Bonniers Trafikskola 2011, värdelöst ?

Permalänk
Medlem

Bonniers Trafikskola 2011, värdelöst ?

Jag fick hem Bonniers Trafikskola 2011 idag och har suttit och kört det. Tycker att man tar till sig det den lär ut på ett bra sätt.

Men i kapitel 3, som handlar om bilens olika tekniska system (bromsar, batteri osv) så fick jag följande fråga:

men programmet har inte gått igenom någonting om vad bakhjulsdrift innebär för hur man ska köra bilen, inte heller någonting om vad man ska tänka på om man inte har ABS. Dessutom förutsätts att man verkligen vet vad frikoppla verkligen innebär, något jag som okunnig om bilar har lite vaga kunskaper om.
Programmet har inte gått igenom någonting om vad man ska göra vid sladd, det enda sättet jag kan svara på frågan är att chansa vilt.

Jag trodde jag skulle kunna köra programmet och steg för steg få lära mig om bilkörning och trafikregler. Någon som vet om jag missuppfattat något ? Eller är det så att sånna frågor inte ingår i körkortsteorin och det bara är med för någon tyckte det var kul ?

Jag trodde det räckte med programmet, verkar som att jag måste skaffa mig en bok istället som faktiskt tar upp allt från grunden.
Känner mej rätt lurad.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Frikoppla betyder att du trycker ner kopplingpedalen och släpper gasen.
Ang. bok tycker jag absolut att du ska skaffa en, går igenom olika saker väldigt bra.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Styra in i sladden har jag för mig du ska göra

Och nej, bonniers är jävligt bra. Bok borde dock ha.

Sen tvek på att denna fråga kommer på provet? Dom flesta bilar är ju framhjulsdrivna nuförtiden.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Parerar sladdar gör du genom att frikoppla och styra in i sladden, det är samma sak på fram och bakhjulsdrivna bilar.
När du frikopplar beter sig alla bilar likadant, alla hjul rullar fritt och du får maximal friktion mot underlaget.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Bra program i övrigt, dålig fråga, plugga parallellt med bok och till sist då ska du styra åt det håll du vill att bilen ska åt.

Permalänk

Med B-körkort får man köra många olika slags fordon där långtifrån alla är framhjulsdriva. Denna fråga är en allmän fråga som alla bör kunna och praktiskt. Jag tycker det är konstigt att det finns folk som har B-körkort och inte vet hur man ska göra när vi bor i ett land där det ofta är halkigt.

Angående bakhjulsdrift så är dessa svårare att lära sig och det enklaste man kan göra vid sladd är att frikoppla. Annars beror det på situation vad man ska göra, det är skillnad på uppför och nedförsbacke, speciellt om man har ett släpp med några tons last bakom. (frikoppla vid sladd då är inte rekommenderat)
Och det värsta är generellt sladd på framhjulen, precis som med en cykel.

*Edit*
Om man kollar på alternativen så är 3 av dem inte lite korkad, så genom uteslutningsmetoden kunde man se att det bara fanns ett vettigt alternativ kvar. (vid högre hastigheter, låga hastigheter och bra fäste såsom piggkejdor fram och back så är bromsa ingen dum ide)

Så jag tycker inte programmet är dåligt för att en fråga som alla bör kunna är med, bara för att denna fråga inte är med i kursböckerna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Så jag tycker inte programmet är dåligt för att en fråga som alla bör kunna är med, bara för att denna fråga inte är med i kursböckerna.

Det jag reagerade på var att det kom en sån fråga när programmet inte gått igenom någonting alls om sånt. Frågan kom i kapitel 3 som handlar om bilens delar. De två första kapitlen handlade om vilkoren för att få övningsköra och grundläggade om hur en bra förare ska vara. Man kan se det som att man ännu inte ens klivit in i bilen, utan står fortfarande utanför och tittar under motorhuven. Att då slänga fram en fråga om ett område som man inte alls gått igenom känns väldigt orättvist.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!