Permalänk
Medlem

Asus P8P67 Pro CPU Led lyser rött

Hej

Har precis byggt ihop min burk en Asus P8P67 Pro med SB 2600k. Problemet jag har är när datorn startar upp är att jag inte får någon bild alls, Allt värkar dock starta som normalt får inget beeps av något slag. Dock skärmen går inte igång, Sedan när man tar en titt på moderkortet så lyser lampan som enligt manualen står för CPU rött.

Jag har testat att plocka bort kylaren och tittat på socketen men inte sett något som identifierar bända ben eller något av det slaget, väldigt svårt att se dock med så många pins. Har dessutom monterat tillbaka allt men får fortfarande samma problem.

Vet inte alls vad jag ska göra nu, då jag inte kan fastställa ifall det är CPU'n eller moderkortet som är paj. Dessutom blir det också lite mer krångligare då komponenterna är köpta i USA.

Några tips på hur man ska felsöka detta?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

P8P67 kör inte med beeps såvitt jag vet. Den kör på lampor såsom den du ser.

Prövat reseta CMOS bara? Också tagit ur batteriet och låtit det vara ute ett tag?

Köpa ett H61 moderkort (ca 600 kr går ett sånt loss på) är väl sistahandsgrejen som du kan göra för att fastställa vilken komponent det är fel på.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Antielefant

Sitter 8-pinskontakten till CPU rätt?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jadå den sitter rätt, så gör oxo alla andra kablar, har trippel kollat allt sådant. De satt även rätt till att börja med.

Värt att notera att så fort jag startar upp så varnar moderkortet redan om cpun'n tar inte enns 0 sek. Men aja får kanske testa med ett nytt moderkort och se om det kommer göra någon skillnad eller inte ><.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka igen, köpte nyligen ett Z68 kort och ja CPU'n o all annan hårdvara funkar perfekt. Så det var moderkortet som var deffekt.

Nu någon som vet hur jag RMA'r detta moderkort? Samt ifall Asus tar imot ett kort fått från USA

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vill bara tacka igen, köpte nyligen ett Z68 kort och ja CPU'n o all annan hårdvara funkar perfekt. Så det var moderkortet som var deffekt.

Nu någon som vet hur jag RMA'r detta moderkort? Samt ifall Asus tar imot ett kort fått från USA

Hur gick det?