ReadyNas borta i nätverket helt plötsligt

Permalänk
Medlem

ReadyNas borta i nätverket helt plötsligt

Hej experter.

Jag hoppas jag hamnat rätt, jag är i behov av experthjälp, jag har verkligen fastnat nu...

Jag har en ReadyNAS Ultra+ som jag håller på att skräddarsy för mina behov. Det har inte varit några problem att fylla hårddiskarna (har 2st än så länge) så den biten fungerar, hittas i nätverket, jag har installerat BitTorrent, funkar finfint, har installerat ORB (streaming till t ex iPhone), DnsOMatic (dynamisk DNS) och ftp, inga som helst problem.

Sen har jag försökt få till det med unrar, installerat PHP5 och NZBGet och försökt att få till det med att packa upp .rar-filer lokalt och det är nu som problemet börjat. Helt plötsligt hittar jag inte NASen i nätverket??

Om jag mha RAIDar får upp Frontview (nasen heter 192.168.0.190, ett IP som jag också låst i routern) så går det finfint. Jag får upp Bittorrentinterfacet, även NZBGet-webben, Air Video, Putty, alla hittar de NASen men jag kan ändå inte hitta den i nätverket... Både om jag går via datorns nätverk eller om jag ska hitta .srv-filen i NZBGet, jag kan inte hitta nasen... Och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till men hittade detta forum där det ser ut att folk som KAN finns

Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Säg till om det behövs mer info... Jag misstänker att det är någon liten struntgrej som gjort att jag inte får upp NASen men kan inte komma på vad.

Jag hittar min andra server, min laptop och även den stationära men icke NASen.

Vad har jag gjort för fel? Hjälp!

Mvh,
Tyffe

Permalänk
Medlem

Finns inga experter här inom NAS, har själv skapat 2 trådar och ingen vet ingenting om nånting eller ingenting.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, då är det väl bara och söka vidare... Tack för infon i alla fall.

Permalänk
Medlem

Är väl en netgear det där?
Kan säga som så att de kör ett eget jädra filsystem som ingen kan läsa av om en disk pajar för dig, anser att det där är rent skräp eg..be till de högre makterna att ingen av diskarna brakar, hade en på jobbet där just det hände och det tog flera dagar att återskapa iaf hälften av materialet från den.

I dagsläget kör vi en extern disk ist med backup till ytterligare en i väntan på att fixa delar till en freenasmaskin
Kör en maskin med freenas hemma, tusen ggr bättre än det där^^
Så, varför du har svårt att hitta info om dem, är nog antagligen just pga strulen folk haft med dem, finns säkert folk som är jättenöjda men de har nog inte haft en krasch^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kommer du åt den genom kör-> "\\192.168.0.190"? Får inte upp min där heller ibland. Men jag kör på en skrivbordsgenväg och mappade enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kommer du åt den genom kör-> "\\192.168.0.190"? Får inte upp min där heller ibland. Men jag kör på en skrivbordsgenväg och mappade enheter.

Ja, titta, där är den :). Tack för tipset, jag ska nog också köra lite mappning.
En annan fråga då, som du kanske kan hjälpa mig med, Air Video, har du koll på den?
Eller NZBGet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyffe:

Ja, titta, där är den :). Tack för tipset, jag ska nog också köra lite mappning.
En annan fråga då, som du kanske kan hjälpa mig med, Air Video, har du koll på den?
Eller NZBGet?

Har ingen appleprodukt så har inte kollat på airvideo.
Vet inte om du läst det här men det låter simpelt. https://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=31061&hil...