Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Maj 2007

Problem med hängningar i P67-bygge

När jag kallbootar datorn får jag ofta problem vid uppstart (i BIOS). När BIOS ska skriva ut "Memory Test 8134MB" stannar den ibland innan, ibland mitt i (så det står Memor + ett halvt utskrivet y) och ibland efter, och hänger. Trycker jag på DEL för att komma in i BIOS, lossar frysningen och den fortsätter boota in i BIOS. Efter att jag sparar inställningar, bootar den om och fryser igen. Repterar jag detta 5-10 ggr, brukar den fortsätta till Windows och boota. Annars får man låta datorn stå på i 10-30 minuter, för att en reboot efter en hårdreset ska funka. Superstrange...

Fel nummer 2 är att datorn helt plötsligt fryser. Antingen på vanligt Windows skrivbord, men främst i WoW. Skärm fryser helt och ljudet fastnar i en loop som repeteras med ungefär 0.25s intervall. Kan inte resetta, och enda sättet ut ur detta är hård reset med powerknappen i 10 sekunder.

Eftersom jag köpte ett P67 med defekt krets, tänkte jag att det kanske löser sig med nytt moderkort. Nu har jag bytt ut det till ett med B3 stepping, men problemen kvarstår. Jag har plockat ner till noll överklockning, och jag ser ingen som helst skillnad, efter att ha kört stock i 1 månad.

Har EIST, C1E och C3 C6 Enabled. Kör SSD disken i AHCI-läge. Använder XMP Profile1 på minnena, så de kör i 1333 MHz.

Har inte en aning om det är problem med SSD disken, om minnet inte fungerar, CPU-defekt eller något annat.

Idéer?

Intel Core i7-4770K @ 4,4 MHz | Geforce GTX 780 @ Stock | Gigabyte Sniper M5 rev 1.0 | 8 GB Corsair Vengance LP PC3-12800 @ 1600 Mhz | 256 GB Samsung 830 SSD | Corsair Obsidian 350D | Corsair Enthusiast Series Modular TX850M | Corsair H80i | Dell U2711 | Windows 8 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Testa med endast ett minne i taget och se om samma fel uppstår.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM