Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Får inte rätt hastighet?

Hej på er,

Detta har säkert besvarats i tidigare tråd, men jag hittar inte. Den klistrade tråden snuddade på ämnet jag berörs av, men fick ändå ingen klarhet - kanske finns det en expert ibland oss?

Jag kör med 6st 2gb CORSAIR XMS PC12800 1600MHZ CL9 (klistrat från Dustin där det är köpt), men är inte ens i närheten av hastigheterna som nämns i produktspecifikationen (666,7 istället för 800), inte heller rätt timings. Ligger på 8-8-8-20, istället för 9-9-9-24.

Sätter jag rätt hastighet stendör datorn efter ett par minuter; vad kan detta bero på?

Mvh,
Fredrik

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Ställ upp minnena till 9-9-9-24 och spänningen till 1.65V och se om du får minnena att gå i 1600MHz.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Det var det jag gjorde, då fick jag blåskärm nästan omedelbart (kom till Windows laddningssekvens). Läste någonstans att kör man 6st minnen så är det svårt att få upp rätt hastigheter...låter ganska orimligt. :S

Sitter med ett Corsair AX850 som nätaggregat, så jag tycker att spänningsvärdena borde kännas stabila (om det nu kan vara fallet?)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Segas:

Det var det jag gjorde, då fick jag blåskärm nästan omedelbart (kom till Windows laddningssekvens). Läste någonstans att kör man 6st minnen så är det svårt att få upp rätt hastigheter...låter ganska orimligt. :S

Sitter med ett Corsair AX850 som nätaggregat, så jag tycker att spänningsvärdena borde kännas stabila (om det nu kan vara fallet?)

Det är ganska vanligt att man inte får minnena att gå i högsta hastigheten med alla modulplatserna fyllda. Du kan prova att skruva upp spänningen lite till men undvik att gå över 1.8V.

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Okej...jag får prova det efter maten här.

Vad är egentligen fördelarna- respektive nackdelarna med att köra minnena i de hastigheterna som nämns i produktbeskrivningen? Kan jag på något sätt skada mina minnen vid dessa försöken?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

I vanlig användning vinner du absolut inget alls utan det är bara där bandbredde utnyttjas till max och då är det tunga program vi talar om, jag skulle påstå att du inte skull märka någon skillnad om du drar ner minnena till 1066MHz. Minnen klarar minst en spänning på 1.975V innan de brinner och det gäller alla DDR3 minnen fast sedan finns det minnen som klarar mer. Det som är faran är inte minnena utan det är så att minneskontrollen sitter i processorn och det är då den man bränner i första hand så var försiktig!

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

...så indirekt rekommenderar du mig att låta skiten vara? Som du säger går minnena i 1066MHz just nu. Men kör jag En sån profil-klockning från Gene III-moderkortet, kommer minnena upp i stabila 12xx-Mhz-nånting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rottne
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Segas:

Hej på er,

Detta har säkert besvarats i tidigare tråd, men jag hittar inte. Den klistrade tråden snuddade på ämnet jag berörs av, men fick ändå ingen klarhet - kanske finns det en expert ibland oss?

Jag kör med 6st 2gb CORSAIR XMS PC12800 1600MHZ CL9 (klistrat från Dustin där det är köpt), men är inte ens i närheten av hastigheterna som nämns i produktspecifikationen (666,7 istället för 800), inte heller rätt timings. Ligger på 8-8-8-20, istället för 9-9-9-24.

Sätter jag rätt hastighet stendör datorn efter ett par minuter; vad kan detta bero på?

Mvh,
Fredrik

Lägre timings är bättre än högre hastighet i spel.

Mvh

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Segas:

...så indirekt rekommenderar du mig att låta skiten vara? Som du säger går minnena i 1066MHz just nu. Men kör jag En sån profil-klockning från Gene III-moderkortet, kommer minnena upp i stabila 12xx-Mhz-nånting.

Ja så är det nog.

Men skall man överklocka så finns det lite mer utrymma att höja spänning på minnena då förhållandet mellan Vcore och Vdimm är vad som gör att processorn inte bränner men är du bra på engelska finns det massor av forum som tar upp frågan.

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Jag trodde det var tvärtom... :S