Fredagspanelen 13: Intel Z68, Nvidia Geforce GTX 560, ljudkort och RAM-minnen

Permalänk

Jag ska lova att ta det lungt med att ta det lungt

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

RAM-minne?
Finns ju flertalet sånna här akronymer som är tvivelaktiga.
Men, http://en.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory
RAM-minne blir ju alltså "Random access memory memory" översatt... lite fel?

Borde det inte rätt och slätt vara just "RAM" eller, "RA-minne"?

Sen, t. ex IGN.com har ju fattat grejen med sin daily fix med jessica chobot, in med en tjej i filmerna!

Permalänk
Skrivet av wix:

om de nu inte ska spela nån roll om man har billigt eller dyrt ljudkort om man kör optiskt, hur kommer de sig att man tex hör stor skillnad mellan min cdspelare o x-fi platinum ? :S när de är samma låt på skivan som på datorn och båda körs optiskt :S

Det är inte så att du har någon "ljudförbättrare" på i datorn?

Skrivet av shaglord:

Det kan vara så att det sker någon form av postprocessing på datorn. Jag har märkt detta i synnerhet med t ex Windows Media Player då saker kan låta helt annorlunda än med andra program. Testa ett annat uppspelningsprogram och se om det gör skillnad.

Sedan är det nog värt att nämna att en äkta bypass kommer du nog aldrig få eftersom det nästan alltid brukar finnas åtminstone en volymkontroll inblandad i en dator. Skillnaden må vara minimal och försumbar men den är inte noll.

/s

Om volymen ändras på det korrekta sättet är det bara en volymbit i datapaketet som ändras och ingenting annat.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Grym fredagspanel! Men är det inte bättre med en 30mins video en gång i veckan istället för en timma varannan?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

trevligt med lång fredagspanel!

angående ljudkort ,

mitt creative sound blaster audigy SE låter bättre än det integrerade i både mitt gamla P4P800SE samt mitt nuvarande P6T Deluxe V2 moderkort.
Xonar ST't jag kör med nu fixar åter igen bättre ljudkvalitet , och då kör jag bara med 400 kr's sennheiser HD212PRO's

lyssnar på mp3 och flac.

finns en kul historia bakom audigy SE'n också

var nämligen så att den riggen var mitt första överklockningsobjekt , en P4 @ 3GHz med det tidigare nämda moderkortet.
när jag hade lekt med överklockning i ett par dagar så märkte jag att jag inte längre hade något ljud , jag antog att mitt integrerade hade slocknat , så jag köpte audigy SE't som en billig ersättare.

efter ett tag så körde jag processorn i orginalfrekvens igen , och då poppade det integrerade fram igen , det hade bara svimmat av klocken.
men jag fortsatte med audigy't eftersom det lät aningen bättre. ( även om creatives drivers är bortom all räddning )

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ska kolla senare men oj oj 55 minuter fredagspanel
Grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vi har ännu inte fått all belysning på plats men vi jobbar på det.

Eller samma belysning men ljusare bakgrund?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Visst är det!
Minnet svek mig i stundens hetta.

Ok för den här gången. Det var varmt på mitt kontor också idag. Men nästa gång då kommer jag och knackar på dörren! Han gjorde ju ändå Elite.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ser att det nämnts men jag säger... Det första jag reagerade på var att det var lite väl mörkt. Ni behöver få upp ljuset lite ner.. Annars är bakgrunden och loggan kanon! Men lite ljusare så blir de kanon!

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Bra som alltid... Fixa belysning dock..

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Och inte få man se hur det ser ut i den nya lokalen...

håller med, det borde de visa

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jag gillar iden och tycker det är ett bra initiativ med fredagspanel men en timme blir för långt i det här formatet. Det är tråkigt bildsatt, jag vill se mer klippbilder från det ni pratar om. Nu blir det för klaustrofobiskt när man bara ser er båda mot en svart bakgrund. Ta några stillbilder från era produkttester och lägg in som klippbilder. Använd era andra videorecensionerna som inslag i programmet. Det är bara att klippa ner dom till 2-3 min där det viktigaste kommer fram och sen kan ni kommentera recensionen i panelen. Kanske med nån kommentar från forumet. Ni är ju grymma och jag är säker på att detta kommer mogna och utvecklas till nått riktigt bra!

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Inaktiv

Alltid kul att se dessa efter en lång vecka, synd att det inte finns nog med nyheter så att ni kan köra varje fredag

Permalänk
Medlem

Grym logo på väggen

Permalänk
Medlem

Vilken dyster bakgrund.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Tycker som alla andra att ljuset var lite fel men som sagt det håller ni ju på att fixa.
Att flytta till ett nytt ställe tar oftast längre tid än vad man tror innan man kommer iordning.

Annars ett väldigt bra fredagspanel som tar upp det viktigaste av det som hänte inom datorvärlden dom senaste 2 veckorna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

RAM-minne?
Finns ju flertalet sånna här akronymer som är tvivelaktiga.
Men, http://en.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory
RAM-minne blir ju alltså "Random access memory memory" översatt... lite fel?

Borde det inte rätt och slätt vara just "RAM" eller, "RA-minne"?

Sen, t. ex IGN.com har ju fattat grejen med sin daily fix med jessica chobot, in med en tjej i filmerna!

Läs på om RAS syndrome. Ganska kul egentligen, samma sak som folk gör med t.ex. CD-skiva.

Permalänk
Medlem

Fredagspanelen Video

Jag skulle gärna se att fredagspanelen fanns möjliga att tanka via Bittorrent eller nåt, för oss som vill spara dem.

Visst, det finns apps för att spara dem från youtube, men det vore nice med en bittorrent-länk för att kunna tanka dem på det sättet också. Vore praktiskt att kunna tanka dem i bra kvalitet och titta när man vill, oavsett om man har tillgång till internet eller ej.

Det är varken svårt eller tidskrävande att fixa nåt sånt, så jag hoppas att grabbarna fixar det.
Skulle vara kul att kunna samla på alla videos.

Ett tips (i brist på bättre) är http://mintorrent.se/

Permalänk

Väldigt bra fredagspanel

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

För att du använder två olika signalkällor.

Du kommer däremot inte höra skillnad när du spelar upp samma ljudfil med samma inställningar men använder dig av två olika ljudkort som är digitalt kopplade till samma DAC.

ja men jag tänkte att båda är ju optiska o spelar upp samma fil. då borde de bli samma om du förstår min tanke.

De låter ju lika om jag kör cdn o datorn analoga. bara på optiska datorn tappar massa ljud. stereobilden förstörs helt och de blir platt lågt o livlöst ljud

Skrivet av shaglord:

Det kan vara så att det sker någon form av postprocessing på datorn. Jag har märkt detta i synnerhet med t ex Windows Media Player då saker kan låta helt annorlunda än med andra program. Testa ett annat uppspelningsprogram och se om det gör skillnad.

Sedan är det nog värt att nämna att en äkta bypass kommer du nog aldrig få eftersom det nästan alltid brukar finnas åtminstone en volymkontroll inblandad i en dator. Skillnaden må vara minimal och försumbar men den är inte noll.

/s

De är enbart optisk som låter dåligt. analog låter som den ska. Så de är inget problem egentligen, de va bara att jag reagera på dom sa i videon
jag kör foobar med wasapi. allt nollat i eq o skit sånt skit.

Permalänk
Medlem

Stort tack för underhållningen, väldigt trevligt med fredagspanel, uppskattas!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Kalasbra fredagspanel! God natt!

Permalänk

"och ta det lungt med.... ta det lungt"

haha man måste bara älska dessa killarna alltså!

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Medlem

Fiin panel =D

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Återigen, tack för en trevlig fredagspanel.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Hur tänkte ni när ni menar att Skype är bättre än Live Messenger? Gillar egentligen något av programmen sett till GUI men Live Messenger är ändå ljusår bättre än Skype (För Windows)...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Även om man kör optiskt ut till en förstärkare kan ett "extern" ljudkort vara att föredra över den integrerade då det externa har mycket bättre 3d i spel. Med det interna kan det bli områden i spel som det inte kommer något ljud alls då kortet saknar stöd för det helt, även om det är förstärkaren som avkodar då man kör optiskt måste ändå ljudkortet förstå att signalen det får in är något det ska skicka ut vilket det inte gör helt.

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk

Jaa, visst suger det att bo i ett sånt litet land ibland. Inga billiga via produkter och inga möjligheter att kolla långfilm på youtube, använda googles nya moln-tjänster för video och musik.

Det är inte så mycket transformer när det är en buss!

Jag lovar. Jag ska ta det lungt med!

Vad har hänt med creative när det kommer till ljudkort. Alla snackar asus xsonar nu för tiden?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

lysande

Väldigt trevlig fredagspanel. Keep up the good work!

Permalänk

Så kul med fredagspanelen. (:

Mycket snygg vägg bakom er, blir bra med rätt ljussättning tror jag.
Ni verkar funnit er plats på en gång.
Ta det lugnt ni med med...ta det lugnt ni med.

Visa signatur

HP