BIOS hittar inte hårddisk

Permalänk
Medlem

BIOS hittar inte hårddisk

Idag när jag körde igång datorn så gick den ovanligt segt att starta. När den väl bootat, så hittades inte en av mina hårddiskar. Den har dock fungerat förut, ända sen jag köpte den i Januari.

Hårddisken jag har är en sån här: http://www.inet.se/artikel/4303756/2tb-western-digital-caviar...

När den började krångla så började jag med det självklara (starta om datorn ett par gånger), och då körde den faktiskt igång. När jag sedan startade om den senare under dagen så hittades den inte igen, och sen dess har jag inte lyckats få liv i den. Jag har provat med att byta sladdar, byta SATA-port, och slutligen att sätta in den i en annan dator. I den andra datorn så hittades den först, och den datorn körde en automatiskt check på den, så den hittades ju uppenbarligen av Windows med, men när datorn väl bootat så fanns den inte i diskhanteraren, och efter att jag startat om den igen så var den helt borta från BIOS även där.

Börjar få lite slut på idéer, men en polare rekommenderade att testa med en sån här: http://www.kjell.com/?item=68225&path=97000000,97500000,10800...

Jag ser dock inte hur det skulle hjälpa att köra den från USB? Det skulle ju verkligen va skönt om jag kunde få igång den för att kunna kopiera över det som finns på den (inget livsviktigt, men skulle spara tid) till andra diskar innan jag skickar tillbaka den. Det skulle ju kännas lite dumt att köpa nånting för nästan 400kr ifall det trots allt inte skulle fungera, men är det möjligt att det faktiskt skulle fungera trots allt?

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som om disken sett sina bästa dagar, så det låter som ett garantifall/RMA för butiken som sålde den. Finns där något du vill/måste ha från den så finns ju tex IBAS, men de tar ju en slant för att plocka fram datat (4000:- eller mer).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo, och så viktigt är absolut inte de saker finns på den, det hade som sagt bara sparat lite tid. Skicka tillbaka den har jag tänkt, hade redan hunnit packa ner den och allt när min polare började prata om produkten i översta posten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vakz:

Jo, och så viktigt är absolut inte de saker finns på den, det hade som sagt bara sparat lite tid. Skicka tillbaka den har jag tänkt, hade redan hunnit packa ner den och allt när min polare började prata om produkten i översta posten.

Lägg inte ner mer på den disken för den lär inte vakna med en sådan adapter heller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)