Införskaffa 2:a hdd.

Permalänk

Införskaffa 2:a hdd.

Ska imorgon införskaffa mig ytterligare en hårddisk. Har redan en Samsung F3 1TB.

Skälet till varför jag vill ha en ny är för att kunna dela upp system-filer och andra mer vanligare filer (bilder, filmer, spel, musik, program). Jag vill också kunna köra spel utan att behöva lagga, speciellt då jag Frapsar (frapsar till den andra hårddisken då).

Vad ska man köra på? Vet att en SSD skulle vara perfekt, men jag orkar inte betala så mycket för så lite....

Hur ska man dela upp hårddiskarna? Vad ska man köra på isåfall?
Vill helst inte pröjsa 1000 kronor för nån 60GB SSD, och ifall man inte kör på en SSD, är det verkligen värt att införskaffa en till HDD, kommet det göra någon skillnad så att säga?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker snarare det låter som att du är ute efter en enkel partitionering. En partition på t ex 30-40 GB för bara OS, och resten för spel/program?

Tyvärr måste du installera om Windows om du vill göra detta, men det verkar du ju ändå vara inställd på? Du kommer inte märka någon prestandaskillnad om du köper en ny hårddisk och kör endast Windows på.

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag tycker snarare det låter som att du är ute efter en enkel partitionering. En partition på t ex 30-40 GB för bara OS, och resten för spel/program?

Tyvärr måste du installera om Windows om du vill göra detta, men det verkar du ju ändå vara inställd på? Du kommer inte märka någon prestandaskillnad om du köper en ny hårddisk och kör endast Windows på.

Hmm.. okej. Hur ska man formatera hårddisken nu då så att all skit försvinner (den är nästan helt full), så att inget ligger kvar?

Antar att man sedan bootar datorn med windows i USB/CD för att sedan välja om man partitionerar (stavning?).

Kommer detta göra någon skillnad i hastighet/lag i spel och då man startar datorn etc.? Och hur reducerar man lag då man Frapsar?

Kan tillägga att jag inte har något problem med att spendera 300-400 på en 150-320gb HDD för att kunna Frapsa utan problem alt. snabbare OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheLazahYoda:

Hmm.. okej. Hur ska man formatera hårddisken nu då så att all skit försvinner (den är nästan helt full), så att inget ligger kvar?

Antar att man sedan bootar datorn med windows i USB/CD för att sedan välja om man partitionerar (stavning?).

Kommer detta göra någon skillnad i hastighet/lag i spel och då man startar datorn etc.? Och hur reducerar man lag då man Frapsar?

Kan tillägga att jag inte har något problem med att spendera 300-400 på en 150-320gb HDD för att kunna Frapsa utan problem alt. snabbare OS.

Om du ska köra Fraps så rekommenderar jag trots allt en andra hårddisk. Köp dock minst 500 GB. Diskar under 500 GB är väldigt dyra om man räknar kr/GB. F3 500GB är ett bra val, t ex.

Partitionering och formatering sköter du enklast genom installationsprogrammet för Windows. Boota från din DVD/USB-minne och gå vidare så kommer du se hur du gör.

Du kommer inte märka någon skillnad på FPS i spel. Laddningstiderna kan ev. gå lite snabbare, men knappast mer än någon enstaka sekund om du har tur. Fraps däremot kräver nästan att man spelar in till en annan hårddisk än den spelet ligger på. Detta eftersom Fraps inte komprimerar filmen, och skriver därför extremt mycket data till disken.

Permalänk
Skrivet av widL:

Om du ska köra Fraps så rekommenderar jag trots allt en andra hårddisk. Köp dock minst 500 GB. Diskar under 500 GB är väldigt dyra om man räknar kr/GB. F3 500GB är ett bra val, t ex.

Partitionering och formatering sköter du enklast genom installationsprogrammet för Windows. Boota från din DVD/USB-minne och gå vidare så kommer du se hur du gör.

Du kommer inte märka någon skillnad på FPS i spel. Laddningstiderna kan ev. gå lite snabbare, men knappast mer än någon enstaka sekund om du har tur. Fraps däremot kräver nästan att man spelar in till en annan hårddisk än den spelet ligger på. Detta eftersom Fraps inte komprimerar filmen, och skriver därför extremt mycket data till disken.

Så partionera min nuvarande, en partition för OSet på låt säga 30gig och en partition för spel/program.
Sen den andra hårddisken? Vad ska man ha på den.. skulle va najs om man kunde använda den till mer än endast Fraps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheLazahYoda:

Så partionera min nuvarande, en partition för OSet på låt säga 30gig och en partition för spel/program.
Sen den andra hårddisken? Vad ska man ha på den.. skulle va najs om man kunde använda den till mer än endast Fraps.

Jag brukar ha en partition för OS, spel och program på min snabbaste disk, och sen partitionera resten av den för temporär lagring. Resten av lagringen har jag på andra diskar.

Om du vill kunna installera om ditt OS utan att bli av med spel/program så kan du köra en separat partition för OS, annars rekommenderar jag en partition för både OS, spel och program.

Den andra disken kan du ha till lagring + Fraps-filmer.

Permalänk
Medlem

30gb räcker inte alls till win7, minst 60gb och även det är lite om man skall installera lite program.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt många hårddiskar i min burk.. 5st närmare bestämt.. en av dessa är en SSD disk på 80gb..
Jag har använt fraps endel tidigare, men va längesen nu..
Såhär serm in uppsättning ut:

SSD 80gb (C: Disk): Windows och Program
HDD1&HDD2: 2st250gb RAID-0: Speldisk, här ligger alla installerade spel. en liten prestanda vinst med RAID-0..
HDD3: 500gb: share disk.. även hit som Fraps videona lägger sig..
HDD4: 1000gb: share disk

De du ska sträva efter är då att köra en hårddisk som hanterar Windows/Program/Spel.. Tex en hårddisk på 500gb.. Sen kan du köra din 1tb disk som D disk.. där du kan ha Film/Musik etc.. och även hit kan dina fraps records lägga sig.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2