Hemma NAS server, hjälp behövs!

Permalänk

Hemma NAS server, hjälp behövs!

Hallå där! Jag har länge funderat på att införskaffa mig en NAS server ståendes någonstans centralt i huset som skall agera som en aktiv backup för min primära dator. Har nämligen många värdefulla filer som jag absolut inte skulle vilja att dom gick förlorade.

Är inte hemma med NAS servrar, eller servrar över huvud taget. Så har kokat ihop en liten check lista ungefär vad jag skulle behöva:

1. Den ska på något vis vara länkad till min primära dator så allt som finns på primär datorn ska även finnas på NAS servern. Alltså, så fort något ändras på primär datorn skall det automatiskt ändras i NASen.
2. Den ska helst vara raid 1 på primär backupen.
3. Sen vill jag helst ha extra utrymme (mer hårddiskar) för allt annat man vill lagra på den:)

Så skulle gärna behöva lite hjälp med att välja ut rätt och kanske med hur man kopplar in den på ett närverk, vill helst kunna komma åt den över hela huset. Inte så insatt i det där med routrar o switchar, modem osv...

Tack!

Permalänk
Entusiast

Det är inte så komplicerat faktiskt. Synology har ett par NASar med olika antal diskar som är prisvärda och alla stödjer olika nivåer av RAID.
Installationen är inte heller så svår. Ska man inte göra något avancerat är det bara att trycka in diskarna i NASen och låtan den utöva sin magi. Administration sköts genom ett webgränssnitt och i Windows 7 dyker de ofta upp automatiskt under nätverket. Sen är det bara att gå in och ställa in RAID om du vill ha det.
Automatisk backup finns det massa lösningar för. Ofta följer det med program för sånt men annars finns det hur många program som helst. Windows har även inbyggda lösningar.
Själva nätverksbiten är också lätt. Stoppa in en sladd i NASen och i en ledig port på din router.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Okay, antog att det inte nödvändigtvis är extremt krångligt, men... primära datorn är direkt inkopplad till modemet, resten av husets nätverk går vidare med en kabel från modemet till en router, sen vidare ut till uttag i huset. Detta fungerar väl inte? Måste man inte göra så att man sätter en router aswell vid modemet som man kopplar in primär datorn i istället för direkt in i modemet?

Permalänk

Titta runt lite på Synology NASerna du föreslog, och vette tusan.. kollade även runt på andra sidor och hitta denna, är det något att ha? http://www.webhallen.com/hardvara/130638-qnap_ts-419p_nas_all...

Sen en annan fråga jag har angående hårddiskar.. Vad för något ska man satsa på om man vill ha HÅLLBARA hårddiskar som verkligen varar länge?

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, med dessa automatiska backup program, sparade filerna som de ligger på den primära datorn eller gör den om de till nått konstigt som bara backup mjukvaran vet vad det är?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Selulance:

Titta runt lite på Synology NASerna du föreslog, och vette tusan.. kollade även runt på andra sidor och hitta denna, är det något att ha? http://www.webhallen.com/hardvara/130638-qnap_ts-419p_nas_all...

Sen en annan fråga jag har angående hårddiskar.. Vad för något ska man satsa på om man vill ha HÅLLBARA hårddiskar som verkligen varar länge?

Om du har två sladdar från modemet låter det som om modemet har en inbyggd router i den för modem brukar bara ha en port ut. Hittar din huvuddator alla andra datorer i nätverket? Fungerar det så ska det inte vara några problem att slänga in NASen i routern. Annars får du nog flytta routern till mellan modemet och huvuddatorn och sedan använda en switch för andra datorer men jag ska inte säga för mycket för nätverk är inte min starka sida och det är svårt att säga något utan att veta exakt hur nätverket är uppbyggt.

Man får med ett backupprogram med Qnap som är rätt enkelt att använda men det stödjer tyvärr inte backup direkt som du vill utan du kan bara sätta specifika tidpunkter för backup. Jag kör en gång i veckan på helgen. Det finns nackdelar med att köra backup direkt och det är att du inte får några felmarginaler alls. Blir en fil korrupt kommer du skriva en korrupt fil till din NAS. Får dock överlåta programrekomendationer till någon annan som har lite bättre koll.

Jag har faktiskt exakt en sådan stående på skrivbordet. Qnap är lite dyrare än Synology men också lite bättre. Vissa säger att Qnap har lite krångligare användarinterface men inget jag har märkt. Qnap har en väldigt stor användarbas så det finns mycket hjälp att få på internet.

Det är inte helt lätt att säga men generellt håller diskar länge. Finns dyra enterprisediskar som tillverkaren garanterar ska hålla längre men om det stämmer i praktiken är svårt att säga. Diskar brukar generellt vara hållbara men det finns alltid vissa serier som är dåliga. Satsa på några billiga 5400 rpm diskar. Den lägre hastigheten borde betyda mindre påfrestningar och längre hållbarhet. Se dock till att titta på tillverkarnas listor på kompatibla hårddiskar för vissa diskar fungerar dåligt i vissa maskiner och vissa diskar är olämpliga för RAID.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om din dator inte kommer åt varandra så får du koppla din dator på routern också och även nasen.
Jag skulle inte föredra direktspegling. En korrupt eller raderad fil försvinner på båda samtidigt bättre att ha möjlighet till återställning. Om det är din dator som främst ska skriva och läsa till nasen kan du koppla en gigabitswitch mellan dig och nasen och routern eller om du har möjlighet kör resten av datorerna där med. Minst tredubbla hastigheten om datorn också har gigabitnätverkskort. Med lite tur har din router redan gigabitnätverk och då behöver du inte köpa en.

Permalänk

Min dator som som sagt är inkopplad in direkt i modemet kan inte komma åt resten av nätverket, och tvärtom. Det verkar vara som ni säger att det inte går, och man måste införskaffa sig en router där emellan. Har märkt att varje port i modemet får ett nytt ip, och startar man om min dator så får den ett nytt igen.. men men. Budget är inget problem, och den där QNAP NASen jag länkade tidigare verkar mycket intressant för mig, samt ett par hårddiskar, kanske några bra WD 5400rpm'are.. Sen 2st i raid 1 som ska vara backup för mina filer, sen 2st till för blandad lagring.

Kollade runt lite efter nån lämplig hårddisk.. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=208526 verkar väl omtyckt och lagom storlek. Om man köper 4 st till NASen, är RAID 5 ett bra alternativ?

Tänkte även köpa en router/switch.. vilken av dessa ska man välja? :S

Permalänk
Entusiast

Det där med att IP ändras löser man lätt med en router då du kan ställa in fasta IP.
Instämmer med föregående om gigatibswitch. De kostar ett par hundra kronor och är lätt värt det. Då ska det bara vara att koppla in modem, dator, NAS och router till switchen. Om nu inte båda routern och modemet vill dela ut IP-adresser för då kan det bli lite trassel men det är lösbart.

Ska du ha 4 diskar så är RAID 5 ett alternativ. Jag kör själv en femma med fyra stycken 2 TB diskar. Jag provade lite vad som hände om man drog ut en disk när den var ny. Det blev lite långsammare men inte så att jag märkte det för annat än filöverföringar. Det gick rätt fort att återställa också. Huruvida RAID5 är bättre än två stycken RAID1 är väl lite smaksak. Eller du kanske tänkte en RAID1 och en JBOD? Jag valde en femma för att det var smidigast. Man får skydd för en död disk och man får en stor volym att hålla koll på istället för flera små. Men som sagt. det är en smaksak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag köpte Asus RT-N56U router, haft den i snart en vecka och funkar kanon. http://www.inet.se/artikel/5401691/asus-rt-n56u-gigabit-dualb...

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det där med att IP ändras löser man lätt med en router då du kan ställa in fasta IP.
Instämmer med föregående om gigatibswitch. De kostar ett par hundra kronor och är lätt värt det. Då ska det bara vara att koppla in modem, dator, NAS och router till switchen. Om nu inte båda routern och modemet vill dela ut IP-adresser för då kan det bli lite trassel men det är lösbart.

Ska du ha 4 diskar så är RAID 5 ett alternativ. Jag kör själv en femma med fyra stycken 2 TB diskar. Jag provade lite vad som hände om man drog ut en disk när den var ny. Det blev lite långsammare men inte så att jag märkte det för annat än filöverföringar. Det gick rätt fort att återställa också. Huruvida RAID5 är bättre än två stycken RAID1 är väl lite smaksak. Eller du kanske tänkte en RAID1 och en JBOD? Jag valde en femma för att det var smidigast. Man får skydd för en död disk och man får en stor volym att hålla koll på istället för flera små. Men som sagt. det är en smaksak.

Okej, så en gigabit switch ska fungera lika bra som en router alltså, direkt eftert modemet?

Permalänk
Medlem

Nej, flytta din befintliga router dit och sätt en switch där du har router idag(om jag förstår din layout rätt och om det är okej att flytta routern för övriga användare)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Selulance:

Okej, så en gigabit switch ska fungera lika bra som en router alltså, direkt eftert modemet?

Nej en switch och en router är olika saker. Vad har du för modem?

Idealet vore nog att koppla routern direkt till modemet och sedan koppla in switchen och alla datorer i routern förutom NASen och huvuddatorn. De två kopplas till switchen. På så sätt har du gigabitnät mellan datorn och NASen och allt ligger i samma när och kan hitta varandra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En lite fråga, trodde jag hade lite bra koll men tänkte bara dubbel kolla.
Är det inte bättre att skaffa en router med gigabit anslutningar, en sån som Marackan föreslog och bara skrota switchen? (om inte hans nuvarande router redan har gigabit anslutningar)
Jag trodde att en router bara var en mer avancerad switch.
Så här är det väll bäst att sätta upp ett nätverk:
[internet]-[modem]-[router]-[datorer skrvare nas mm]

Det finns väll router med inbyggda modem också?

Funderar också på att skaffa en NAS, har fått denna som förslag http://www.dustinhome.se/pd_5010115151.aspx
hur står sig den till de ni kollar på? (Har primärt tänkt att bara använda den som backup)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zorro83:

En lite fråga, trodde jag hade lite bra koll men tänkte bara dubbel kolla.
Är det inte bättre att skaffa en router med gigabit anslutningar, en sån som Marackan föreslog och bara skrota switchen? (om inte hans nuvarande router redan har gigabit anslutningar)
Jag trodde att en router bara var en mer avancerad switch.
Så här är det väll bäst att sätta upp ett nätverk:
[internet]-[modem]-[router]-[datorer skrvare nas mm]

Det finns väll router med inbyggda modem också?

Funderar också på att skaffa en NAS, har fått denna som förslag http://www.dustinhome.se/pd_5010115151.aspx
hur står sig den till de ni kollar på? (Har primärt tänkt att bara använda den som backup)

Ja det är det absolut enklaste men det är inte alltid möjligt. Jag har till exempel en switch mellan routern och min dator för att slippa dra två sladdar genom en vägg. Routern står nämligen i ett annat rum än min dator och NASen. Dessutom hade den förra routern bara 100 Mbit så då var en switch ett väldigt enkelt val. Det är för övrigt mycket billigare att köpa en gigabitswitch än en gigabitrouter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24