Ny systemdisk till datro/server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Ny systemdisk till datro/server

Gokväll på er:)

Letar ny systemdisk till en dator jag fick av en polare tidigare, den kommer jag ha som stationär dator med en del spel på och även ladda ner till.

Är lite inne på en samsung Fx disk då såklart eller ska man ta sig en WD som systemdisk (Har funkar ypperligt som lagringsdisk de senaste 4 åren, olika modeller)

Saken är den att jag skulle behöva en ny tystare då den jag har nu (i min soon to become server mao pissdator) börjar bli halvsliten

Nån egentlig budget har jag inte men ca 500Gb till systemdisk, antingen Samsung F serie eller WD.

Vad tycker ni skulle passa mig som laddar ner till disken via utorrent, spelar en del spel och ser film??
Lär bli lite "tyngre" grejer om jag kör Windows 7 sysprep osv.

(Yes jag har letat, inte hittat nåt riktigt konkret antar jag)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2002

Vet inte om det är så mycket att fundera på, beror nog mest på vilket märke man föredrar eller prisskillnaden.

Antar att som systemdisk så är väl alla moderna 7200 rpm likvärdiga (?). Är nog bara i tester man ser minimala skillnader.
Se bara till att få senaste modellen. Färre antal plattor (aka större) bör innebära mindre vibrationer, lägre ljudnivå, bättre överföringshastighet och åtkomst (i systempartitionen som ligger först).
Hur som helst så ska du nog satsa på att hänga upp disken om du vill minska oljudet. Oavsett märke.

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003

Kanske en ssd + en lagringsdisk om pengarna finns?

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Kotan:

Vet inte om det är så mycket att fundera på, beror nog mest på vilket märke man föredrar eller prisskillnaden.

Antar att som systemdisk så är väl alla moderna 7200 rpm likvärdiga (?). Är nog bara i tester man ser minimala skillnader.
Se bara till att få senaste modellen. Färre antal plattor (aka större) bör innebära mindre vibrationer, lägre ljudnivå, bättre överföringshastighet och åtkomst (i systempartitionen som ligger först).
Hur som helst så ska du nog satsa på att hänga upp disken om du vill minska oljudet. Oavsett märke.

Skrivet av RoleX:

Kanske en ssd + en lagringsdisk om pengarna finns?

Tack för svar! Var lite som jag trodde då:)

Serverdisken kanske ja hänger upp på nåt sätt senare om den stör för mkt.
Visst finns det pengar på sätt och vis men en ssd är inte aktuellt just nu.

Skriver från en x10 mini pro så ja får återtkomma senare.