Blue screen och minnesdump

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2008

Blue screen och minnesdump

Hej!

Jag har monterat en Corsair SSD hårddisk i min bärbara och datorn har fungerat som en dröm men nu har jag vid två tillfällen fått blue screen under kort tid. Jag har gjort en felsökning av minnen med det senaste programmet och fick inga fel på något av mina minnen.
Jag använde en skiva som boota innan Windows startade upp när jag gjorde en felsökning av minnen.

Så jag undrar om det finns något liknande program som kan göra en felsökning av min SSD-disk?

P.S. Se min signatur för vilken hårddisk jag har.

Vänliga hälsningar
Mathias

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Eftersom det handlar om en bärbar så låter det som att det skulle kunna vara buggen som kan göra att disken kraschar när man försöker starta datorn från vilo/vänteläge. Uppdatera till senaste firmware i så fall, ska lösa de flesta problemen av denna typ.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Frispel:

Eftersom det handlar om en bärbar så låter det som att det skulle kunna vara buggen som kan göra att disken kraschar när man försöker starta datorn från vilo/vänteläge. Uppdatera till senaste firmware i så fall, ska lösa de flesta problemen av denna typ.

Okej, det låter ganska rimligt, får ta och göra det. Ska passa på att uppdatera min bios samtidigt och en omformatering/installation av Windows 7. Tack för svaret.

Mvh
Mathias

• HP Pavilion DV6-6103eo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2008

Jag hittade två firmware uppdateringar för min hårddisk på Corsair's forum. Dock hittade inte update tool min hårddisk så jag kunde där med inte välja firmware package file och uppdatera. Jag provade båda två uppdateringar och det var samma resultat. Jag har valt att boota från min hårddisk och jag kan se hårddisken i enhetshanteraren samt i bios. Ser även i Windows att jag kör i ACHI med. Vad kan det vara för något som spökar för mig?

Mvh
Mathias

• HP Pavilion DV6-6103eo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av MathiasH:

Jag hittade två firmware uppdateringar för min hårddisk på Corsair's forum. Dock hittade inte update tool min hårddisk så jag kunde där med inte välja firmware package file och uppdatera. Jag provade båda två uppdateringar och det var samma resultat. Jag har valt att boota från min hårddisk och jag kan se hårddisken i enhetshanteraren samt i bios. Ser även i Windows att jag kör i ACHI med. Vad kan det vara för något som spökar för mig?

Mvh
Mathias

Kanske har du intels drivrutiner version 10.x installerad? Ska tydligen inte gå att uppdatera då, byt i så fall manuellt till microsofts drivrutin för ahci eller pröva i ide-läge. Läste just att corsair inte släppt den nya versionen av firmware som ska fixa buggen, men det kan ju alltid vara värt ett försök ändå

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Frispel:

Kanske har du intels drivrutiner version 10.x installerad? Ska tydligen inte gå att uppdatera då, byt i så fall manuellt till microsofts drivrutin för ahci eller pröva i ide-läge. Läste just att corsair inte släppt den nya versionen av firmware som ska fixa buggen, men det kan ju alltid vara värt ett försök ändå

Jag letade lite inne i Windows och såg att jag har Microsofts drivrutiner för min Corsair-disk och Intel's drivrutiner för ACHI (SATA). Hittar inga andra uppgifter om min hårddisk från Corsair om fall den har sin egen firmware eller från någon annan leverantör. Förstår inte varför jag inte kan se vilken firmware version jag använder på min SSD.

• HP Pavilion DV6-6103eo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2008

Fick min tredje Blue screen och minnesdump nyss. Vad är det som spökar? Datorn har fungerat jättebra efter monteringen av SSD disken och det tog ett bra tag innan alla blue screen och minnes dumpar dök upp.

Kanske får kontakta Corsair och rådfråga?

• HP Pavilion DV6-6103eo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2008

Hej!

Jag kanske har löst mitt problem. Jag kontaktade Corsair och frågade varför jag får blue screen och minnesdump. För många användare av samma hårddisk så har det räckt med att stänga av quick boot.

Men jag väntar på ett ytterligare ett svar om mitt problem och så fort jag fått svar så skriver jag det i den här tråden så kan andra med samma problem enkelt lösa det genom att läsa min tråd.

Med vänlig hälsning
Mathias

• HP Pavilion DV6-6103eo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2008

Hej!

Jag har löst mitt problem med blue screen och minnes dump.
Det jag behövde göra var att stänga av "quick boot" och uppdatera min bios till nyaste versionen.

Hälsningar
Mathias

• HP Pavilion DV6-6103eo