vad tycker ni om systembolaget.?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast allt det där har inte ett piss med monopolet att göra. Det regleras i alkohollagen och gäller även för privatägda företag. Du får inte sälja två för en på högst privata krogar heller. Eller ja, reapriser finns faktiskt. De drar ner priser på en del varor ibland men man får inte sänka priserna allför mycket eftersom man enligt lag måste göra en viss vinst.

Källa på påståendet att personer som säljer en alkoholdryck måste göra en viss vinst på just exakt denna vara och inte på annat sätt får tjäna pengar, såsom ta i igen det på annan alkohol.
Alkohollagen finns här och vid min genomskumning såg jag ingen sådan paragraf: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941738.HTM
Att systembolaget inte för göra sådant beror på fascistisk styrning uppifrån, där beslutsfattare vill försöka styra våra alkoholkonsumtion.

Skrivet av Zotamedu:

Generellt verkar det som om folk beskyller systembolaget för saker som inte har med systembolaget att göra.

Du menar precis som folk beskyller arbetsförmedlingen, försäkringskassan, sjukvården etc på saker som personalen där inte alls kan påverka?
Personalen på systembolaget har inte ett skit att säga till om, de utför sina sysslor så bra som de kan.
Men det syns klart och tydligt att systembolaget inte är som vilken butikskedja som helst, utan att de är någon statlig dritt som gör som staten vill.
Det är alltså detta jag är emot, såklart att det inte är något som enbart personalen kan ändra, precis som för de andra statliga verksamheterna som jag nämnde ovanför.

Jag vill att systembolaget ska bredda sitt utbud till att även ta med mat, t.ex. ost som jag nämnde, men även kex och varför inte färdiga såser etc med alkohol i? T.ex. porterstek, med lite mer alkohol i än originalet. Annars whiskysås, whiskychoklad etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har arbetat där ett tag och kan säga att det är så mycket idioti och slöseri med resurser "bakom kulisserna" att bara det borde få oss att avskaffa skiten. Jag själv dricker knappt alkohol men jag kan inte se något positivt med Systembolaget.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Positivt
+ Bra koll på åldrar

negativt
-Dyrt
-Dåligt utbud
-Dålig hemsida
-Monopol
-1L flaskor

Kan ju inte påstå jag dricker mer då priserna här är mkt billigare och lättare att få tag
/man 19

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Det ska inte vara statens uppgift att förser befolkningen med berusningsmedel, det får befolkningen göra bäst de vill på egen hand.

Och hur tror du själv att det kommer gå om berusningsmedel finns mer lätt tillgängligt? Kommer det bli trevligare att åka tunnelbana en fredag kväll om de säljer kokain på Pressbyrån? Bestäm mysfaktorn i en alko-farbror som langar kakan i trapphuset. Systemet är de bildades sista försvar från djuren.

Skrivet av Kazen:

Negativt, helt klart. Staten ska inte ha monopol, vi lever väl fan inte i Sovjet...!
Fri marknad ska det vara.

Statligt monopol är typ alltid bättre för kunden. Utom vid produktions utveckling. Se bara vad den fria marknaden gjort för järnvägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Statligt monopol är typ alltid bättre för kunden. Utom vid produktions utveckling. Se bara vad den fria marknaden gjort för järnvägen!

På vilket sett är noll konkurrens bra för kunden? Måste de bry sig om kunden då? Måste de hålla låga priser? Måste de utveckla nya bättre varor? Nej, då de är det enda alternativet så kan de fullkomligen skita i kunden.

Vad är det med järnvägen? SJ är statligt bolag...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Måste de bry sig om kunden då?

Ja varför skulle de inte? Det finns fortfarande konkurrens från internet och utlandet.

Skrivet av Kazen:

Måste de hålla låga priser?

Nej kanske inte, men gör privata bolag det?
Att påstå att det finns konkurrens mellan privata aktörer är rent jävla skitsnack! Det finns bara mer eller midre girighet.
Hur gick det efter privatiseringen av Apoteket? Blev det den där konkurrensen? Eller elmarknaden kanske?
Ser du nån konkurrens mellan elbolagen idag? Det är bara skitsnack!
Jag förespråkar inte kommunism men om det är statligt behöver inte jag betala till nån fet chef, aktieägare och vinster. Då betalar jag för varan och omkostnader.

Skrivet av Kazen:

Måste de utveckla nya bättre varor? Nej, då de är det enda alternativet så kan de fullkomligen skita i kunden.

Tycker du att monopolet på Systemet idag gör att de inte tar in nya varor? Att det finns ett smalt utbud på Systemet?
Tycker du det är lättare att åka till exempelvis Danmark eller Tyskland och där hitta ett bredare utbud i supermarketaffären?
Tänk! Är det privatägt köps bara det in som det finns försäljningsunderlag på. Alltså kommer minst 50% av utbudet från Systemet försvinna direkt eftersom det säljer för lite, tar upp plats i butiken och kanske blir dåligt av ålder och måste kasseras.
Igen kolla de privatägda Apoteken, mycket mindre utbud. Hmmm undras varför. Är det billigare? Nej inte det heller.

Skrivet av Kazen:

Vad är det med järnvägen? SJ är statligt bolag...

SJ är statligt ja, men alla andra aktörerna som är inne och rör runt och ställer till det.
History is repating itself.
Kolla hur privatiseringen av tågtrafiken fungerade i Nya zeeland, eller i Storbrittanien.
Eller kanske hur Enron och elmarknaden fungerade i Californien.
Hur elmarknaden i Sydafrika fungerar.
Hur man privatiserade vatten (även regnvatten) i Bolivia.
Ja du har nog rätt privatiseringen är bra. *baahhhaaahaahaa!!!!*
Läs på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Ja varför skulle de inte? Det finns fortfarande konkurrens från internet och utlandet.

Och det vet alla hur man gör? Dessutom tar tullen det många gånger "köpt för försäljning" och man måste överklaga för att få tag på det. Hålla på bevisa att det är för privat användning.

Skrivet av Agonotheta:

Nej kanske inte, men gör privata bolag det?
Att påstå att det finns konkurrens mellan privata aktörer är rent jävla skitsnack! Det finns bara mer eller midre girighet.
Hur gick det efter privatiseringen av Apoteket? Blev det den där konkurrensen? Eller elmarknaden kanske?
Ser du nån konkurrens mellan elbolagen idag? Det är bara skitsnack!
Jag förespråkar inte kommunism men om det är statligt behöver inte jag betala till nån fet chef, aktieägare och vinster. Då betalar jag för varan och omkostnader.

Klart de pressar priserna om det finns konkurrens, snackar du om någon konspirations kartell bildningar inom alla affärsområden så att de alla håller ett högt pris som överenskommet?

Angående apoteket, så var det läkemedelsbolagen som höjde priserna då var apoteken tvungna att göra detsamma, men det enda vänstern ser är att apoteken gjorde de så fort det blev avreglerat.

Har du sett vad vattenfall/fortum tar ut om du inte byter elbolag eller avtal? Typ dubbla av vad det annars kostar, för att just de kan, då det är standardavtalet som man får då man flyttar, ny bostad byggs. Om det inte skulle finnas andra aktörer skulle de kunna ta just de priset från alla...

Skrivet av Agonotheta:

Tycker du att monopolet på Systemet idag gör att de inte tar in nya varor? Att det finns ett smalt utbud på Systemet?
Tycker du det är lättare att åka till exempelvis Danmark eller Tyskland och där hitta ett bredare utbud i supermarketaffären?
Tänk! Är det privatägt köps bara det in som det finns försäljningsunderlag på. Alltså kommer minst 50% av utbudet från Systemet försvinna direkt eftersom det säljer för lite, tar upp plats i butiken och kanske blir dåligt av ålder och måste kasseras.
Igen kolla de privatägda Apoteken, mycket mindre utbud. Hmmm undras varför. Är det billigare? Nej inte det heller.

Jag pratade generellt om monopol, inte om just Systembolaget.

Det kommer alltid finnas privata butiker i Sverige som tar in det speciella vin sorter, öl etc. Som inte säljs mycket av. Finns det efterfrågan så tar dem in det. Sen som du sa innan, finns internet.

Jag tycker det är lättare att gå in på ICA klockan 20:00 då man ska handla och då även köpa lite vin och starköl.

Jag har då inte sett att apotekets utbud blivit mindre? Det jag sett är att det nu finns många fler apotek, med lika stort utbud och längre öppettider.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Gillar systembolaget, både av kvalitetsskäl och moraliska/politiska. Alkohol är skadligt och farligt och att jag då får lite sämre tillgänglighet och får betala mer är en högst rimlig avvägning tycker jag.

Eftersom jag bott i Danmark har jag ju dessutom något att jämföra med och om man nu bortser från två faktorer, tillgänglighet och pris där Danmark är "bättre" så är min upplevelse att systembolaget är rejält mycket bättre på kvalité, sortiment, prisvärdhet och kunnande.

Men kan enkelt sammanfatta det som att i Danmark är det lätt att köpa billig sprit som smakar skit, men så fort du är ute efter kvalité blir det genast mycket mer komplicerat.

Men det är klart, om det enda man vill se är mataffärer som säljer Pripps 7,2, Blue Nun och Jeltsin vodka i tetrapak så är det en bra idé att slopa försäljningsmonopolet.

Permalänk
Avstängd

Principiellt vill jag att monopolet ska bort då jag är för en fri marknad. Men realistiskt tror jag inte det är möjligt. Svenskar har så jävla dålig alkoholkultur och skulle supa sönder hela landet om spriten blev fri (vilket var anledningen att man skaffade monopolet från början). Som samhället ser ut nu kommer monopolet aldrig försvinna, och det sätter jag min högra kula på.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag tycker att det fungerar utmärkt: man har ett helt okej utbud var man än befinner sig.

Mitt närmaste systembolag har dock bara "standardutbudet", dvs. personer som bara vill köpa billig fulöl att supa ner sig kan göra det, men jag som gärna vill ha någon lite finare trappist måste åka iväg lite längre för att få tag på det, vilket är lite småtråkigt.

Jag har svårt att se att ett avskaffande av monopolet skulle ge så mycket. Personligen så får jag inte ut någonting av att kunna stoppa en flaska Jäger i ica-kundvagnen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Nej, jag tycker inte om systembolaget. Det måste gå att ordna en smidigare lösning. Jag handlar själv på systemet och är jag på resande fot handlar jag naturligtvis utomlands. Att gå från monopol till avreglerad marknad i ett slag känns dock lite riskabelt. I vissa större matvaruaffärer finns det apotek så varför inte inrätta något liknande när det gäller alkoholhaltiga drycker? Då får man:
A. Kontroll på vilka som köper beträffande ålder mm.
B. Alkoholhaltiga drycker säljs inte direkt i butik.

Ja, jag vet om att det finns de som kommer att dricka mera om dessa varor kommer att bli lättare att få tag på men jag vet också att det finns de som inte kommer att göra det. För i första rummet kommer problemets kärna: Lär folk att umgås med alkohol som folk. Man måste inte dricka sig stupfull för att ha roligt. Visst, hjärnan är som den är, den har sitt "belöning system" och kan vänja sig vid saker men all handlar om att sätta sina gränser och att hålla sig till dem. Jag känner mina. Och förresten, de som vill få tag i sprit kommer att få det var den än säljs och hur unga de än är.

Tack för ordet.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en svår fråga. Klart att förmynderiet svider, men sanningen är kanske att det trots allt är värt det. Särskilt när man ser hur barn och ungdomar blir drabbade av sina föräldrars alkoholism - kan vi hindra fler från att trilla dit så är mycket vunnet. Å ena sidan har jag svårt att se hur en exklusiv whiskybutik eller gårdsförsäljning av öl hos lokala mikrobryggerier kan göra så stor skada, men å andra sidan ser jag även stora hyllor framför mig där tre sorters billig öl säljs i stora volymer och det är knappast vad vi behöver i det här landet.

Monopol är för det mesta av ondo, utom när de är bra. Elmarknaden var bättre för kunderna innan den avreglerades, medan järnvägarna har funkat uselt under många år av statligt monopol. Systembolaget är en rätt okej butikskedja, med bra utbud och vettig service. Höga priser och dåliga öppettider är medvetna politiska beslut, inget man kan lasta Systemet för.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Klart de pressar priserna om det finns konkurrens, snackar du om någon konspirations kartell bildningar inom alla affärsområden så att de alla håller ett högt pris som överenskommet?

På många håll ja.
Asfaltskartellen på 90 talet och dagens elpriser är klockrena exempel.
Jag vill tro att det finns fler.

Skrivet av Kazen:

Har du sett vad vattenfall/fortum tar ut om du inte byter elbolag eller avtal? Typ dubbla av vad det annars kostar, för att just de kan, då det är standardavtalet som man får då man flyttar, ny bostad byggs. Om det inte skulle finnas andra aktörer skulle de kunna ta just de priset från alla...

Men om du driver ett företag som SKA ha ett resultat på 0 (eller lite vinst) varför skulle det bli dyrare än ett företag som ska gå med +?
Dessutom så anser jag det är sjukt fel att en marknad kan bestämma helt fritt sin prissättning som de kan på elmarknaden.
För efterfrågan finns alltid, men de kan också styra sin tillgång själv, det i sin tur gör att de har helt fri prissättning. På en livsnödvändig tjänst. Hur sjukt är inte det?
December 2009 stack elpriserna iväg, om jag inte minns fel så var toppnoteringen 12 kr/kwh (normalt är under 1 kr). Och varför blev det så?
Jo VDn för Vattenfall sa:
"Ehhh... Just de.. Det är vinter nu..... Och vi glömde starta kärnkraftverken..... Ehhh... Så prisen blev lite högre..... Ojsan....."
Är det bara jag som tycker det där är lite för uppenbart?

Jag anser inte att livsnödvändiga funktioner ska vara privatägda eftersom man inte ska göra vinst på människors överlevnad.
El, vatten, sjukvård och mediciner ska enligt ming vara statligt.
För alternativet är att man dödar småföretagen genom att tvinga folk till att lägga en större del av sin inkomst på livsnödvändigt än på "nöje".

Skrivet av Kazen:

Det kommer alltid finnas privata butiker i Sverige som tar in det speciella vin sorter, öl etc. Som inte säljs mycket av. Finns det efterfrågan så tar dem in det. Sen som du sa innan, finns internet.

Jag förstår hur efterfrågan och tillgång fungerar. Men om det inte finns nån tillgång från början, hur ska det skapas en efterfrågan?
Det är inte ofta jag handlar alkohol överhuvudtaget men de gånger jag gör det köper jag alltid en ny sort av något. En ny sorts öl, ett annat vin eller liknande utöver det jag ska köpa för att prova.
Och om det då bara finns Tuborg och Pripps i affären hur ska jag veta att London Pride är en god öl?
Ja visst jag kan beställa, men då kanske jag måste beställa ett flak minst, hur lockande är det?

Skrivet av Kazen:

Jag har då inte sett att apotekets utbud blivit mindre? Det jag sett är att det nu finns många fler apotek, med lika stort utbud och längre öppettider.

Vilka mediciner köper du? Förstår om detta är lite för privat fråga, men hur många recept har du som du plockar ut på en månad?
Eller du tänker på att Apoteket fortfarande har Alvedon?
Som jag skrev innan, det som inte finns nått stort behov av plockas bort.
En arbetskollega som har sju recept att plocka ut, kunde få ett av dem, men då en annan tablett än receptet sa. Resterande kunde de beställa hem med några dagars leverans.
När han gick till ett "vanligt apotek" fick han ut alla direkt eftersom de har större utbud och inte bara fokuserar på vad som säljer och vad man kan tjäna pengar på.

Permalänk
Skrivet av Jagab:

Ja, jag vet om att det finns de som kommer att dricka mera om dessa varor kommer att bli lättare att få tag på men jag vet också att det finns de som inte kommer att göra det. För i första rummet kommer problemets kärna: Lär folk att umgås med alkohol som folk. Man måste inte dricka sig stupfull för att ha roligt. Visst, hjärnan är som den är, den har sitt "belöning system" och kan vänja sig vid saker men all handlar om att sätta sina gränser och att hålla sig till dem. Jag känner mina. Och förresten, de som vill få tag i sprit kommer att få det var den än säljs och hur unga de än är.

Människor är inte kapabla att dricka måttligt, och det är naivt att tro att vi skulle kunna ändra på det utan vidare. Droger fungerar inte på det sättet du beskriver: det räcker inte med att bara sätta egna gränser och tro att det löser alla problem. Vad som fungerar för dig är inte relevant (så länge du inte förespråkar speciallagstiftning för sådana som kan hålla sina gränser, som om det skulle gå att mäta) för stora delar av resten av befolkningen, som uppenbarligen inte är särskilt bra på att inte slå sönder allt i sin väg när de dricker alkohol.

Att dricka mindre per gång men oftare är lika skadligt som att dricka mycket någon gång ibland. Ofta har människor en helt snedvriden syn på det där. Det viktigaste för folkhälsan är att den totala alkoholmängden som dricks är så liten som möjligt, vart den kommer ifrån eller vilka det är som dricker den är inte särskilt relevant.

Däremot har du rätt i att det är tämligen enkelt att få tag på alkohol utanför systembolaget. Men minderåriga kommer att göra det oberoende av ett monopol eller inte (åldersgränsen kommer knappast att försvinna, men det är en annan diskussion), och jag har svårt att se att särskilt många vuxna människor köper alkohol av langare. Rimligtvis köps det allra mesta från systembolaget, samt en (någorlunda noterbar?) del från utlandet. Starksprit på Ica hade utan vidare ökat försäljningen.

Förövrigt har man ett belöningssystem...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Random-person:

Människor är inte kapabla att dricka måttligt, och det är naivt att tro att vi skulle kunna ändra på det utan vidare. Droger fungerar inte på det sättet du beskriver: det räcker inte med att bara sätta egna gränser och tro att det löser alla problem.

Att dricka mindre per gång men oftare är lika skadligt som att dricka mycket någon gång ibland. Ofta har människor en helt snedvriden syn på det där. Det viktigaste för folkhälsan är att den totala alkoholmängden som dricks är så liten som möjligt, vart den kommer ifrån eller vilka det är som dricker den är inte särskilt relevant.

Däremot har du rätt i att det är tämligen enkelt att få tag på alkohol utanför systembolaget. Men minderåriga kommer att göra det oberoende av ett monopol eller inte (åldersgränsen kommer knappast att försvinna, men det är en annan diskussion), och jag har svårt att se att särskilt många vuxna människor köper alkohol av langare. Rimligtvis köps det allra mesta från systembolaget, samt en (någorlunda noterbar?) del från utlandet. Starksprit på Ica hade utan vidare ökat försäljningen.

Förövrigt har man ett belöningssystem...

Människan kan dricka måttligt men vi i norden verkar ha svårt för det. Speciellt här i Sverige har vi en dryckeskultur som går ut på att man ska vara aspackad på helgen. I sydeuropa har de en bättre syn på alkohol med lite vin till maten. Den kulturen har nu spridit sig till Sverige vilket betyder att folk dricker vin till maten i veckan och super skallen av sig på helgen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket emot systemet som butik. Det är väl öppetiderna som är lite mesiga om något men vissa butiker har riktigt bra sortiment medans andra har kasst.

Är dock emot monopol i alla dessa former. Det finns ingen bra anledning till att enbart systembolaget skulle få sälja alkohol. Att köpa skitöl och billigt vin på ica skulle vara bra mycket bekvämare och det öppnar upp för specialiserade butiker. Inte minst så öppnar det upp för gårdsförsäljning och våran kultur här i sverige att tillverka egen alkohol.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Människan kan dricka måttligt men vi i norden verkar ha svårt för det. Speciellt här i Sverige har vi en dryckeskultur som går ut på att man ska vara aspackad på helgen. I sydeuropa har de en bättre syn på alkohol med lite vin till maten. Den kulturen har nu spridit sig till Sverige vilket betyder att folk dricker vin till maten i veckan och super skallen av sig på helgen.

Tack för att jag inte ens behöver dra upp en halmgubbe...

Alkoholkulturen i Sverige är inte så mycket värre (eller ens värre) än i de flesta andra länder. Ett exempel som många gillar att dra upp är Frankrike - där man tror att de är så bra på att bara ta lite vin till maten. Ändå är antalet alkoholrelaterade dödsfall i Frankrike ungefär lika höga (t.om. lite högre) som i Sverige (länk, 8% fler dödsfall per capita i Frankrike).

Det är den totala mängden alkohol som är relevant, och dricker du vin till maten varje dag så blir den lätt väldigt hög. Att dricka två glas vin om dagen men inget på helgen är som att dricka tjugo starköl på fredagen, men det tänker ingen på...

"Binge drinking" som du pratar om förekommer överallt där alkohol förekommer: dessa sydeuropeiska länder är inget undantag. Skillnaden är att de både dricker väldigt mycket på helgen och under vardagarna, så deras alkoholkultur är faktiskt mycket värre än den vi har i Sverige, vilket också visar sig i alkoholdödsfallsstatistiken.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Random-person:

Tack för att jag inte ens behöver dra upp en halmgubbe...

Alkoholkulturen i Sverige är inte så mycket värre (eller ens värre) än i de flesta andra länder. Ett exempel som många gillar att dra upp är Frankrike - där man tror att de är så bra på att bara ta lite vin till maten. Ändå är antalet alkoholrelaterade dödsfall i Frankrike ungefär lika höga (t.om. lite högre) som i Sverige (länk, 8% fler dödsfall per capita i Frankrike).

Det är den totala mängden alkohol som är relevant, och dricker du vin till maten varje dag så blir den lätt väldigt hög. Att dricka två glas vin om dagen men inget på helgen är som att dricka tjugo starköl på fredagen, men det tänker ingen på...

"Binge drinking" som du pratar om förekommer överallt där alkohol förekommer: dessa sydeuropeiska länder är inget undantag. Skillnaden är att de både dricker väldigt mycket på helgen och under vardagarna, så deras alkoholkultur är faktiskt mycket värre än den vi har i Sverige, vilket också visar sig i alkoholdödsfallsstatistiken.

Du får titta på frekvensen också. Generellt är det mycket mer accepterat att dricka dricka sig asfull på helgen och sedan bara ta en lättöl till middag resten av veckan i Sverige. Det är så vår kultur är uppbyggd. Många andra vinproducerande länder dricker hellre vin till middagen ofta men super inte skallen av sig varje helg istället. Klart att det alltid finns folk som super skallen av sig i alla länder, till och med de där alkohol är förbjudet men titta på de stora trenderna istället för fåtalet specialfall.

Problemet nu är att alltfler kombinerar de båda sätten att dricka vilket leder till en väldig massa alkohol för en del individer.

Sen är det trevligt att du tar upp nästan 10 år gammal uppskattad statistik utan någon form av standardavvikelser och drar så exakta slutsatser av det. Om du till exempel blandar in alkohol och bilkörning är det inte så konstigt då det är mer accepterat i just Frankrike. Jag har själv sätt konceptet för där är det ok att köra hem från restaurangen även om man har druckit för man var ju bara ute och åt middag. Sen är det kul att du väljer just Frankrike och inte Italien. Från samma källa har du mindre än en tiondel så många dödsfall på grund av alkohol i Italien jämfört med Sverige. Det ser ungefär lika dant ut i Spanien. Tittar vi på grekland skiljer det en tiopotens till i andra riktningen så vi är nere på storleksordningen hundra gånger fler dödsfall i Sverige än i Grekland. Din egen statistik stödjer inte ditt påstående.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det höga priset är uteslutande hög alkoholskatt. Systembolaget har en fast prismall för olika typer av produkter och är därför rätt okänslig för marknadskrafter. Detta leder till att exklusiva varor så som dyra viner faktiskt kan vara billig i Sverige för att det är samma procentuella påslag på allt. Det faktum att det bara är ett bolag gör också att de kan köpa in enorma volymer vilket ger bra priser. Det höga priset ska man alltså inte beskylla bolaget för utan det är upp till herr Reinfeldt, herr Borg och de andra vid makten att bestämma.

Kan bjuda på lite räkneexempel så kanske vi en gång för alla kan ta död på myten att det är höga priser på grund av monopolet. Skatten på starksprit är i dagsläget 501,41 kr/liter ren alkohol. Det betyder alltså att det är 200,56 kr i skatt per liter 40 % sprit. Det är 170,40 på en 70 cl flaska. Tittar man då på en flaska Absolut som kostar 239 kr får man fram att Systembolaget får in 99 kr på en flaska. Det är inte mycket till utrymme för överpriser där. Tittar man på den billigaste vodkan Dworek så får de in 48 kr efter skatt.
Skatten på vin är 16 kr per flaska (mellan 8,5 och 15 vol-%). Det blir procentuellt rätt mycket på billigare viner. Skatten på en burk starköl (0,5 liter 5 vol-%) är 4 kr per burk. Här finns en lista på skattesatserna för den som vill räkna lite hemma: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/punk...

Nu till mina personliga åsikter.
Jag tycker om systembolaget. Det höga priset gör mig inte så mycket då jag inte är en direkt storkonsument av alkohol. Speciellt inte sprit som är det som märks mest antar jag. Jag värdesätter det stora utbudet och framförallt kunnandet mer än låga priser. Det är ju underbart att kunna gå in och säga vad man ska äta till middag så får man genast tre olika viner att välja mellan. Har testat med alla möjliga konstiga frågor och alltid fått bra hjälp. Det är för mig värt mycket mer än billig vodka. Det enda jag saknar är väl lite bättre öppettider. Vore trevligt om de hade öppet längre på lördagar och kanske till och med ett par timmar på söndagen.

Jag är en man på 25 år. För övrigt student också om det är intressant att veta.

Såvitt jag vet tillkommer moms utöver alkoholskatt. Den är inte med i dina uträkningar.

Personligen tycker jag detta om Systemet:

+Ok utbud på spritdrycker och öl.

-Dåliga öppetider.
-För dyrt.
-För otillgängliga. Borde säljas i vanliga butiker också.

Att det är för dyrt är ju dock en effekt av hög alkoholskatt och resten är väl en effekt av svensk alkoholpolitik. Om man ska sväva ut har vissa människor en dålig alkoholkultur, men det tror jag inte kan lösas med höga priser på alkohol.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ElDiablo:

Såvitt jag vet tillkommer moms utöver alkoholskatt. Den är inte med i dina uträkningar.

Personligen tycker jag detta om Systemet:

+Ok utbud på spritdrycker och öl.

-Dåliga öppetider.
-För dyrt.
-För otillgängliga. Borde säljas i vanliga butiker också.

Att det är för dyrt är ju dock en effekt av hög alkoholskatt och resten är väl en effekt av svensk alkoholpolitik. Om man ska sväva ut har vissa människor en dålig alkoholkultur, men det tror jag inte kan lösas med höga priser på alkohol.

Ja det tillkommer 25 % moms men det var inte riktigt det som var poängen. Men visst, om alkohol hade haft samma momssats som livsmedel hade vi betalat 12 % istället för 25 % vilket gör sitt till. Poängen med att det inte är systembolagets fel att det är höga priser kvarstår dock. Monopol eller inte påverkar varken alkoholskatt eller momssatser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det tillkommer 25 % moms men det var inte riktigt det som var poängen. Men visst, om alkohol hade haft samma momssats som livsmedel hade vi betalat 12 % istället för 25 % vilket gör sitt till. Poängen med att det inte är systembolagets fel att det är höga priser kvarstår dock. Monopol eller inte påverkar varken alkoholskatt eller momssatser.

Mm, jag ville bara påpeka hur sjukt mycket skatt vi betalar jämfört med andra europeiska medborgare när det kommer till alkohol.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ElDiablo:

Mm, jag ville bara påpeka hur sjukt mycket skatt vi betalar jämfört med andra europeiska medborgare när det kommer till alkohol.

Ja det var lite av min poäng. Att det är höga skatter som ger höga priser, inte monopolet i sig. Har svårt att se att ett slopat monolpol skulle innebära sänkta skatter. Enda som skulle hända då är att man kan köpa lika dyr starköl på ICA och ännu dyrare öl i småbutikerna med lång öppettid. Som sagt, underskatta inte effekten av systembolagets enorma storlek och dess effekt på inköpspriset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Random-person:

Det är den totala mängden alkohol som är relevant, och dricker du vin till maten varje dag så blir den lätt väldigt hög. Att dricka två glas vin om dagen men inget på helgen är som att dricka tjugo starköl på fredagen, men det tänker ingen på...

Verkligen? Jag har hört tvärt om.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Verkligen? Jag har hört tvärt om.

Jag har hört att om man dricker två glas vin om dagen så behöver man få en öl och en porrtidning i näven snarast.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folket på systembolaget gör det bästa av situationen. De är trevliga och kunniga, vilket är bra. Sen är öppettiderna värdelösa, priserna skyhöga och sortimentet delvis halvdassigt. De två förstnämnda kan systemet inte göra så mycket åt, men jag skulle helt klart se ett större utbud av både rom och vodka.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det var lite av min poäng. Att det är höga skatter som ger höga priser, inte monopolet i sig. Har svårt att se att ett slopat monolpol skulle innebära sänkta skatter. Enda som skulle hända då är att man kan köpa lika dyr starköl på ICA och ännu dyrare öl i småbutikerna med lång öppettid. Som sagt, underskatta inte effekten av systembolagets enorma storlek och dess effekt på inköpspriset.

Jag tycker dels att monopolet är ett problem, men skatterna är ännu större. Jag föredrar helt klart hur det är i t.ex. Frankrike där du kan köpa alkoholhaltiga drycker billigare på ställen med bättre öppettider.

Permalänk
Medlem

Risken finns alltid att vindar vänder på EU-rättslig nivå. Systembolaget kan falla den vägen också, oavsett vad vi svenskar tycker. Nu tycks väl inte det vara så troligt inom den närmaste tiden. Men, visst bör man ha det i åtanke...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Tack för att jag inte ens behöver dra upp en halmgubbe...

Det är den totala mängden alkohol som är relevant, och dricker du vin till maten varje dag så blir den lätt väldigt hög. Att dricka två glas vin om dagen men inget på helgen är som att dricka tjugo starköl på fredagen, men det tänker ingen på...
.

Direkt utrag från systembolagets sida->
Därför gör man klokast i att försöka undvika att bli full. Det är bättre för kroppen att man dricker ofta och lite än att man dricker sällan och mycket.

Rätt/ fel? ingen aning eftersom jag inte gjort några forskingar personligen inom ämnet, finner det ganska tveksamt att du gjort det? rätta mej om fel;P

Ang frågan om systembolaget tycker jag det är dåligt.
->nackdelar , priset(iof beroende på skatten så skippa det) öppentider, finns inte i många små orter, monopol.
->fördelar , hmm nada^^ kan få exakt samma utbud av grannen till lägre priser

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ElDiablo:

Jag tycker dels att monopolet är ett problem, men skatterna är ännu större. Jag föredrar helt klart hur det är i t.ex. Frankrike där du kan köpa alkoholhaltiga drycker billigare på ställen med bättre öppettider.

Fast är inte övertygad om att utbudet kommer bli bättre om man slopar monopolet. De allra flesta butikerna kommer ju satsa på det som genererar pengar, det vill säga billigt vin, billig vodka och billig starköl. Jag har åkt runt en del i Europa och de enda butikerna som ens är i närheten av Systembolagets utbud är de enorma spritbutikerna i Tyskland men några sådana kommer inte dyka upp här i Sverige ändå. Gemene systembolag har bättre utbud på vin och betydligt mer kunskap än gemene stormarknad i Frankrike. Specialistaffärer är ovanliga. Fast i Frankrike köper ju många sitt vin direkt från vingårdarna i och för sig.

Ett annat exempel är Valensia där jag drällde runt i en vecka under en stor festival. I hela centrala staden som är ungefär lika stor som Göteborg fanns två mataffärer som man kunde köpa alkohol också. Det som fanns var några sorters billigt vin (och billig sangria ^_^), tre sorters vodka (varav två var smaksatta varianter av samma märke) och några sorters rum.

Sen kan man titta lite på min favoritdryck, fransk och brittisk cider. Jag har letat i massa affärer, inklusive de enorma varuhusen i Tyskland och inte hittat någon riktig cider. Det verkar bara gå att få tag på i norra Frankrike, Storbritanien och på Systembolaget.

Har även en kul historia från en resa till Danmark där vi var ett gäng som drev runt i en affär som bara sålde alkohol. De hade en hel del men tyckte inte att utbudet var så mycket bättre, de hade mer av alla sorter men inte fler sorter generellt. Det bästa var dock att en kompis köpte massa fina trapister för det gäller ju att passa på för det är billigt i Danmark. När vi kom hem såg han att de var flera kronor billigare per flaska i Sverige. Fast prismodell har sina fördelar ibland.

Är det något som jag tycker att vi borde fixa till i Svensk alkohollagstiftning så är det gårdsförsäljning. Lägg till en möjlighet för gården att bli ett litet ombud för systembolaget som bara får sälja sina egna produkter. Det hade varit ett enormt lyft för mikrobryggerier och hade öppnat upp för fler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag gillar bolaget iom fantastiskt utbud. Priserna är okej. Det som stör mig är öppettider och antalet affärer. Det hade vart smutt om det fanns nån sorts "bolaget light", typ nåt kioskaktigt som har ett mindre utbud men längre öppettider och ligger på andra ställen än stadskärnor och köpcentrum.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue