Problem med ny dator, sandy bridge / P67

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2007

Problem med ny dator, sandy bridge / P67

Hej. Har skaffat nya datordelar, men kan inte få det hela att fungera. :/

Det (till mestadels) nya systemet består av:
cpu: i5 2500k
mobo: asrock p67 pro3
ram: a-data 2*4gb
gpu: gigabyte hd4890 (lånat pga att mitt 3850 inte passar)
nätagg: beQuiet! 350W (sen tidigare)

Problemet som blir är att datorn stänger av sig en kort bit in i startsekvensen. Om man kollar på asrocks dr. debug, så verkar den _oftast_ komma till 70, som är "South Bridge DXE initialization is started" innan den dör och startar upp igen. Har testat lite olika saker för att ens få datorn att köra en längre stund, bl.a att koppla ur gpu'et, alla hdd's samt lite olika ram-konfigurationer, men inget funkar... förutom att köra utan ram, då den fastnar på inget ram istället. Det kan också nämnas att man måste trycka på power två gånger för att den ska starta.

En kort och fin video för att demonstrera problemet:

Jag har slut på idéer. Någon som har något hum om vad det kan röra sig om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby
Registrerad
Feb 2008

Räcker verkligen ett nättagg på 350 watt till de delarna du har, låter lite klent i mina öron???

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010

Tror inte heller 350w räcker, hade 400w på min gamla burk och det var inte hälften så krävande komponenter som du har. Testa och tryck in ett annat agg och se om det rullar igång då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2007

Tvivlar på att det är det... E8400 + 4890 gick hur bra som helst. Dessutom borde den åtminstone inte starta om hela tiden när jag kopplat ut alla hdd's och grafikkortet. Med i stort sett bara en i5 i så borde 350W räcka gott och väl.

Edit: Har nu testat cpun i en annan dator. Fungerar. Testat min dator med ett 550W nätagg. Fungerar inte. Moderkortet som är DOA?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2007

Okej, inet testade moderkortet i 10 min och väntade sedan in ett nytt moderkort. : P
Hoppas jag hinner få det innan veckan är slut... kan bli svårt med den röda dagen och Ånge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

Fredag är en vanlig dag så =P

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2007

Hann få det! Funkar finfint nu, inte helt säker på hur ni fick ihop att 350w inte skulle räcka till i5 + 6850. :s