Ny w7 användare hittar inte HDD, snälla hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Jul 2009

Ny w7 användare hittar inte HDD, snälla hjälp.

Hejsan alla,

Jag byggde följande system i helgen och installerade win7 prof oem.

SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB
COOLER MASTER FULLTOWER HAF X BLACK
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BLACK/WHITE RETAIL
ASUS RADEON HD6950 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP
INTEL 320 SERIES 2.5" 80GB SSD SATA/300 MLC 25NM RESELLER
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)
ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX
OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU
INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 +GAME
ARCTIC SILVER 5 KYLPASTA (3.5 GRAM)
ANTISTATBAND HANDLED 1.5M + KROKODILKLÄMMA
MICROSOFT WINDOWS 7 PROFESSIONAL SP1 64-BIT SWE DVD#OEM

Mitt problem är att jag kan inte komma HDD:n barracuda . När jag installerade os:et så frågade win7 var det skulle installeras, jag installerade i SSD:n och då hade jag möjligheten att installera os:et i barracudan också.
Barracudan syns i BIOS ( fast jag kan bara gå in i BIOS, kan inte så mycket om datorer, men jag ser HDD:n iaf).
När jag trycker på start knappen på skrivbordet och sen dator, så ser jag SSD:n , men det står att det finns enbart en HDD och baracudan syns inte.
Förresten, Baracudan är kopplad till en grå SATA6 anslutning på moderkortet. Försökte igår koppla den till en SATA3 och strömmen gick när jag försökte starta den, vet ej om det hade med det att göra. Den är för nuvarande kopplad till SATA6, jag gick in i maskinenheter och uppdaterade drivrutinen till baracudan igår.

Vad gör jag ? Hur löser jag detta ?

Behöver ni mer info så säg till.

Tack på förhand

Oscar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Du behöver med största sannolikhet formatera barracudan innan du kan använda den.
En nyinköpt disk måste alltid formateras innan den kan användas.

Kolla länken för vidare info http://www.top-windows-tutorials.com/format-hard-drive.html

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2005

Höger klicka på den här datorn välj hantera. Diskhantera. Gör partion och formatera. Klar

HTPC Antec Fusion remote Chieftec 450W Gigabyte GA-MA78GM-S2H Athlon X2 5050e Zalman 7700Cu Corsair 2x2Gb DDR2 800Mhz Radeon 4770
Work Corsair Carbide 500R Corsair VX550W Antec H2O 620 Asrock P67 Extreme 4 Intel i5 2500K Corsair XMS 2x4Gb DDR3 1600Mhz Sapphire Radeon R9 290 4Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skelleffteå
Registrerad
Jul 2010

ja gå¨in i "diskhanteraren" och aktivera disken.... controllpanelen > admin tools (vet ej vad det heter i svenska men nåt liknande ) >diskhanteraaren.. där bör du se disken och kan aktivera den

Asus Z170gaming - i7 6700K @ 4.5Ghz + Allt vattenkylt..- 980 ti 6gb strix - EVGA G2 750W - Vengance LPX 2*8gb DDR4 @ 3000MHZ - 120HZ - Massa ssd:s osv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Jul 2009

När jag försöker formatera den så kommer följande upp:

" Det går inte att formatera systempartionen på den här disken "

Följande står i diskhanteraren om disken:

Reserverad av systemet,
LAYOUT : enkel,
TYP: Standard,
FILSYSTEM : NTFS
STATUS : Felfri ( system, Aktiv, Primär partion )

?? det verkar vara formaterad ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2009

Ta ett screenshot istället, är lättare att förstå vad du menar då, vi kan kanske till och med se något konstigt som du inte själv har sett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Vista och Win 7 klarar ibland inte av att ge lagrings disken en enhetsbokstav första gången till skillnad mot XP som gjorde det själv. Jag antar nu att den redan är formaterat och har saker på.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Ge den en enhets bokstav eller välj mount (montera).

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Jul 2009

Till slut fattade jag vad du menade med " högra rutan " .

JESUS vad krånligt dom har gjort det, om jag inte minns fel så var det BETYDLIGT mycket enklare i XP än det är win7.

TACK SÅ HEMSK MYCKET ALLA !!!! för all hjälp. Nu vet jag hur jag kan hjälpa nån i samma sitts som jag gjorde, och det tack vare Er !!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av btkspaniard:

Till slut fattade jag vad du menade med " högra rutan " .

JESUS vad krånligt dom har gjort det, om jag inte minns fel så var det BETYDLIGT mycket enklare i XP än det är win7.

TACK SÅ HEMSK MYCKET ALLA !!!! för all hjälp. Nu vet jag hur jag kan hjälpa nån i samma sitts som jag gjorde, och det tack vare Er !!

Sanningen är att de inte ändrat något nämnvärt vid just de funktionerna vad jag har märkt.