SSD och AHCI HJÄLP

Permalänk

SSD och AHCI HJÄLP

hej jag har ett problem med min SSD hårddisk efter installation av Windows 7.
jag började med att sätta bios i AHCI Mode sen installera Windows 7 efter det
så tyckte jag att det tog sån tid att ladda upp tog ca 30-35 sekunder att ladda upp windows 7
provade även AS SSD Benchmark fick inte så bra hastigheter laddar upp ett kort på det.
har installerat om windows 7 3 gånger men första gången jag installera fick jag igång AHCI på den och det tog 16 sekunder med att starta upp. men då hade jag
bara SSD hårddisken i kopplad och inga andra hårddiskar så problemet kom när jag satta i mina andra 5 hårdiskar då funkade det inte att ha igång AHCI kom inte vidare till windows 7 så provade att ändra tillbaka
till ide då kom jag vidare men gick inte snabbt då tog ca 30-35 sekunder då någon som vet vad felet kan vara har provat olika drivrutiner från amd och olika sidor men blir inte bättre är inte så bra på SSDhårdiskar men har hört att folk på SWECLOCKERS är bra på att förklara vad som kan vara fel.
är i STORT BEHOV AV HJÄLP

skriver om mitt system ifall det kan vara fel på det

Corsair SSD Force Series 60GB
AMD Phenom II X6 1090T 3.2GHz Black Edition
Corsair 8GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
MSI 890FXA-GD70, Socket-AM3

AS SSD Benchmark TESTET JAG GJORDE http://dayviews.com/#!/DuhKaKaPooPoo/490399590

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuhKaKaPooPoo:

bara SSD hårddisken i kopplad och inga andra hårddiskar så problemet kom när jag satta i mina andra 5 hårdiskar då funkade det inte att ha igång AHCI kom inte vidare till windows 7 så provade att ändra tillbaka

Försök att isolera vilket HDD det är som inte gillar att köra i AHCI läge. Jag misstänker dock att det kan vara en ganska gammal sådan.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Försök att isolera vilket HDD det är som inte gillar att köra i AHCI läge. Jag misstänker dock att det kan vara en ganska gammal sådan.

men AHCI läget funkar inte ens när det bara är SSD i kopplad. kör nu bara med windows 7 och en SSD hårddisk men verkar inte funka för det mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuhKaKaPooPoo:

men AHCI läget funkar inte ens när det bara är SSD i kopplad. kör nu bara med windows 7 och en SSD hårddisk men verkar inte funka för det mvh

Aningen svårt att reda ut vad som fungerade och inte fungerade...

Går det inte att starta datorn med ahci igång? Om inte, har du sett till att ändra i registret om du installerade windows i ide-läge?

Eller fungerar det men datorn bootar långsamt? Fungerar den i så fall normalt när du väl kommit in i windows?

Du skrev först att det fungerade med bara ssd men sedan att det inte fungerar med bara ssd?

Ditt test visar f.ö. att ahci fungerar alldeles utmärkt, hade det inte fungerat som det ska så hade siffran för 4k64thrd (flertrådig) varit samma som 4k. Resultatet är möjligen aningen lågt, men inte tillräckligt lågt för att säga att något är fel. Du kan ju alltid pröva att byta tillbaka till microsofts drivrutin för ahci och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Aningen svårt att reda ut vad som fungerade och inte fungerade...

Går det inte att starta datorn med ahci igång? Om inte, har du sett till att ändra i registret om du installerade windows i ide-läge?

Eller fungerar det men datorn bootar långsamt? Fungerar den i så fall normalt när du väl kommit in i windows?

Du skrev först att det fungerade med bara ssd men sedan att det inte fungerar med bara ssd?

Ditt test visar f.ö. att ahci fungerar alldeles utmärkt, hade det inte fungerat som det ska så hade siffran för 4k64thrd (flertrådig) varit samma som 4k. Resultatet är möjligen aningen lågt, men inte tillräckligt lågt för att säga att något är fel. Du kan ju alltid pröva att byta tillbaka till microsofts drivrutin för ahci och se om det fungerar bättre.

jag installerade datorn med AHCI så behövde inte ändra i registret men har även kollat där så det är i gång.

den bootar windows 7 på 17 sekunder men efter windows 7 laddningen eller logon vad det nu heter.
så försvinner det och det blir svart ca 10 eller 15 sekunder sen är jag inloggad lite konstigt verkar vara någon fördröjning men den är även seg i windows som om jag hade en vanlig hårddisk.

den fungerade först med bara SSD i kopplad sen efter jag kopplade i mina hårdiskar så kunde det inte ladda upp Windows 7 i AHCI provade sen att installera om med bara SSD i kopplad och då funkade inte AHCI verkade det inte som för allt är lika segt

hur byter man tillbaka till microsofts drivrutin eller ska man hämta någon har provat 2 men har inte blevit någon förbättring mvh jonathan

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Korspostning är inte tillåtet.