Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

RAM i 1,5V

Troligen frågat det.. jo.. kanske xD men, men... Here we go

Ytterligare en nab fråga från borgona! http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-1600m... sätts de auto till 1,5V? För SB i7 2600k.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Ja, det kommer köras i 1333Mhz och 1.5V som default.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, det kommer köras i 1333Mhz och 1.5V som default.

Tack! Går de att köra dem i 1600 MHZ fast 1,5V?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av borgona:

Tack! Går de att köra dem i 1600 MHZ fast 1,5V?

Det finns inga garantier med det kan gå men 1.65V har inte lett till några problem vad jag vet. En spänning på strax under 1.6V ligger inom specifikationen på processorn så det kan man också testa.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MaLo:

Det finns inga garantier med det kan gå men 1.65V har inte lett till några problem vad jag vet. En spänning på strax under 1.6V ligger inom specifikationen på processorn så det kan man också testa.

Får jag fråga vart du hittat den specifikationen? Och allt detta går att ställa in i UEFI?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av borgona:

Får jag fråga vart du hittat den specifikationen? Och allt detta går att ställa in i UEFI?

Det är JEDEC som sätter standarden för minnen och DDR3 minnen skall ha tillgång till 1,575V från moderkortet för att ha maximal stabilitet vid behov så det skall alla moderkort och då Intels processorer klara.

Man måste vara medlem för att komma åt deras dokumentär men Wikipedia har lite information om detta.
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

jag kör mina 2000/1.65 på 1866/1.6

Chassi: Antec 1200, CPU: Intel 2600K 4.7Ghz +NH-D14, MB: Asus Maximus Extreme 4 ROG B3, Minne: 16gb Corsair Vengeance Pro Red 2133MHz, GPU: Asus GeForce GTX1080 8GB ROG Strix OC DC3 2063/11206, PSU: Corsair AX1200, Skärm: Dell 27" U2711 2560*1440, OS Disk: Intel 520 120GB, Mus: Logitech G9, OS: W10 Pro X64, Fläktkontroller: Scythe Kaze Master Pro 5.25", Extra HDD: Intel G20 80Gb, Samsung Spinpoint F1 1Tb/32mb/500mb/16mb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010

Jag kör liknande i 1600MHz stabilt på 1.59 V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Tack för svar! Vill man ha så högt eller lågt som möjligt? Volt alltså.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av borgona:

Tack för svar! Vill man ha så högt eller lågt som möjligt? Volt alltså.

Du skall försöka komma så nära 1,5V som möjligt och lägre kan vara lika dåligt som för mycket när det gäller stabilitet. DDR3 minnen kan klarar 1,975 innan de bränner men datorn kommer låsa sig om du försöker gå så högt och vad som händer med processor kan man ju fråga sig men jag skulle tro att den stänger ner för att skydda sig.

Det finns andra forum där man varit i kontakt med Intel och de säger att minnena i 1,65V är ofarligt för processorn och att det är när man höjer vcore över 1,38V som de bränner

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Nov 2004

Dom där minnena kan du köra med 1.5v i 1600Mhz, jag gör det själv nämligen.

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MaLo:

Du skall försöka komma så nära 1,5V som möjligt och lägre kan vara lika dåligt som för mycket när det gäller stabilitet. DDR3 minnen kan klarar 1,975 innan de bränner men datorn kommer låsa sig om du försöker gå så högt och vad som händer med processor kan man ju fråga sig men jag skulle tro att den stänger ner för att skydda sig.

Det finns andra forum där man varit i kontakt med Intel och de säger att minnena i 1,65V är ofarligt för processorn och att det är när man höjer vcore över 1,38V som de bränner

Så om man klockar processorn så måste ramet också klockas? Så en bra V skulle vara runt 1,55?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av sirk:

Dom där minnena kan du köra med 1.5v i 1600Mhz, jag gör det själv nämligen.

Bra Ska man sätta dem så direkt och sedan klocka prollen?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av borgona:

Så om man klockar processorn så måste ramet också klockas? Så en bra V skulle vara runt 1,55?

Man skiljer på vcore som är vad processorn i sig använde och vdimm som minneskontrollen i processorn använder och dessa kan då vara olika. Så vdimm ändrar man bara om minnena vill ha mer ström och inte vid överklockning av processorn.

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MaLo:

Man skiljer på vcore som är vad processorn i sig använde och vdimm som minneskontrollen i processorn använder och dessa kan då vara olika. Så vdimm ändrar man bara om minnena vill ha mer ström och inte vid överklockning av processorn.

Så det kan man göra oberoende av prollens klockning? Det är för sent för sådan här hjärn kramp

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av borgona:

Så det kan man göra oberoende av prollens klockning? Det är för sent för sådan här hjärn kramp

Ja så vcore är för överklockning och vdimm är för minnena.

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MaLo:

Ja så vcore är för överklockning och vdimm är för minnena.

Allt i UEFI?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av borgona:

Allt i UEFI?

Ja det skall finnas där men en del tillverkare skickar även med program så att man kan styra det hela i Windows.

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MaLo:

Ja det skall finnas där men en del tillverkare skickar även med program så att man kan styra det hela i Windows.

Okej, tack! Återkommer om jag får problem. Vilket jag lär, så du kanske borde blocka mig

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av borgona:

Okej, tack! Återkommer om jag får problem. Vilket jag lär, så du kanske borde blocka mig

Så länge som du inte bryter våra regler så får du ha så många problem du vill...:D

Näää, det blir säker okej nu när du lärt dig allt om vdimm och lite om vcore så du har snart full koll.

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MaLo:

Så länge som du inte bryter våra regler så får du ha så många problem du vill...:D

Näää, det blir säker okej nu när du lärt dig allt om vdimm och lite om vcore så du har snart full koll.

Jag bryter aldrig regler Jag sätter dem Just vad du ska säga 01.12 till en moderator