Partition spårlöst borta! Hjälp

Permalänk
Medlem

Partition spårlöst borta! Hjälp

Hej!

Det började med att jag igår gjorde en ny partition av oanvänt utrymme på Hårdisk 1 och den fungerade bra med den andra mycket större lagringspartitionen D. Men idag när jag startade försvann den gamla lagringen på D spårlöst.

I minitools partition wizard visas den nya partitionen O, men det som borde utgjort D står som Unallocated.

På den andra disken ligger systemet m.m som är intakt.

Vad gick fel? Något med MBR el. partition tables? Hur kan jag rädda min data?

Kan också säga att jag haft problem med den här disken på en annan dator, där vägrade den ens att starta, den gav klånkade ljud etc. Smart visar inget fel, har använt den ett tag på den här datorn och den har varit på verkstadsundersökning.
Samsung Hd502HJ

Permalänk
Medlem

Vet inte om t.ex getdataback kan hjälpa dig.

Men har du sparat data, ändrat storlek på partitioner utan backup på en "klånkande" hårddisk?

Permalänk
Medlem

Ja den har aldrig klånkat på den här datorn och fungerat ett bra tag.

Nu körde jag en Surface Test som ej gav några fel.

Permalänk
Medlem

Så om det är "unallocated space" över hela gamla D kan inget ha skrivit över filerna. Filerna ligger ju kvar, även om partitionen saknas. Du kan goggla fram något GetDataBack-liknande program som räddar filer från NTFS-partitioner. (Som Boss302 skrev)

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Japp, fixade det med testdisk. Men man undrar varför det hände, dåligt partitionsprogram?