OCZ Agility 3 - Vertex 3 - Corsair Sandforce 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

OCZ Agility 3 - Vertex 3 - Corsair Sandforce 3.

Det ända jag inte kan bestämma mig för just nu innan beställning är vilken SSD bör jag ta?
Är presstanda skillnaden så stor på Agility 3 jämt emot de andra? Eller bör jag bli nöjd. Behöver inte ha det bästa, men något av den nya snabbare generationen iaf. Så?

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W - EKWB Custom Loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

På pappret så verkar agility 3 ha påtagligt sämre prestanda än vertex 3 MI, men vi får nog vänta på ett par utförliga recensioner innan vi vet hur mycket det märks i praktiken. Skulle tro att Corsair Force 3 bör vara jämbördig med Vertex 3 MI, men det är ren spekulation från min sida

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

De skrev att Sandforce 3 skulle komma ut nästa vecka till butiker. Kanske lika bra att beställa sig en så man får en tidigt.

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W - EKWB Custom Loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Funderat nu. Datorn används för spel för det mesta. En Agility 3 bör väl funka lika bra som de andra då. Det är mer för större filer man vill ha highend diskarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

http://www.anandtech.com/bench/SSD/66
Vertex 3 ser ju ut och köra över alla andra diskar när det kommer till gaming iaf, i princip i alla tester!

Sys 1:ASUS Z87 Deluxe - 4770K - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII SLI - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb - CM HAF XM - Corsair AX1200i - BenQ XL2410T
Panasonic TX-P50ST50Y - Logitech Z906 - Sennheiser PC360

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Haziza:

Funderat nu. Datorn används för spel för det mesta. En Agility 3 bör väl funka lika bra som de andra då. Det är mer för större filer man vill ha highend diskarna?

Gör det enkelt för mig:

Edit: Om trådskaparen har det moderkort som finns i sign så finns det inga portar för sata 6gbit/s och man kan då inte utnyttja den fart som en vertex 3 MI kan ge...

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004

*tråd låst*

Korspostning är inte tillåtet.