Vilken processor, moderkort och minne?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Vilken processor, moderkort och minne?

Hallå hej folket, det är som så här att jag vill köpa mig en ny dator då min inte riktigt håller måttet längre. Har dock ett par frågor jag hoppas så svar på.

Dator ska framförallt användas för spel.

Processor: Bör man välja I5 eller I7, läst mig fram till att I5 2500K är det bästa valet för spelande, är det verkligen säkert?

Moderkort: Är det värt att lägga de extra hundra kronorna på ett Z68 baserat kort? Isf vilket kort bör jag satsa på? Har absolut ingen koll på vilket kort som är bästa köpet just nu för klockning.

ASUS P8Z68-V PRO är detta ett vettigt alternativ?
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=P8Z68-V%20PRO

Minnen: Vill helst ha 8GB på 2 stickor, gärna ett väldigt bra minne för klockning.

Dessa minnen något att ha?
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CMZ8GX3M2A1600C8

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Z68 är lite onödigt om du ändå ska köra på ett diskret grafikkort. Enligt sweclockers test får du ingen prestandaboost jäntemot ett P67.
En I5 presterar väl lika bra som I7 i spel men i andra applikationer drar den ifrån tack vare HT. Men den kostar ju lite mer så...

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Det blir ett 580GTX vill dock kunna ha möjligheten till SLI.

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Z68 har en klar fördel över P67 och det är att man kan köpa en billig liten SSD och ha den som cache till hårddisken och då få en klar prestanda boost vid först och främst laddning av program och spel. P8Z68-V PRO är ett utmärkt val av moderkort och den har stöd för SLI.

Minnena är även de mycket bra men de har höga kylare så var säker på att den processorkylare du väljer inte tar i minnenas kylare.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Tack! Vad kör kylare tror du skulle kunna passa. Kör isf på denna setup.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Cooler Master Hyper 212 Plus är den mest populära kylaren för tillfället då den är lagom stor och kyler mycket bra och det till ett lågt pris.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=RR-B10-212P-GP

Då det är en direktkontakt kylare så kommer du att se att värmerören ligger direkt mot processorn och att det då finns små mellanrum mellan rören och resten av bottenplattan på kylaren och det är en god idé att fylla dessa mellanrum med pytte lite kylpasta och sedan lägger du ett tunt lager pasta på själva processorn så man får optimal kontakt. Har för mig att det följer med en liten pappersbit som man kan använda för att sprida ut den medföljande pastan men annars går det bra med ett plastkort av något slag.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM