fick hända, hårddisken i min NAS gav upp nyss
Har säkerhetskopierat en del men långt ifrån allt, tyvärr. Klantigt men sant.

Vet ni något bra företag som kan återställa data och vad kostar det?

Filsystemet i min NAS var EXT3, ställer det till problem för de som ska återställa den?

Skit

Edit: Det var inte disken, det var strömförsörjningen i NASEN som hade gett upp. Har gett den ström från min stationära nu och kopierar hela disken i detta nu

Tips på ny NAS? Gärna med dubbla HD som det säkerhetskopieras automatiskt emellan.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Synology ds211 är jag riktigt nöjd med.
Raid1 speglar datan mellan 2diskar.

Permalänk

en polare till mig förlorade också sin hdd. skulle vara jättebra ifall nån känner till ett företag som fixar sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollemannen:

en polare till mig förlorade också sin hdd. skulle vara jättebra ifall nån känner till ett företag som fixar sånt.

Det blir nog alldeles för dyrt för er båda att lämna bort ett sådant jobb tyvärr.

Eller nja kanske inte, det finns ju tom företag som vänder sig till privatpersoner för en hygglig peng.

http://www.ahlbergdata.com/se 4000-6000:- men du är inte helt garanterad att de fungerar.

Sist jag kollade för en herrans massa år ca 10 år sedan kostade det minst det tiodubbla och det fanns knappt några som gjorde det.

Men som allt tekniken går framåt och det blir överlag billigare.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Ibas kanske kan hjälpa dig.
http://www.ibas.se/

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5Ghz / Gigabyte GA-P67A-UD7 / Kingston Hyper-x 4x2 GB DDR3 cl8 @ 1600Mhz / PowerColor Radeon HD 5970 / Sys disk: Intel X25-M SSD 80GB / Lagring: 9,5TB / Silverstone FT02B / Chieftec Nitro Series 1200W 80+ Bronze / Win7 64Bit Ultimate EN

Permalänk
Medlem

Jag har goda erfarenheter av www.recovery.se, men all dataräddning kostar såklart en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Synology ds211 är jag riktigt nöjd med.
Raid1 speglar datan mellan 2diskar.

Tack för tipset, den verkade riktigt vettig

Vad händer om ena disken går sönder, talar NASen om det eller fortsätter den som inget hänt?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAD:

Tack för tipset, den verkade riktigt vettig

Vad händer om ena disken går sönder, talar NASen om det eller fortsätter den som inget hänt?

status led ska blinka orange, (grön = ok) enligt manualen.

If the volume is in degraded mode:

Solution: To repair the degraded volume, log in to the system management UI .
For a RAID 1 or RAID 5 volume, find out which disk has been degraded by going to the "Main Menu > Storage Manager > HDD Management" page, and replace it with a new one. After the new hard disk has been inserted, repair the degraded volume by pressing the "Repair" button on the Storage page.