SSD till Mac Pro, nära psykbryt.

Permalänk
Medlem

SSD till Mac Pro, nära psykbryt.

Mac Pro 3,1.. hddn med OSX sjunger på sista versen.
Tänkte ju då slänga i en SSD, för att få lite fräs. Men det verkar va nära omöjligt att få fram något konkret.
Mailade nån tjomme på komplett också, det var roligt. Fick en utläggning om att sätta in SSD i Macbook, 5/5.

Just nu, vilken/vilka är den bästa SSDn under 2000, 120-128Gb?
http://www.dustinhome.se/pd_5010462739.aspx - bra klös enligt specsen.. alleh?

Finns det någon drivebay förutom:
http://www.maxupgrades.com/istore/index.cfm?fuseaction=Produc...
Alternativt offrar man en plats i fram, köper kablar?

Sen var det ju det här med Snow Leopard, sitter på Leopard nu. Lion är väl på gång, men mellanlandar på Snow Leopard ett tag. På vissa ställen, läs Komplett/CDON/dustin etc, står det att det är en uppgraderingsversion.
Vad jag har förstått är dock att man kan använda Snow Leopard skivan på en helt tom hdd? Betyder det att det finns två olika versioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigeij:

Just nu, vilken/vilka är den bästa SSDn under 2000, 120-128Gb?
http://www.dustinhome.se/pd_5010462739.aspx - bra klös enligt specsen.. alleh?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844282

Permalänk
Medlem

Vad gör den bättre? Halva skrivhastigheten mot OCZ.. har inte kommit mycket längre än att jag kollar läs/skriv.

Permalänk
Medlem

Haha, idioti att köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigeij:

Vad gör den bättre? Halva skrivhastigheten mot OCZ.. har inte kommit mycket längre än att jag kollar läs/skriv.

Hellre det än SandForce usla firmware. Intel 320 är iaf en mogen produkt.

Permalänk
Medlem

Mmmhmm.. ni får gärna utveckla där.

Intels 510 serie då? Är ju lite mysigt dyr sådär, men skit i dä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigeij:

Vad gör den bättre?

Den tenderar inte att förstöra sig själv; något som OCZ speciellt har problem med. Desutom så gäller hastigheterna på pappret endast för icke-komprimerad data; det vill säga inte video, bilder, musik, RAR filer, och många former av arkiv.

Extrema skriv hastigheter har jag aldrig lyckats hitta någon användning av, du sitter helt enkelt inte och skriver mycket, om något, som är tids känsligt. Jag värderar pålitlighet mycket högre, då du kan tappa enormt mycket tid med lite otur om disken havererar. Speciellt irriterande ocshå om diskens garanti slutat gälla.

Behöver du ren Bandwidth är RAID bättre ändå, då du ofta ochså behöver hög kapacitet samtidigt.

Permalänk

Nu när det gäller att installera SSD'n hårdvarumässigt tycker jag att du borde göra som jag och installera SSD enheten i den 2a optiska bayen

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tigeij:

Mmmhmm.. ni får gärna utveckla där.

Intels 510 serie då? Är ju lite mysigt dyr sådär, men skit i dä.

510 är helt meningslös i en äldre dator då den bara ger vettig prestanda med SATA3.
Jag hade lätt valt en 320 före en Vertex 2. Inte nog med att firmware har krånglat, de har bytt minneskretsar lite hit och dit utan att säga något vilket har resulterat i minst sagt spretig prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Den tenderar inte att förstöra sig själv; något som OCZ speciellt har problem med. Desutom så gäller hastigheterna på pappret endast för icke-komprimerad data; det vill säga inte video, bilder, musik, RAR filer, och många former av arkiv.

Extrema skriv hastigheter har jag aldrig lyckats hitta någon användning av, du sitter helt enkelt inte och skriver mycket, om något, som är tids känsligt. Jag värderar pålitlighet mycket högre, då du kan tappa enormt mycket tid med lite otur om disken havererar. Speciellt irriterande ocshå om diskens garanti slutat gälla.

Behöver du ren Bandwidth är RAID bättre ändå, då du ofta ochså behöver hög kapacitet samtidigt.

hög skrivhastighet gör att boottiden blir mycket kortare, kan skilja över en minut mellan olika ssds har jag hört.

Visa signatur

iamgay

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwnzftw:

hög skrivhastighet gör att boottiden blir mycket kortare, kan skilja över en minut mellan olika ssds har jag hört.

Datorn har ju bootat fördigt under en minuter med en vanlig hårddisk.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwnzftw:

hög skrivhastighet gör att boottiden blir mycket kortare, kan skilja över en minut mellan olika ssds har jag hört.

Nej. Hög IOPS ger en snabbare boot tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Nej. Hög IOPS ger en snabbare boot tid.

källa?

Visa signatur

iamgay

Permalänk
Avstängd

OCZ fuskar väl med sina mätningar på SSDer?

Permalänk
Medlem

Vortex 2 är skit, Vortex 3 kräver sata 6gbits för att nå höga hastigheter, samma som intel 510. Kör på intel 320.