Smidigaste sättet att föra över ~1000 DVD skivor till HD?

Permalänk
Medlem

Smidigaste sättet att föra över ~1000 DVD skivor till HD?

Tjena,

Sedan ett par år har jag fört över brända DVD-skivor till HD. Nyligen hittade jag ett par boxade kartonger med skivor i gareroben som lagrat sig i ett par år. Jag trodde jag började bli klar, men står nu åter med 1000 stycken DVD skivor som skall föras över till HD.

Tidigare körde jag med en tower med tre stycken DVD-enheter, där enheterna var kopplade till en PCI-IDE kontroller (två på en kanal och en på den andra kanalen) och en 320GB lagrings HD och en OS HD var kopplat till moderkortet på varsin IDE-port.

Det var smidigt att föra över tre DVD samtidigt, men det gick långsamt.

Revision två vill jag köra med sex stycken DVD-enheter och som förrut, en OS disk och en dump-disk som töms till filservern när den är fylld.

Hur ska man koppla DVD-spelarna så man överför i max hastighet, ska man ha tre separata kontrollerkort på PCI-slottarna och koppla DVD-enheterna på varsin kanal på korten, eller är den ensamma IDE-HD'n flaskhalsen i systemet?

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Alla PCI-platser, och antagligen även moderkortets inbyggda IDE-kontakter, delar på en bandbredd av 133 MB/s. Så jag antar att det är anledningen till att din nuvarande lösning är långsam.
Du har ingen modernare dator med SATA-portar, och PCIe för eventuella extra kontrollerkort?
Alternativt kopiera direkt från DVD till filserver, utan att mellanlagra på hårddisken, så vinner du hastighet då inte hårddisken tar hälften av den delade bandbredden.

Vilka hastigheter får du till filservern? För 6 stycken DVD-läsare i 22x ger över 1 Gb/s i hastighet...

Och med så många skivor så hade jag i alla fall funderat på att köpa eller bygga en robot som växlar skivor. För att mata så många skivor manuellt måste vara riktigt träligt.

Permalänk
Medlem

På filservern har jag PCIe-slott, ja skulle kunna skaffa ett 4-portars SATA-kort till PCIe, och sen köpa SATA-konverters till mina fyra DVD-enheter som är IDE, lär ju inte kosta mycket från tex Dealextreme.

Det var en bra ide.

>Och med så många skivor så hade jag i alla fall funderat på att köpa eller bygga en robot som växlar skivor.
>För att mata så många skivor manuellt måste vara riktigt träligt.

Har jag klarat 1000 redan så klarar jag nog 1000 till

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Du borde ändra titeln från HD till hårddisk, då man kan tro att du försöker omvandla DVDer till HD kvalité

Permalänk
Medlem

Att köra 6 st dvd läsare till samma hårddisk samtidigt kommer inte att gå speciellt fort.
Det kommer inte vara IDE interfacet som kommer begränsa hastigheten utan att allt körs till en enkel hårddisk.
Vill du ha det snabbare får du nog faktiskt köra med en SSD eller flera hårddiskar.
Personligen (med samma hårdvara som du tänkt)skulle jag köra 3 dvd:er till filservern direkt och 3 till lagringshårddisken.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du borde ändra titeln från HD till hårddisk, då man kan tro att du försöker omvandla DVDer till HD kvalité

För att ingen är så dum som tror att det är till HD han ska omvandla, men visst HDD ska det vara som förkortning till hårddisk.

OnT: Jag tror att både bandbredden till din IDE hårddisk flaskar. Du kan ju konvertera i lägre hastighet eller köa imageskapandet så kanske det går bättre. Köra först 3 skivor och sedan börjar den automatiskt med nästa 3 dvder medans du för över de redan konverterade till filservern och byter till nya dvder. Då har du ingen paustid när du ska namnge de nya imagefilerna och hdd fylls aldrig.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt