Permalänk
Medlem

För hård löd på moderkort!

Jag har ett moderkort så har ett par år av mycket på nacken. En dag fungerade det inte då 4 kondensatorer spruckit. Det jag direkt gjorde var att köpa 4 kondensatorer på ELFA och en lödstation. Problemet är att jag inte kan få bort de gamla kondensatorerna som sitter fast på moderkortet redan. Det verkar vara någon superlöd eller något på redan. Jag har testat upp till 450 grader (max på lödstationen) utan framgång.

Vad sak jag göra? Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Har du förtännat spetsen?
Har du rengjort spetsen?
Har du fluss?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ibland limmas kondingarna fast, om så är fallet blir det svårare att få loss dem. Du bör ju se om tennet smälter över huvud taget, annars kanske det är något knas med lödkolven.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Antagligen sitter kondingarna i nått jordplan, i kombination med blyfritt lod, så du kommer behöva värma ett tag. Ta hjälp av extra tenn på toppen av lödspetsen för lite extra värmeöverförning och försök värma båda benen samtidigt. Lirka försiktigt på kondensatorn, du märker när det börjar ge med sig. OBS. Tryck inte hårdare med spetsen mot kretskortet utan ha tålamod, så slipper kortet gå sönder/lödvian släppa.

Permalänk
Medlem

ligger det processor i närheten eller inte är ett totalt värdelöst moderkort så finns det stor risk att du först får lägga det på värmning,
det ligger kopparplattor/aluminium under för att sprida värme aka jordplan.

så värm upp en bit runt det du ska löda, absolut inte för varmt bara, men upp till en hundra grader torde fungera.
vi har plattor på jobbet för detta, (testa att dumpa in kortet i ugnen på en 90 grader ett tag, fungerar det inte och du behöver över hundra, låt kortet ligga minst en timme i ugnen innan, (fukt i kretsar som värms snabbt= boom)

vi har även, bästa liknelsen är väl en hårtork med kontrollerad temperatur på, för att värma upp större ytor där man inte kan värma på förhårt på enbart en plats. värmer du upp enbart den plasten kommer du bara smälta pcbn, och kopparbanorna kring förstöras.
eventuellt kan du ha lack på kortet, ta en kniv och skrapa på lödningen, men den borde ha smält vid det här laget iaf.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hur gammalt pratar vi om? Är det lönt att laga det?

Permalänk
Medlem

Blyfritt lod är problemet, tillför lod och ha en bra kolv med hög värme så ska det gå!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har värmt upp spetsen som var helt ny när jag använde den första gången så det är inge skit på den.

Jag kan testa det där med ugnen. Fungerar det att använda en värmepistol istället tror ni?

Får testa att ha vanlig lod på för att ta få mer värme.

Har redan testat att skrapa bort någon lack men utan några resultat.

Det är ett ca 4 år (tror jag) gammal ASUS-moderkort med am2 socket, som jag har allt jag behöver till, känns onödigt att köpa nytt för att ha som surf-dator om jag kan fixa det billigt.

Får testa allt ni rekommenderat imorn, Tack för hjälpen!

Permalänk
Entusiast

Asus använder en teknik i sina moderkort som kallas "CoolStack".
Det är ett extra tjock lager av koppar i jordplanet som har extra bra kylande egenskaper (Sprider ut värmen effektivt)
Detta gör att dessa moderkort är extra svåra att löda/reparera.

Mitt knep:
En lite kraftigare lödkolv.
Värm ena benet och vicka sedan på kondesnator en aning när lodet väl har smält.
Gör samma sak på det andra benet.

Ett av benen på konsensatorn (oftast minus-sidan) sitter lödd direkt i den kylande jordplanet och tar extra mycket tid att värma upp. Ibland flera minuter.

Repetera proceduren fram och tillbaka tills kondensatorn trillar av.

Bli inte överraskad att moderkortet kan bli varmt i helhet av den här proceduren. Det är "CoolStack"-lagret som gör sitt jobb.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sqwarbo:

Har värmt upp spetsen som var helt ny när jag använde den första gången så det är inge skit på den.

Jag kan testa det där med ugnen. Fungerar det att använda en värmepistol istället tror ni?

Får testa att ha vanlig lod på för att ta få mer värme.

Har redan testat att skrapa bort någon lack men utan några resultat.

Det är ett ca 4 år (tror jag) gammal ASUS-moderkort med am2 socket, som jag har allt jag behöver till, känns onödigt att köpa nytt för att ha som surf-dator om jag kan fixa det billigt.

Får testa allt ni rekommenderat imorn, Tack för hjälpen!

hade tagit det försiktigt med värmepistolen, men visst kan det fungera,
jag skulle lagt kortet i 50 gradig ugn, och sen gjort som ovan, värmt och långsamt försökt jucka av kondningarna. fördelen är att du inte behöver värma så länge, snabbare fixat helt enkelt, och säkert. slipper du värma sönder på en punkt. och ja, ha på lite tenn på spetsen, 250 grader räcker gott för lödningen, hellre långsamt och bra än att brassa på.

var försiktig vid ditmontering så att du inte peakar temperaturen på kondningarna över c.a 250 mer än några få sekunder, annars jäser de igen, datablad med temperaturer torde finnas på elfa.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Okej
Inte för kallt och inte för varmt med andra ord...

Permalänk
Medlem

Ett litet trick jag brukar köra med är att lägga på lite nytt tenn på lödpunkterna, som om du skulle löda fast dom igen. Helst den gamla sorten med bly då det har lite lägre smältpunkt.

Sen värmer man på som vanligt så brukar det lossa mycke enklare.

Permalänk
Medlem

En tennsug underlättar också när man väl lyckas smälta lodet.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

En tennsug underlättar också när man väl lyckas smälta lodet.

Fläta istället för sug är vad jag föredrar blir bäst för mig i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb