Seagate BlackArmor 110 NAS- problem att installera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
arboga
Registrerad
Maj 2004

Seagate BlackArmor 110 NAS- problem att installera.

Hejsan.

Köpte för 1.5år sedan NAS:en i topic. Pga flytt osv så har den ej blivit installerad. Förra veckan fick jag ett ryck och skulle göra iordning kontoret osv. Så packade upp allt och pluggade in den nya NAS:en.

Nu efter 1.5 vecka har jag fortfarande inte fått den att lira som den ska och jag börjar tröttna rejält.

Såhär är uppsatt:

Internet-----modem-----Zyxel router(DHCP-server)-----Dator
........................................................................ |-NAS
........................................................................ |-Skrivare

(Alla enheter är inkopplade i routern dvs)

Problemet är:
När NAS:en kopplas in i routern så kan jag ej få kontakt med den.
Den syns i routerns interface och har rätt MAC samt får en IP.
Den synd INTE i Seagates mjukvara för att hitta disken.

Kopplar jag disken direkt mot datorn via TP-kabel. Och kör både dator och disk som DHCP-klienter så får jag felmeddelande från nätverkskortet ( no shit) att nätverksanslutningen inte är okay. Men DÅ kan jag ansluta till NAS:en via webbgränssnittet. Den syns fortfarande inte i Seagates mjukvara.

Sätter jag datorn som DHCP-server så tappar jag kontakten med NAS:en direkt.

Har testat fabriks-resetat den, bytt tp-kabel ett par gånger. Men nu har jag slut på idéer.

Någon som har något bra förslag på vad man kan testa?!

// I

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

sätt fasta ipn ?!

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
arboga
Registrerad
Maj 2004

Sätter jag fasta IPn på NAS:en och på min PC och har en TP imellan fungerar det.

Har då satt en IP utan för DHCP-spannet på routern. Men såfort jag pluggar in den i routern så går den ej att komma åt längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

stäng av DHCP i routner och kör fasta ipn på allt. fungerar det då så är det knas där

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
arboga
Registrerad
Maj 2004

Efter att ha flaschat om disken för 4e gången så fick jag det att lira.
Verkar som om det blev något knas när man ställde in gatewayen. istället för 192.168.1.1 så läste den 192.168.11