Köpa 2st Agility 3 60GB eller 1st 120GB?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Dec 2006

Köpa 2st Agility 3 60GB eller 1st 120GB?

Vilket alternativ skulle ni föreslå?
Med 2 st 60GB borde man väl få ordentligt mycket mer läs och skriv hastighet i raid 0?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Ja, men behöver du det till något?
Den stora grejen med SSD är ju accesstiden som i princip inte påverkas av raid.
Jag hade absolut valt en disk istället för att ta den något större risken med en raid-0.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Joki:

Vilket alternativ skulle ni föreslå?
Med 2 st 60GB borde man väl få ordentligt mycket mer läs och skriv hastighet i raid 0?

Antagligen kommer det inte att bli så står skillnad, med tanke på att 120gb versionen kommer att kunna utnyttja fler av de tillgängliga minneskanalerna i kontrollern så tror jag att den kommer att hänga med bra. Men en 120 vertex 3 MI kommer antagligen att vara bättre än båda ovanstående alternativ. Troligen kommer även den kommande Corsair Force 3 att vara bättre än de två alternativen med agility 3.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Kom också ihåg att TRIM inte fungerar i RAID, vilket gör att RAID-0 faktiskt blir betydligt långsammare. Enda lösningen är att köra en utökad volym, men då tjänar man noll jämfört med att ha en större disk.

Har nämligen exakt det bekymret med mina två X25-M.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

du har "garbage collection" på disken så behovet för trim borde inte vara så stort.
accesstiden kommer att öka i raid 0, systemets komplexitet kommer öka med raid, tillförlitligheten kommer minska med raid0

har du behov av att läsa stora filer snabbt så kör på raid 0, annars kör på singel disk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Köpte 2st Agility3 120Gb för att uppdatera två mediacenter.
Tänkte först testa dom i en stripe på mitt ASUS p6x58d-E vilket har stöd för SATA3 raid (fast med begränsningen 5Gbit på PCI-bussen...)
Skillnaden med att köra dom Single / Stripe / Unaligned var hårfin förmodligen på grund av begränsningen på PCI-bussen...
Inte värt att köra RAID om man inte har ett bättre raidkort än det inbyggda (i mitt fall marvell 91xx).
Kör fortfarande på en 240Gb RevoDrive och det är inget jag vill byta bort än på långa vägar.

Alltså kör på en 120Gb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004

Om du ska skriva/läsa mycket stora filer kan det vara värt. Jag har själv 2st intels 80GB i raid0 och får då ca 500MB skrivhastighet vilket kan vara skönt om man ska packa upp .rar filer eller något. Även stora filer i Photoshop och liknande där minnet inte räcker till kan det vara bra till samt mycket annat. Men hade jag köpt idag hade jag nog köpt en snabbare disk istället. Nu var det nog ett drygt år sedan jag köpte och då fanns det inte lika många billiga snabba att välja på.

i5 6600k@4,4 Ghz | 32Gb minne | 250 Gb SSD | Canon 70D; 11-16; 18-35 f1,8; 70-300 |
http://www.carpediem86.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Problemet med agility 3 är att den är betydligt sämre än vertex 3 enligt de prestandasiffor som ocz själva presenterar. En vertex 3 MI 120gb bör prestera hyffsat likvärdigt med 2 st agility 3 120gb i raid 0, enda scenariot där agility 3-orna har påtagligt försprång är vid läsning/skrivning av stora filer som går att komprimera riktigt bra.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.