Sista koll på förstärkare - Dynavoice Dynamite 10 (v2)

Permalänk
Medlem

Sista koll på förstärkare - Dynavoice Dynamite 10 (v2)

Hej halloj
Har bestämt mig för ett par Dynavoice Dynamite 10 (v.2) och det lutar nu åt att jag köper Pioneer VSX-520-K för att driva dom.

Vill bara kolla så att högtalarna kommer låta bra med den förstärkaren så att den inte är för svag eller dylikt? Jag hoppas på en klapp på axel och "det kommer gå alldeles utmärkt".

Har försökt att söka och hitta info, finns mycket men inte så mycket om just den förstärkaren. Och anledningen till 5.1 förstärkare är att jag vill kunna köra surround någon gång i framtiden helt enkelt.

/ sundsten

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Det kommer funka kanon.

Permalänk
Medlem

Härligt, tack för snabbt svar.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Hade absoulut inte drivit 4st 10tummare med en hemmabioreceiver under 7k, även om högtalarna är lättdriva. Hade en Pioneer receiver som kostade närmare 8k när köpte den 2006 och skulle lämna 150w (det roliga här, och det är likadant speccat på den du länka, är att effekten mäts med EN kanal driven och vid 1% distrotion. Du tappar snabbt effekt när flera högtalare kopplas in) Den drev jag ett par dali concept 8 med. Tyckte det lät bra ända till jag provade med en stereoförstärkare på 2x50w från början av 90-talet. Sen dess är jag stereofrälst och kör 5.1 med separat stereoförstärkare/slutsteg. Du kommer säkert tycka de låter kanon när du börjar spela med det, men testa med en renodlad stereoförstärkare och du kommer garranterat höra skillnaden.

så mitt tips är att antingen köpa mindre högtalare, eller någon gång i framtiden köpa ett slutsteg att hänga på receivern via pre-out. Eller helt enkelt köpa en kraftigare receiver. Kan rekomendera Onkyo eller Harman/Kardon om du vill ha lite mer kräm. Stirra dig aldrig blind på watten utan det är strömstykra (Ampere) du vill åt först och främst, även om watten kan va en idikator.

Permalänk
Medlem

Ja jo men dom pengarna finns inte , så jag testar med vad jag skrev i första posten. Förstår att det inte kommer låta som min brors B&W högtalara med hans dyröres förstärkare, men det kommer ju funka. Jag tror jag blir nöjd, sen vet man aldrig vad man gör i framtiden, kanske uppgraderar till något starkare om 2-4 år vem vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Hade absoulut inte drivit 4st 10tummare med en hemmabioreceiver under 7k, även om högtalarna är lättdriva. Hade en Pioneer receiver som kostade närmare 8k när köpte den 2006 och skulle lämna 150w (det roliga här, och det är likadant speccat på den du länka, är att effekten mäts med EN kanal driven och vid 1% distrotion. Du tappar snabbt effekt när flera högtalare kopplas in) Den drev jag ett par dali concept 8 med. Tyckte det lät bra ända till jag provade med en stereoförstärkare på 2x50w från början av 90-talet. Sen dess är jag stereofrälst och kör 5.1 med separat stereoförstärkare/slutsteg. Du kommer säkert tycka de låter kanon när du börjar spela med det, men testa med en renodlad stereoförstärkare och du kommer garranterat höra skillnaden.

så mitt tips är att antingen köpa mindre högtalare, eller någon gång i framtiden köpa ett slutsteg att hänga på receivern via pre-out. Eller helt enkelt köpa en kraftigare receiver. Kan rekomendera Onkyo eller Harman/Kardon om du vill ha lite mer kräm. Stirra dig aldrig blind på watten utan det är strömstykra (Ampere) du vill åt först och främst, även om watten kan va en idikator.

Beror väl på hur högt man vill kunna spela,men det är ju så klart "lättare" att driva en stativhögtalare med 6.5" bas/mid än en stor hundkoja med dubbla tior då det kräver att föstärkaren har bra grepp om konerna.

Permalänk
Medlem

Är det ditt första stereo-köp (stormarknads-plaststereos ej inräknat)? I så fall skille jag nog rekommendera att hitta ett par begagnade liknande högtalare. Det brukar alltid finnas massvis med stora golvare med 2*10" eller en 12" bas i på blocket till rimliga priser (under 1000-lappen). Vet inte hur dynavoice-högtalarna låter, men de flesta så stora högtalare för under 10000:- brukar mest bara vara bra på att få det att låta högt och inte nödvändigtvis så jättebra. De duger dock ofta för vardagslyssnande och filmer och är riktigt roliga till fester.

Sen är det bara att sälja vidare dom när du, eller någon annan i hushållet ;),om några år tycker att dom är för stora och otympliga.

Permalänk
Medlem

Jo första riktiga, har läst runt lite och de ska tydligen vara helt ok för priset och är allergisk mot beggade prylar p.g.a lite olika orsaker. Dessutom har min bättre hälft ett finger med i spelet, högtalarna måste se någorlunda fräscha och snygga ut också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just den förstärkaren är mycket billigare på fyndbörsen http://www.fyndborsen.se/bild-ljud-hemmabio-hifi-hemmabio-for....

Det går ganska bra att köpa beggade bra högtalare om man bara har möjlighet att provlyssna först. Basarna är det som oftast är trasigt på såna, men det hör man oftast väldigt tydligt vid en snabb lyssning. Är de inte alltför gamla (max 15 år eller så) brukar skicket vara bra. Det syns ofta på bilder om folk fysiskt misshandlat sina högtalare.
Det kanske kan vara svårt att hitta något stort utbud nära ö-vik dock.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog slagit till med ett par http://www.fynda.se/index.php?prodid=4325 och sen komplettera med sub,center osv när plånkan tillåter.

Permalänk

Den här kanske är ett bra alternativ?

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4160

Bra prissänkt också

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Just den förstärkaren är mycket billigare på fyndbörsen http://www.fyndborsen.se/bild-ljud-hemmabio-hifi-hemmabio-for....

Det går ganska bra att köpa beggade bra högtalare om man bara har möjlighet att provlyssna först. Basarna är det som oftast är trasigt på såna, men det hör man oftast väldigt tydligt vid en snabb lyssning. Är de inte alltför gamla (max 15 år eller så) brukar skicket vara bra. Det syns ofta på bilder om folk fysiskt misshandlat sina högtalare.
Det kanske kan vara svårt att hitta något stort utbud nära ö-vik dock.

Jo det som är problemet med beggat, blir alldeles för långt ifrån för att kunna åka och titta på högtalarna innan man köper. :/

Skrivet av simonwellander:

Den här kanske är ett bra alternativ?

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4160

Bra prissänkt också

Jo det är ju den jag har kollat på, fast Fyndbörsen var otroligt mycket billigare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sundsten:

Jo det är ju den jag har kollat på, fast Fyndbörsen var otroligt mycket billigare.

Spelar ingen roll den förstärkaren är riktigt bra i vilket fall

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Hade nog personligen valt den här istället:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622497