Ipad som universitetslitteratur?

Permalänk
Medlem

Ipad som universitetslitteratur?

Jag ska precis avsluta mitt första av fem år på universitetet. Bara under det första året har jag lagt över 2000kr på litteratur till olika kurser. De flesta böckerna är även väldigt stora och tunga så efter en hel dag med väskan på axeln kan man få ordentligt ont i ryggen.

Jag har alltså börjat fundera på att köpa mig en Ipad2 för att använda som bok. Om jag lägger 2000kr varje år i fyra år till blir det 8000kr alltså hade jag sparat ett par tusen om jag istället köpte den billigaste 3G:n. Jag hade även sparat på min rygg

Så till min fråga är om det är någon som gör samma sak eller som vet vart man kan få tag i kurslitteratur för en billig peng (0 kr)?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Du kanske inte kan hitta de vanliga kursböckerna som används på universitetet (iallfall inte på laglig väg), men det finns väldigt mycket föreläsnignsanteckningar "lecture notes" att fritt ladda ner från nätet. Har för mig att det finns vissa hemsidor som ägnar sig åt att sammanställa länkar till fritt kursmaterial på nätet också.

Vissa bibliotek tillhandahåller också elektroniska lån där du kan få en hel del kursböcker ner i din Ipad.
Statsbiblioteket i Stockholm har en hel del på den fronten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Hur ska du få in böckerna i paddan tänkte du? De flesta finns inte som e-boksversioner.

Permalänk

Jag har även tänk i samma banor fast när jag har letat kurslitteratur hittar jag inte mycket för datorn.
Ibland finns det men oftast inte så det kommer bara sluta med att du måste köpa litteraturen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Låter bra men du hittar inte så många böcker till Ipad och dom kommer inte heller vara mycket billigare då det verkar som att den största delen av priset går till omslaget, samma bok kan kosta 800 kr respektive 300 beroende på om du väljer häftad version eller den med tjock omslag och alltså ligger priset nästan så lågt det bara går i häftade versioner

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Finns ju ton-vis med begagnad litteratur. Kolla campusbokhandeln på google, finns säkert massa fler beg.sidor.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses