Vad har ni sweclockare för datorhögtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Jag kör ett par svarta Audio Engine 5 tidigare ljudkort Asus Xonar Essence STX Pci - E, men är på jakt efter ett nytt ljudkort, men är super nöjd med högtalare. Funderar dock på deras subb om den skulle vara något att inskaffa.

Det finns idag inget ljudkort som är bättre än det kortet, ska du uppgradera dig får du ta och byta högtalarna.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Har inte sagt att det är fel på ljudkortet, inte alls det är ett jättebra ljudkort, men bytte burk för ett tag sedan och då fick det inte plats och det blev liggandes ett tag. Krängde av det för 1000kr och skall titta närmare på vad för kort jag skall ha i sommaren.

Det jag kan klaga på är drivrutinerna och installationen, samt det "pillet" man måste lägga för att få det att fungera klockrent, men när den biten är över så är det ljudkortet, fem brödrostar utav fem för den pengen helt klart.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Det är så roligt när folk försöker "skryta" med logitechs fejkade watt

va, ingen som försöker skryta, det står 505w, då skriver jag det, finns hundratusentals med folk som har z-5500 så vad är det o skryta om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

va, ingen som försöker skryta, det står 505w, då skriver jag det, finns hundratusentals med folk som har z-5500 så vad är det o skryta om

Det är 500w totalt med alla kanaler samtidigt och z5500 skulle knappast klara av det så det är inget att skryta om.

Permalänk
Medlem

Kör på ett Corsair SP-2500 med ett Asus Xonar DX. Mycket nöjd med dem.

Permalänk
Avstängd

Rätt många som gör så med watten
Kolla ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630632

Permalänk
Medlem

Mitt system:

Som källa har jag ett Xonar D2X och kör på koaxialutgången.

DACen och volymkontroll är Audio-GD Reference 5 + ROC.

Efter detta har jag antingen ett par AKG K701 inkopplade i ROCen som är hörlursförstärkare / förförstärkare med switch-knapp eller högtalare:

Högtalarförstärkarna är ett par hembyggda Aleph J.
Slutligen är högtalarna ett par hembyggda Valutronics SQ-50 C2.

Det låter mycket fint Har dock blivit märkt för livet av carlssonhögtalare... kommer aldrig kunna gå tillbaka till det instängda ljudet av vanliga, ljudbilden så bra.

Aleph J -förstärkarna som var det senaste tillskottet var oxå väldigt trevliga, hade innan en CM-50 från valutronics och blev förvånad över hur mycket mer lättlyssnade Alepharna är, ingen vasshet i vissa toner i mellanregistret och diskanten längre.

Om du har möjlighet att bygga högtalare själv så kan du få väldigt bra högtalare för pengarna, och är du villig att oxå bygga förstärkare själv... då kan du få väldigt väldigt bra saker för pengarna... samt att det är kul att bygga oxå

Permalänk
Skrivet av definition:

Rätt många som gör så med watten
Kolla ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630632

lol 1000w, hahahhaha så roligt!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är 500w totalt med alla kanaler samtidigt och z5500 skulle knappast klara av det så det är inget att skryta om.

o det är ingen som skryter heller.

jag vet exakt hur den är, givetvis delas det ut på 6 kanaler
och hur dom anonnserar med watt är inget nytt,
inget någon här behöver förklara för mig,hållt på med stereo byggen i snart 20år.

så här har det varit hur länge som helst.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har relativt billiga prylar för att vara ljud. Har en Yamaha RX-V371 förstärkare som driver Dynavoice Magic F-6 EX paketet, kopplat till datorns grafikkort med en HDMI kabel. I datorn så har jag bara det inbyggda ljudkortet. Vet inte vilket som används när jag kör det genom grafikkortet, någon som vet? Står ju ATI HDMI audio, ifs står det också realtec så antar att det inbyggda på moderkortet används.

Permalänk
Medlem

2 gamla Pioneer högtalare som jag driver med en sub avsedd för Creative 5.1.

Och ett par Steelseries Siberia.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

lol 1000w, hahahhaha så roligt!

Varmt?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD650 hörlurar med Cardas kabel kopplad till ett Asus Xonar Essence STX.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ljudkort:
Asus Xonar ST

Högtalare:
NAD C375BEE
B&W 683

Edit: Antar att högtalarna räknas om de står i samma rum som datorn och är inkopplade till den ? De står inte direkt på bordet bredvid skärmen. ^^

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Exakt min tanke !

Skrivet av majje:

Ljudkort:
Asus Xonar ST

Högtalare:
NAD C375BEE
B&W 683

Edit: Antar att högtalarna räknas om de står i samma rum som datorn och är inkopplade till den ? De står inte direkt på bordet bredvid skärmen. ^^

Ja det räknas

Får man be o fråga vad du tycker om högtalarna? Alldeles för dyra för min egna del men har fått för mig att bowers-wilkins gör riktigt bra grejer!
Stämmer detta gott folk?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Stämmer detta gott folk?

Jag har skrivit tidigare i någon tråd om vad jag inte gillar med just DM683.
Mitt intryck av B&W är att dom har överlag ett väldigt lent övre register, mellanregistret är lite "mörkt" och varmt och basen brukar oftast lida. Enligt mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag har skrivit tidigare i någon tråd om vad jag inte gillar med just DM683.
Mitt intryck av B&W är att dom har överlag ett väldigt lent övre register, mellanregistret är lite "mörkt" och varmt och basen brukar oftast lida. Enligt mig.

Det du beskriver känner jag inte alls igen. Tycker att högtalarna låter otroligt bra och passar bra ihop med NAD C375BEE. Vad använder du för förstärkare när du lyssnade på dem och hur såg rummet ut ?

Högtalarna har exceptionell dynamik och ett rent mellanregister. Tycker även att basen är riktigt rapp och har en bra "punch".

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Det du beskriver känner jag inte alls igen. Tycker att högtalarna låter otroligt bra och passar bra ihop med NAD C375BEE. Vad använder du för förstärkare när du lyssnade på dem och hur såg rummet ut ?

Högtalarna har exceptionell dynamik och ett rent mellanregister. Tycker även att basen är riktigt rapp och har en bra "punch".

Jag lyssnade på dom på Hifi-Klubben i Sundsvall och jag tror att det var en Nad M3 som drev dom då. Hade prao där en vecka så jag lyssnade en hel del och föredrar Dali. Men smaken är som baken.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag lyssnade på dom på Hifi-Klubben i Sundsvall och jag tror att det var en Nad M3 som drev dom då. Hade prao där en vecka så jag lyssnade en hel del och föredrar Dali. Men smaken är som baken.

Dali låter riktigt bra de med. Lyssnade på lektor 8 för några månader sedan när en god vän skulle köpa högtalare. Föredrar mina B&W men det beror på vilken musiksmak man har. Han köpte dali högtalarna och vi båda är nöjda

Kunde inte sagt det bättre själv: Smaken är som baken

Edit: Tyckte personligen att mina lät klart mycket bättre hemma jämfört med hur de lät på hifi klubben i Göteborg. Fick låna hem dem och testa innan jag köpte högtalarna.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Dali låter riktigt bra de med. Lyssnade på lektor 8 för några månader sedan när en god vän skulle köpa högtalare. Föredrar mina B&W men det beror på vilken musiksmak man har. Han köpte dali högtalarna och vi båda är nöjda

Kunde inte sagt det bättre själv: Smaken är som baken

Edit: Tyckte personligen att mina lät klart mycket bättre hemma jämfört med hur de lät på hifi klubben i Göteborg. Fick låna hem dem och testa innan jag köpte högtalarna.

Jo, kan ju mycket väl vara rummet på Hifi-Klubben som stökar till basen. Har bara hört dom i det rummet så egentligen ska man ju inte såga dom allt för mycket för det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Kör även med D'felt Audioengine 2 med Xonar essence STX och de låter väldigt bra för sin storlek, mer än tillräckligt för min smak i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ljudkort: Integrerat.
Högtalare:

Hörlurar:

I hörlurarna har jag satt fast en liten mic som följde med webbkameran :s
Ljudet är kasst i båda två, men finns ungefär 156 saker som går före så det får vänta...

EDIT: Jag kom på att hörlurarna är inkopplade via skärmens 3,5mm som är kopplad till grafikkortet via HDMI. Alltså är det grafikkortets ljud jag kör på...

...
Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Har ett par Thomson SPL 100 (ståendes på skrivbordet vid sidan av skärmarna) och ett par Wharfedale 6.1 (ståendes i andra sidan av rummet) som drivs av en Harman/Kardon 3480. Rätt bra ljud bortsett från att högtalarna vid datorn inte kan leverera lägre frekvenser, dock kompenserar det andra högtalarparet med det.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

se sign

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Skrivet av anon127050:

Kör även med D'felt Audioengine 2 med Xonar essence STX och de låter väldigt bra för sin storlek, mer än tillräckligt för min smak i alla fall.

Nice ! Dom är grymma för pengen, synd att dom knappt säljs längre.

I det fjärde kvartalet på detta år kommer Dfeldt (som nu är Nocs.se) släppa nya högtalare hoppas det är uppföljaren !

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Logitech z-5500

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Ljudkort : Asus Xonar DX
Lurar : Steelseries 7h +siberia v2 röda +Logitech Z-5500 som aldrig används

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Många verkar ha Xonar DX kort är ni nöjda allihop?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Logitech Z4 2.1. Räcker gott och väl för mig.

dom har jag med

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ala_95:

Jag har skrivit tidigare i någon tråd om vad jag inte gillar med just DM683.
Mitt intryck av B&W är att dom har överlag ett väldigt lent övre register, mellanregistret är lite "mörkt" och varmt och basen brukar oftast lida. Enligt mig.

Har själv 801or och jag har aldrig någonsin hört b&w låta bra hos hifiklubben, oavsett var de spelat på dem, de har för dålig kompetens för att få dem att låta bra, dessutom har de inget att driva dem med, de spelar ju bara med sina egna märken, men högtalarna är helt neutrala och låter oerhört korrekt o bra om de är korrekt uppställda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.