Asus Sabertooth X58 kontrollerproblem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jul 2001

Asus Sabertooth X58 kontrollerproblem

Är det någon här som sitter på ett Asus Sabertooth X58 och använder sig av den inbyggda Marvell-kontrollern? Så fort jag får lite diskaktivitet (synkronisera en software-raid, defragmendera en stand-alone-disk eller installerar en virtuell maskin på en disk ansluten till denna kontroll) så hänger sig datorn utan att någonsin ta sig ur det. Jag får inga felloggar eller någon blåskärmsinformation eller nånting; allting bara fryser.

Jag har testat att göra med Windows egna AHCI-drivare, den senaste Beta- (om än WHQL-certifierade) och den senaste officiella (även den WHQL-certifierad) Marvell-drivrutinen från Asus hemsida, men samma problem uppstår.

Är detta ett känt fenomen eller är det jag som bara har fått otur med mitt moderkort?

Edit:
Flyttade över software-raiden till Intel-kontrollern istället och det funkar klockrent.
Synd att Asus valt att integrera skräpkontroller bara för att få sälja moderkort som har stöd för Sata 6GBPS. Antar att NEC-kontrollern för USB3.0 är lika kass också..

{ | ASUS Maximus VIII Ranger | Intel Core I7 6700K | 2x8GiB Corsair Vengeance Black LPX DDR4 | ASUS ROG Strix Gaming GTX 1080 | ASUS ROG PG279Q | }

{ | Dell PowerEdge R630 | Dual Intel Xeon E5-2630L v3 | 128GiB DDR4 | Intel 750 400GB NVMe | Intel 910 800GB | }