Val av diskar till server

Permalänk
Medlem

Val av diskar till server

Är det värt att spendera några extra slantar på att köpa riktiga serverdiskar till sin hemmaserver, eller är vanliga diskar tillräckligt bra?

Ska införskaffa två diskar till min server som bland annat ska fungera som backup. Servern kommer att stå på 24/7 men bör inte se allt för stor belastning på HD.

Väljer i dagsläget mellan följande:
WD RE4 Enterprise 1TB http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=602856
WD Caviar Green 1TB http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575186
(WD RE4 Enterprise 500GB http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622160)

Hur mycket vinner man egentligen på de bättre diskarna?

Edit:
Kan tillägga att jag har för avsikt att köra RAID 1 på dem.

Permalänk
Inaktiv

Jag har själv 2st WD RE4 Enterprise diskar i raid1, fungerar helt underbart. Men, hurivida de är bättre än vanliga diskar kan jag inte svara på...ska det bara vara backup borde vilka diskar som helst fungera bra. En seriös backup ska du ju isåfall ha i flera segment, te.x raid 1+5, gärna med hotswap.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört wd green 2tb sen köper du extern 2tb och lägger backup dem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

En vanlig disk fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Green diskarna ska vara så långsamma att starta från viloläge att många raid kontrollers tror att de är döda och sparkar ut dem ur raid arayen med jämna mellanrum, typiskt dåligt, om jag inte mins fel. Du får googla vilka diskar man ska undvika

Man ska vara lite försiktig med vanliga konsumentdiskar i raid arayer, finns säkert någon som har stenkoll på varför, å andra sidan har jag köra standarddiskar, inte energisnåla iof, i både raid 1 och 0 i flera år utan problem.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Om du ändå inte tänker belasta hdd:na konstant kan du gott och väl låta dem spinna ner när de inte är i användning, och den vägen minska fysiska slitaget på dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar Seagates ES.2-diskar i enterprisesyfte men som tidigare medlemmar säger räcker "vanliga" diskar i hemmamiljö. Backup är viktigare. Skulle hållt mig borta från GreenPower-diskarna (har ett gäng havererade samt vissa som har TLER-problem) och kanske köra Samsungs F4-serie.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

OK. Så Enterprise diskarna kanske är overkill.
Eftersom jag är WD fanboy så håller jag mig helst till dem.

Vilka "vanliga" diskar lämpar sig bäst då? Green, Blue eller Black? Har hört att de gröna inte funkar så bra i RAID.

Kan inte riktigt hitta skillnaden på Blue och Black...

Permalänk
Medlem

Jag har både och.
Dessa så kallade "Enterprise-diskar" är inte riktiga diskar som storföretag använder (de kör FC/Infiniband i en Netapp-hylla, inte SATA-disk).
Jag har haft precis lika mycket strul med ES.2 som vanliga "billiga" diskar.
I hemma server skulle jag vilja påstå att det inte spelar någon roll alls.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB_HC:

OK. Så Enterprise diskarna kanske är overkill.
Eftersom jag är WD fanboy så håller jag mig helst till dem.

Vilka "vanliga" diskar lämpar sig bäst då? Green, Blue eller Black? Har hört att de gröna inte funkar så bra i RAID.

Kan inte riktigt hitta skillnaden på Blue och Black...

WD GP Budget ej bra i RAID. Återstår Blue/Black, vilket inte e budget.
Billigt skit i femmor=F4.
Seagate har nåt nytt grönt som möjligen går för den som glömt Seagates synder mot oss konsumenter.
Sen haru Hitachi, billigt skit med mycke DoA.

Köp mycke så haru till backup också.

Permalänk
Medlem

Tack för input.

Det verkar som att Blue inte finns med mer än 32MB cache.
Lutar just nu åt ett par WD Caviar Black 1TB, 64MB. Ligger ju prismässigt nånstans mellan GP och RE4.

Permalänk

Gäller detta också WD20EARX disken, funkar även denna dåligt i Raid?
skall man hålla sig indan alla 5400RPM eller bara vissa märken?